Bukefalos 28 år!

Pigg bil som får dra ~1 500 kilo

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag vrider och vänder på mina tankar om bilar :D Vad finns det för bilar som är pigga, snygga och får dra cirka 1 500 kilo? Sisådär 140 hk är minimum. Diesel eller bensin spelar i sig ingen roll utan det är skatten som är relevant. Manuell eller automat spelar ingen roll.
Jag hade gärna haft exempelvis en Audi A1 eller BMW 1-serien men de jag har kollat på har bara fått dra 1 200 kilo :mad:
Övriga idéer är Kia Cee'd, Mazda 3, Hyundai i30, VW Golf och Mercedes B-klass.

Någon som har tips och förslag?
 
Nytt eller Beg ? Pris?
Om beg så kan jag ju tipsa om en Saab.
saab-9-3-1871830_3974770.jpg

Saab 9-3 2.0T biopower har en årlig skatt på 943 kr och får dra 1520 kg med B-körkort. 175 hk motorn är dessutom väldigt pigg. Skulle rekommendera automat på den dock om du ska dra mkt släp. Då jag upplever den 6-stegade manuella lådan som högt utväxlad på 1:an och 2:an.
 
Nytt eller Beg ? Pris?
Om beg så kan jag ju tipsa om en Saab.
saab-9-3-1871830_3974770.jpg

Saab 9-3 2.0T biopower har en årlig skatt på 943 kr och får dra 1520 kg med B-körkort. 175 hk motorn är dessutom väldigt pigg. Skulle rekommendera automat på den dock om du ska dra mkt släp. Då jag upplever den 6-stegade manuella lådan som högt utväxlad på 1:an och 2:an.

Jag har haft Saab hittills, dock 9-5 2,3t. Vill ha något mindre och nättare. (Och nyare.)
Antingen leasing runt 2,5-3,5 000 kronor eller inköp runt 120-150 000 kronor.
 
Jag har haft Saab hittills, dock 9-5 2,3t. Vill ha något mindre och nättare. (Och nyare.)
Antingen leasing runt 2,5-3,5 000 kronor eller inköp runt 120-150 000 kronor.
När jag letade bil gick jag runt till olika bilfirmor och berättade mina krav och frågade vad de hade att föreslå. Fick provköra en hel del olika bilar.:)
Då fastnade jag för en Hyundai Sonata. Den fick dra 1700.
 
Jag köpte nyligen en Dacia Duster (trots att jag inte velat ena titta åt samma håll som en tidigare). Blev en 4 hjulsdriven, drar 1500 på b-kort, diesel. Jag är förvånadsvärt nöjd! Jag har tittar länge och kikade lite åt Kia Ceed med tanke på generös nybilsgaranti men till slut föll det på Dustern pga 4-hjulsdriften.
 
Du kanske inte vill ha kombi men jag har köpt en XC70 och är så djävlans nöjd!! Får dra 2030 med utökat kk och 1700 med vanligt.
 
Du kanske inte vill ha kombi men jag har köpt en XC70 och är så djävlans nöjd!! Får dra 2030 med utökat kk och 1700 med vanligt.

Förutom att jag vägrar Volvo så är den för stor. Det är liksom jag och ett barn som ska ha bilen och det är en anledning till att jag vill ha en mindre bil :)
 
Jag har haft en Kia C'eed som jag var otroligt nöjd med, inte kombi. Lagom stor, drog lite (diesel, ca 0,5 liter milen), bra utrustning, bra att dra med (1460 på B-kort tror jag) etc. Billig att skatta och försäkra. Den dog vid 27.000 mil dock p.g.a. något partikelfilter som skulle kosta 26.000 kr att byta så då valde vi att sälja den billigt, men fram tills dess det gick den som en klocka.
 
Förutom att jag vägrar Volvo så är den för stor. Det är liksom jag och ett barn som ska ha bilen och det är en anledning till att jag vill ha en mindre bil :)

Fast stryk inte Volvo helt (säger hon som f-n aldrig skulle ha en Volvo efter Saaben ;)). Min V40 är riktigt käck att köra och är lagom stor, dvs det går att lasta mycket utan att den känns som en gigantisk SUV.

Tyvärr har jag noll koll på vad den får dra men de gånger jag dragit släp med brädor odyl har den varit pigg och utan släp är den absolut för pigg :o Det är en gammal bil (-02) och bensinare men trots det ligger förbrukningen på 0,7 eller faktiskt strax under (om jag ger f-n i gasen :angel:).

Grannarna har en nyare V40 för att mellandottern ska få köra deras hästsläp med den och de är nöjda.
 
Fast stryk inte Volvo helt (säger hon som f-n aldrig skulle ha en Volvo efter Saaben ;)). Min V40 är riktigt käck att köra och är lagom stor, dvs det går att lasta mycket utan att den känns som en gigantisk SUV.

Tyvärr har jag noll koll på vad den får dra men de gånger jag dragit släp med brädor odyl har den varit pigg och utan släp är den absolut för pigg :o Det är en gammal bil (-02) och bensinare men trots det ligger förbrukningen på 0,7 eller faktiskt strax under (om jag ger f-n i gasen :angel:).

Grannarna har en nyare V40 för att mellandottern ska få köra deras hästsläp med den och de är nöjda.

Mina föräldrar är "tvingade" att ha Volvo = okul att köra. Jag kör då och då Volvo på jobbet = okul att köra. Dessutom är det en principsak :p
Jag känner många som är nöjda med sina Volvo-bilar men det hjälper inte :rofl:
 
Mina föräldrar är "tvingade" att ha Volvo = okul att köra. Jag kör då och då Volvo på jobbet = okul att köra. Dessutom är det en principsak :p
Jag känner många som är nöjda med sina Volvo-bilar men det hjälper inte :rofl:

Jag hade också principer... som fick stryka på foten när det blev akut med ny bil och extremt begränsad budget. Den är pedantskött, har lite större motor än standardmodellen och var extrautrustad när den såldes ny (en greyline).

MEN om vi stryker Volvo skulle jag ha varit försiktig med Hyundai. De i30 jag haft i min närhet har mer eller mindre bott på verkstan (en var sprillans ny) och de flesta har bytt märke när de blivit av med dem. De som hade den nya köpte en Subaru istället tex.
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 579
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Liran
·
Äldre Jag har ett tag funderat på att köpa en ny bil. Tidigare har jag p.g.a. hundbur varit tvungen att ha en kombi men nu är hunden såld och...
2
Svar
30
· Visningar
2 681
Senast: Sar
·
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp