Pigg häst blir "slö"

F

Fakal

Pigg häst blir \"slö\"

Jag har en häst sedan 4,5 år tillbaka. Han har alltid varit pigg och frammåt att rida. Nu den senaste tiden tycker jag att han blivit lite "latare" Det är mer driva än bromsa nu tycker jag. Vad kan detta bero på? (han har inte ont, vet. har kollat) Hur kan jag göra för att han ska bli mer frammåt? Han är fortfarande pigg, men inte lika mycket. Hjälper det att ge honom mer kraftfoder? Han får nu 2 kg om dagen.
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Hur gamal är hästen och vad är det för kraftfoder den får? Har du bytt foder och vad är det för kvalitet på det den får? :confused:
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Kan de bero på att de håller på att sätta vinterpäls kanske,, det kan ju påverka ganska mycket.. :confused:
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Hur har veterinär kollat att han inte har ont?
Du kan ju alltid ta ett blodprov om du inte gjort det, för det kan ju visa saker som inte blotta ögat, böjprov eller sådant ser.

Min ena häst är en häst med MKT motor, som älskar att arbeta.
Plötsligt får jag veta att han är så trött att han ligger och vilar i hagen! På hösten, i hällregn! :crazy:
Ngt är galet tänkte jag, så har han ju inte gjort förut.
Men inte heller han hade några fysiska fel.

Han hade också i ridning ändrat sig lite, det kände som om han hade "jobbigare" på ngt sätt.

Jag tog ett blodprov, och det visade sig att hästen hade JÄRNBRIST! Inte ngt allvarligt, men ju ngt som gör hästar precis som människor, trötta!
Lätt åtgärdat var det ju också, det finns ju järnpreparat till häst att fodra dem med.
Nytt blodprov ett par månader senare, och då var värdena bra.

Så vore jag du, skulle jag ta ett blodprov "hela paketet" som det kallas, då kollas ALLA värden upp.
Dyrt visserligen, men försäkringen täcker det.
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Nu efter sommaren blev min superpigga häst också slö, men så fort jag gett honom B-vitaminer ett tag så blev han sig själv igen!!!
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Många hästar känner ju av pälssättning/pälsfällning väldigt mkt!
Så då är ju extra vitaminer perfekt!
Min ena häst är en sådan, han behöver också extra vitaminer när pälsen "lever om". Annars är han som en zombie att rida.
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Han äter 1,5 kg havre samt 0.5 kg fibergi Bas. Samt 8 kg hösilage.
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Att jag inte tänkt på det :smirk:
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

hur gammal är hästen?? är den gammal kan det ju vara så att ålderna tar ut sin rätt=)
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Åldern tar ut sin rätt? :confused: Det beror väl ändå på vad den varit med om under sitt liv? Min häst blir ju piggare och piggare med åren och hon är 19... Hon rids 6-7 dagar i veckan, för att överhuvud taget vara "dräglig" att ha att göra med... :smirk:

Jag tror på pälssättningen och att den förmodligen behöver lite b-vitamin. :bow:
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Är 19 år så gammalt då?
Kanske har hon som startade tråden en rejält gammal häst, och då ÄR det ju faktiskt så att de vanligtvis så småningom tacklar av en del!

Och just då i pälssättning/fällning är ju ett tillfälle då det ju ofta börjar märkas först.

Inte är det väl så många hästar som blir över 25 år som det är lika full brukbarhet och "fräs" på när de är 25 som när de var tex 7 år? Och de då sedan avslutar livet med att dö knall och fall?
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Pjaa... många sa ju att min häst var gammal, redan när jag köpte henne... Då var hon 17... så det är nog ganska individuellt vad folk tycker. Jag tycker då inte att hon är gammal, då många av mina sköthästar sen tidigare har varit 20-22 år, då jag satt igång dem, tränat för instruktör och tävlat klubbtävlingar. :smirk: Jag vet att en av mina tidigare sköthästar bor i Uppsala och är 28 år. För två år sen promenadreds hon fortfarande, men nu går hon visst som pensionär i en hage med ett par andra pensionärer.
 
Re: Pigg häst blir \"slö\"

Som många andra tror jag att lite B-vitamin inte skulle skada.
Hästen jag rider blir väldigt håglös på hösten/våren när pälsen spökar, vilket avhjälps med B vitamin
 

Liknande trådar

Ridning Min häst som är en kallblodsvalck har sedan jag köpte honom för dryga 2 år sedan varit ganska lugn och nästa trög och slö. Efter 2,5...
Svar
10
· Visningar
1 346
Senast: Nikan
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 119
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 123
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp