Bukefalos 28 år!

Piffa till burskynke

I

Icka

Har idag sytt färdigt insidan på lill killens burskynke men nu när jag satt här och fick syn på cheesericas bilder så såg jag hur fint hon hade gjort med sitt!
Jag är inte överdrivet bra på att sy så några enkla tips på hur man piffar till mitt duvblåa bomullstyg hade varit uppskattat!
Har inte sytt varken taket eller golvet än så där vill jag gärna ha massa tips också, fram med bilder på era mästerverk!

Här är den lille!:
http://83.227.139.204/icka/totte.jpg
http://83.227.139.204/icka/totte2.jpg
http://83.227.139.204/icka/totte3.jpg
 
Sv: Piffa till burskynke

Tack för berömmet! :o Fast jag måste säga att jag var nöjdare med burskynket innan jag sett bilderna på det nu i efterhand, för jag hade velat göra mer på det men hann inte tyvärr. Och nu kommer jag inte kunna använda det längre utan måste sy ett dubbelbursskynke, typiskt. :crazy: Lägger in en bild först:

burskynke.jpg


Jag valde två färger som jag gillade och som jag tyckte passade ihop samtidigt som de var diskreta. Tyget är chintz som är lite blankare och styvare, funkade jättebra att sy i! Gardinen var helt klart lättast att sy. Hade sytt det färdigt hemma med fållade kanter och en kanal högst upp. Klippte till gardinspiral på plats på utställningen någon centimeter kortare än buren efter tips av en burgranne och det blev jättebra! Min uppfödare tyckte jag var otroligt välplanerad som hade avbitartång och tång med mig på utställningen. :D

Taket var inte svårt att sy heller, jag började med att klippa ut och stryka på en bit fliselin på den delen som skulle hänga ner på framsidan av buren så det skulle bli slätt och hänga ner ordentligt. Efter det fållade jag alla kanter utom längst fram som jag inte hann med, för där skulle det egentligen varit en grön rand till. Därför blev den lite för lång också och var i vägen när man skulle öppna burdörren. Ska fixa till det senare. :) Den gröna randen var urenkel att sy, klippte till en lång tygbit som jag vek in på över- och undersidan. Sen var det bara att sy längs kanterna! Vek den runt sidorna och fäste genom att sy tvärs över bandet ett par gånger. Taket sitter fast med två knytband i bakre hörnen, i och med att det var styvt fram behövdes inga där.

Botten var svårast. Gjorde en kudde av två lager vadd och sen en ovan- och undersida. Efter det sydde jag på de gröna kanterna och där gällde det att vara duktig på att pricka rätt på ovan- och undersidan. Undersidan blev inte så snygg men det gör ju inget, och lite som jag missade fixade jag till för hand efteråt. Hörnorna hann jag inte sy färdigt så jag vek bara in dem så de blev trekanter som en tavelram. Avslutade med att sy ett rutmönster för att fixera vadden i kudden och det blev inget vidare bra men jag tror ingen märkte det. ;)

Lycka till!

/Erica
 
Sv: Piffa till burskynke

Jag har pm:at dig en länk för insperation.
Kanske hittar du nåt du gillar. Jag har själv ett därifrån.
Om du går in under "hela set" modell2, sidan 11 så det översta cremegula har jag i min ägo :)
 

Liknande trådar

Hemmet Det här med inredning är inte riktigt min starka sida. Inte min ekonomis starka sida heller för den delen så jag har pö om pö fixat i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: gul_zebra
·
Utrustning OBS, söker inte tips på sadelmakare etc som kan laga (så tråden är ingen 'annonsering' eller 'efterlysning' så och tänk på det i svaren...
Svar
6
· Visningar
2 017
Senast: Saraoliv
·
Anläggning Jag hyr en liten gård utan tillgängliga uthus (den lilla delen jag har är bara 2 m i takhöjd) och tänkte lösa stall (uteboxar 2 st) och...
2 3
Svar
44
· Visningar
19 963
Senast: morgaine
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 869
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp