Pigg, glad men plötslig "anorexi/bulemi"

IngelaH

Trådstartare
Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick även om de varannan gång sa "nej vi ska nog inte ha hund". Slutligen fick de dock hem en 11 månaders amerikansk cockerspanielhane från en uppfödare av amrisar.

13335777_10153781825697620_6201267774441767634_n.jpg


Uppfödare använder sig själv av och rekommenderade Bravo färskfoder "vi" fick med några paket hem och har fotsatt köpa samma foder. När "vi" fick hem Hassel, åt han som han skulle morgon vid 8 och kväll vid 18. "Vi" fick till och med öka foderransonerna i storlek, efter rådgivning med uppfödaren, då han var matglad och är en väldigt aktiv gosse med mkt spring i kroppen.

Han får inget "tiggodis" som förre hunden fick. Utan de försöker "göra om/göra rätt" med denne grabb. Han får belöningsgodis, när vi "tränar" och när han varit ute.

För tre veckor sedan började han totalvägra äta frukost... ville inte äta på hela dagen utan började i stället kasta i sig maten efter sista kvällspinken vid 22 i stället. Han kan få för sig att äta, när det är främmande hos mor och far och när det helt enkelt är lite fart o fläkt runt "oss". Härom dagen när vi var på studentfirande, hade mor och far fixat hundvakt hos en granne de träffat på hundpromenad som också har en ung amris. Där åt han 1½ dl "specialfoder för amrisar" som han troligen kastade i sig och på kvällen hade han varit lös i magen på promenaden. Mamma ställer fram maten på morgonen, ställer in det i kylen om Hassel inte äter, ställer fram det igen när "vi" äter eller fikar och ställer in det om det inte är intressant

Summa summarum. Han ÄTER ju, sent om sider... Men går det att få ordnng på mattiderna igen? Är det någon som känner igen sig? Kan det ha med löptikar och annat att göra. Jag tror inte det har med värme o väder att göra, då "sommaren" inte hade kommit när "problemen" började. Jag som hade en "gammal häst" och hellre ringde vänner och veterinär en gång för mkt än för lite (läs flera gånger i veckan) om det var ngt som inte stämde. Jag har bett dem kontakta uppfödare (men jag vet inte vad jag ska säga... heter det) eller veterinär/djuruppfödare (vill inte vara till besvär, han är ju inte sjuk...) Han dricker och kissar som han ska och är bra i magen i övrigt och när jag skriver "anorexi/bulemi" menar jag det inte ordagrant så jag hoppas ingen missförstår och tar illa upp. Han kräks inte, men han är alltså så hungrig sent på kvällen att han kastar i sig maten..

Jag är rädd att han ska falla ur. Det är en ung hund och han är slank. Vad jag förstår, så har han än så länge inte tappat vikt och som sagt, fart, fläkt, äter skor, armar, ben, hoppar, far och tvättar ansikten på folk.

Jag är säkert orolig i onödan. Men jag har aldrig haft hund och mor och far som ändå är de som haft hund i fyra år, frågar hela tiden mig om allt gällande hund och dator problem...
 
Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick även om de varannan gång sa "nej vi ska nog inte ha hund". Slutligen fick de dock hem en 11 månaders amerikansk cockerspanielhane från en uppfödare av amrisar.

13335777_10153781825697620_6201267774441767634_n.jpg


Uppfödare använder sig själv av och rekommenderade Bravo färskfoder "vi" fick med några paket hem och har fotsatt köpa samma foder. När "vi" fick hem Hassel, åt han som han skulle morgon vid 8 och kväll vid 18. "Vi" fick till och med öka foderransonerna i storlek, efter rådgivning med uppfödaren, då han var matglad och är en väldigt aktiv gosse med mkt spring i kroppen.

Han får inget "tiggodis" som förre hunden fick. Utan de försöker "göra om/göra rätt" med denne grabb. Han får belöningsgodis, när vi "tränar" och när han varit ute.

För tre veckor sedan började han totalvägra äta frukost... ville inte äta på hela dagen utan började i stället kasta i sig maten efter sista kvällspinken vid 22 i stället. Han kan få för sig att äta, när det är främmande hos mor och far och när det helt enkelt är lite fart o fläkt runt "oss". Härom dagen när vi var på studentfirande, hade mor och far fixat hundvakt hos en granne de träffat på hundpromenad som också har en ung amris. Där åt han 1½ dl "specialfoder för amrisar" som han troligen kastade i sig och på kvällen hade han varit lös i magen på promenaden. Mamma ställer fram maten på morgonen, ställer in det i kylen om Hassel inte äter, ställer fram det igen när "vi" äter eller fikar och ställer in det om det inte är intressant

Summa summarum. Han ÄTER ju, sent om sider... Men går det att få ordnng på mattiderna igen? Är det någon som känner igen sig? Kan det ha med löptikar och annat att göra. Jag tror inte det har med värme o väder att göra, då "sommaren" inte hade kommit när "problemen" började. Jag som hade en "gammal häst" och hellre ringde vänner och veterinär en gång för mkt än för lite (läs flera gånger i veckan) om det var ngt som inte stämde. Jag har bett dem kontakta uppfödare (men jag vet inte vad jag ska säga... heter det) eller veterinär/djuruppfödare (vill inte vara till besvär, han är ju inte sjuk...) Han dricker och kissar som han ska och är bra i magen i övrigt och när jag skriver "anorexi/bulemi" menar jag det inte ordagrant så jag hoppas ingen missförstår och tar illa upp. Han kräks inte, men han är alltså så hungrig sent på kvällen att han kastar i sig maten..

Jag är rädd att han ska falla ur. Det är en ung hund och han är slank. Vad jag förstår, så har han än så länge inte tappat vikt och som sagt, fart, fläkt, äter skor, armar, ben, hoppar, far och tvättar ansikten på folk.

Jag är säkert orolig i onödan. Men jag har aldrig haft hund och mor och far som ändå är de som haft hund i fyra år, frågar hela tiden mig om allt gällande hund och dator problem...
Det är stor skillnad på hundar och hästar när det gäller mat. Hästar äter lite och ofta och hundar har helt andra magsystem.
Är han glad och pigg och bra i magen så är det inga problem alls att han bara äter en gång om dagen.
Att kasta i sig maten är även det helt normalt. En del tömmer en skål innan man själv hunnit räta på sig efter att ha hällt i maten...
 
Det är stor skillnad på hundar och hästar när det gäller mat. Hästar äter lite och ofta och hundar har helt andra magsystem.
Är han glad och pigg och bra i magen så är det inga problem alls att han bara äter en gång om dagen.
Att kasta i sig maten är även det helt normalt. En del tömmer en skål innan man själv hunnit räta på sig efter att ha hällt i maten...

Tack för svar. Det är ju det att mor o far tycker att det är konstigt eftersom "han gjorde ju inte så här förut". Han hann bo in sig hos dem i drygt en månad, innan han ändrade beteende. Men då avvaktar jag och hoppas att det fortsätter vara normalt. :)

12928367_10153644793292620_1672278002547283613_n.jpg


Hassel kom i huset 1 april och jag träffade honom första gången här 5 april. Mamma är inte van med min kamera, så motivet blev suddigt, då Hassel var uppspelt och jag oförberedd på att han skulle kasta sig upp i knät.
 
Min första tanke var "Det är säkert löptikar i närheten". Så länge hunden verkar må bra i övrigt, inte tappar vikt osv så hade jag själv inte oroat mig i alla fall.
 
Min första tanke var "Det är säkert löptikar i närheten". Så länge hunden verkar må bra i övrigt, inte tappar vikt osv så hade jag själv inte oroat mig i alla fall.

Tack för svar.


Nä, känns som att det inte vore ett helt felaktigt scenario då det finns ganska stort urval hundar där mor o far bor i utkanten av stan. Och vissa promenadturer kommer Hassel som en racertrasselsudd med pappa på släp med långa benet före flåsande som en bälg (pappa har kol, därför är hunden ändå toppen för honom att hålla sig i rörelse) och sen har Hassel stissat runt en lång stund. Men tack o lov, har han inte försökt "rida" som cavalieren tyvärr gjorde emellanåt. Mamma o jag försöker få Hassel att varva ner med lite tankearbete. Vore vi fräschar i kroppen tror jag att både jag och mamma gärna gått unghundskurs med honom. Pappa har för dåligt självförtroende och säger bara "men jag gör bara fel". Jag har köpt upp så mkt unghundsböcker jag kunnat och vad jag förstår av vad pappa ändå gör med Hassel, så har han LÄST böckerna (kors i taket). Så jag hoppas vi får en hund i alla fall "vardagslydig light"...

13087404_10153701846842620_3225664897846080214_n.jpg


13087336_10153701847222620_3720752141936185070_n.jpg
 
Hundar som inte längre har konkurrens av andra hundar kan ändra ätbeteende.
jo, jag har föreslagit det också. Eftersom han ändå visar intresse för mat, när vi äter eller fikar. Då har det hänt att han tiggt och då har vi tagit fram hans skål och han har ätit som besatt också.
 
Värmen ?Sommarvärmen gör att många hundar får sämre matlust och många väljer då att hoppa över ett mål - morgon eller kväll. prova att ge bara en gång per dag är en idé. Kvällstid brukar vara mest populärt :)
 
Värmen ?Sommarvärmen gör att många hundar får sämre matlust och många väljer då att hoppa över ett mål - morgon eller kväll. prova att ge bara en gång per dag är en idé. Kvällstid brukar vara mest populärt :)
Jo, mor o far får lära sig att anpassa sig efter hunden i stället för att anpassa hunden efter sina önskemål. Förra hunden sköttes enligt strikt schema, var vi bortbjudna och mat eller promenadtid närmade sig, såg man hur det kröp innanför skinnet på pappa och han till sist gick ut i hallen och knöt på sig skorna och försökte få mamma att hänga på :D

Nu får de nog vänja sig med att hunden har sena matvanor.
 
Så länge han mår bra, är pigg och glad och magen funkar som den ska så tycker jag inte att ni behöver vara oroliga.
Och som escodobe skrev, hundar och hästar har helt olika matsmältningsapparater, hästar MÅSTE få i sig mat, annars kan det gå riktigt illa, medan hundar inte alls är lika känsliga.
Det finns friska hundar som inte ens äter varje dag även om det väl inte är att rekommendera.
Jag tänker även att det nog kan vara mycket hormoner som stormar i kroppen på honom, det kan också påverka.
BTW, anorexi är egentligen ett symtom så det kan hundar mycket väl ha, däremot får de inte sjukdomen anorexia nervosa som kan drabba människor (som man vanligtvis bara benämner "Anorexia") :).
 
Så länge han mår bra, är pigg och glad och magen funkar som den ska så tycker jag inte att ni behöver vara oroliga.
Och som escodobe skrev, hundar och hästar har helt olika matsmältningsapparater, hästar MÅSTE få i sig mat, annars kan det gå riktigt illa, medan hundar inte alls är lika känsliga.
Det finns friska hundar som inte ens äter varje dag även om det väl inte är att rekommendera.
Jag tänker även att det nog kan vara mycket hormoner som stormar i kroppen på honom, det kan också påverka.
BTW, anorexi är egentligen ett symtom så det kan hundar mycket väl ha, däremot får de inte sjukdomen anorexia nervosa som kan drabba människor (som man vanligtvis bara benämner "Anorexia") :).
Det var vanligt förr och förekommer än idag en del som svälter hundarna någon dag i veckan.
 
Så länge han mår bra, är pigg och glad och magen funkar som den ska så tycker jag inte att ni behöver vara oroliga.
Och som escodobe skrev, hundar och hästar har helt olika matsmältningsapparater, hästar MÅSTE få i sig mat, annars kan det gå riktigt illa, medan hundar inte alls är lika känsliga.
Det finns friska hundar som inte ens äter varje dag även om det väl inte är att rekommendera.
Jag tänker även att det nog kan vara mycket hormoner som stormar i kroppen på honom, det kan också påverka.
BTW, anorexi är egentligen ett symtom så det kan hundar mycket väl ha, däremot får de inte sjukdomen anorexia nervosa som kan drabba människor (som man vanligtvis bara benämner "Anorexia") :).


Jo med tanke på hur han är när han kommer utifrån emellanåt, tror jag att det är tonåringen i honom som spökar med många intressanta flickdofter. Men jag tycker han är lite knotig över ryggen.. Men det rättar nog till sig.
 
En del menar att det är naturligare för hunden att matillgången varierar. Som för vargar, vilda/fövildade hundar. Finns det mat så äter man så mycket man bara kan och sen kan det gå nån eller ett par dagar innan man får nästa mål.
Jag har inte medvetet provat det själv men får inte någon panik om de hoppar över några mål eller bara äter 1 gång om dagen.

Jag har utfodrat på massa olika sätt beroende på vilka hundar jag haft och hur vårt liv sett ut.

jag matar bara denna hund jag har nu en gång om dagen och är han inte hungrig så får maten vara kvar tills han äter (inte när jag ger färskfoder) oftast äter han före eller efter promenaden om han får välja själv. Hos hundvaktenn har han i princip fri tillgång (!) Men det klassiska är att han bara äter just när vi ska gå därifrån.
 
Ang fasta... ibland har mina fri tillgång på hel slaktkropp. Ätmönstret är lite individuellt, men det är inte alls ovanligt att de frossar ordentligt en dag och sen knappt rör mat på över ett dygn efteråt. Och självklart mår de bra, inga symptom på magproblem. De är helt enkelt mätta.
 
Humla har krånglat väldigt mycket med maten under sina 2,5 år.
Hon barfades från 8 veckors ålder, åt bra till en början men började sen matvägra då och då.Eftersom hon då var en växande valp gick jag över mer till färskfoder men fortsatte samtidigt med ben och kött vid sidan om. Vid ett års ålder vägrade hon all färskfoder och åt egentligen bara oxe av olika slag (kött och ben), allt annat gick bort.

Testade torrfoder. High-energy professional, som hon åt superbra utav i ungefär två månader, sen var det samma visa igen. Testade återigen färskfoder och det gick bra någon vecka (tror inte hon gillar konsistensen). Bytte till nytt torrfoder och sådär höll vi på till en bit in på det här året.
Jag testade att vänta ut henne, åt hon inte så åt hon inte och då fick det vara. Detta resulterade i en superhungrig hund som gick ner väldigt mycket i vikt och som inte orkade ge 100% i det vi gjorde.

De senaste fyra månaderna har jag köpt hem mindre påsar torrfoder och varierat mellan dessa. Hon är tack och lov inte känslig för foderbyte så det har fungerat bra. Jag blandar även ut maten då och då med burkmat. Hon äter som en häst och har lagt på sig några kilo. Det är en helt annan hund numera, piggare och orkar mer.

Jag ser det lite såhär. En frisk hund svälter sig antagligen inte till döds men de kan fortfarande äta minimalt. Några veckor är ingen fara men pågår det för länge så daltar jag hellre lite och blandar i exempelvis burkmat. Nu är ju Humla en relativt stor hund som jag jobbar med rätt hårt, kanske hade jag resonerat annorlunda om kravet på att prestera inte var lika stort! :)
 
Ang fasta... ibland har mina fri tillgång på hel slaktkropp. Ätmönstret är lite individuellt, men det är inte alls ovanligt att de frossar ordentligt en dag och sen knappt rör mat på över ett dygn efteråt. Och självklart mår de bra, inga symptom på magproblem. De är helt enkelt mätta.
Så gör även jag och skriver under på ovanstående.
 
.

Jag ser det lite såhär. En frisk hund svälter sig antagligen inte till döds men de kan fortfarande äta minimalt. Några veckor är ingen fara men pågår det för länge så daltar jag hellre lite och blandar i exempelvis burkmat. Nu är ju Humla en relativt stor hund som jag jobbar med rätt hårt, kanske hade jag resonerat annorlunda om kravet på att prestera inte var lika stort! :)

Flikar in att en hund faktiskt kan svälta sig utan att klassas som sjuk. Därför avråder jag ALLTID från att vänta ut hunden.

Man kan byta mat, eller minska antalet utfodringar. Ibland handmata. Vissa klarar sig utmärkt på att äta en gång om dagen. @IngelaH
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 154
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Jag som bara skulle ta en omplacering för att ägaren skulle flytta och det var panik. Jag har fått en misshandlad och vanvårdad krabat...
Svar
11
· Visningar
1 769
Senast: Blueberry
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 877
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 565
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp