Pigg nästan het ungponny

evis

Trådstartare
Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd.

Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är ivrig att få bukt med.

Under hösten är han körd en del och har uppfört sej mycket fint, cool med vagn & jobbar på lugnt, stadigt och lydigt.

Men ett par pass efter att det hade frusit på blev lite sämre. Vi kunde inte köra så långt som innan, utan kom väl bara typ ½-3/4 km innan det blev för isigt så vi fick lov att vända. Just i och med att vi vände så blev han stressig, inte direkt så att han ger sej iväg framåt - han är mycket känslig för förhållande töm - men nästan tvärtom att han tänkte bakåt och stod på stället och trampade, studsade och helt enkelt var hyfsat stressig. (backar dock inte) Ett par gånger kickade han också lite, men inte med en riktig spark utan lättade i rumpan.

Min medhjälpare hoppade ur och gick fram och smekte lite på halsen och då kunde ponnyn skritta alldeles lugnt. Så fort medhjälparen rörde sej bakåt och alltså inte fanns kvar som ett stöd där framme så blev han stressig igen.

Detta upprepade sej en gång, även denna gång blev turen kortare än vanligt (bara 1 km). Det verkade helt enkelt som om han hade svårt att acceptera att vända när han liksom fortfarande var alldeles full i energi att komma ut och jobba???

Nå, innan vintervilan kunde vi avsluta med en tur som också var kort men där vi på bortåtvägen jobbade på med trav och skritt-övergångar så han fick hyfsat mycket att tänka på och trava av sej lite. Och vid själva vändningen fick medhjälparen gå ur och gå framme vid huvudet och smeka som lugnande (själva vändningen verkade skapa stress gångerna innan, vet ej varför :confused: ) och då gick det alldeles utmärkt sedna att skritta helt lugnt hemåt.

Sedan fick han alltså vintervila och nu har jag börjat tömköra honom så smått igen. Underlaget i hagen har varit uselt ett bra tag och det har märkts att samtliga hästar inte fått utlopp för sitt bus & energin ute i hagen ordentligt.

Så han har varit mycket pigg de här gångerna när jag tömkört. Såpass att jag tvekar inför att sätta honom i vagn. På bortåtvägen så taktar han, kastar på huvudet, slänger med frambenen och idag gjorde han till och med ett par bronco-bockar helt out of the blue i skritten.
Det LYSER livsglädje om honom, men när det går ut över arbetsbarheten är det ju riktigt bökigt :angel:
Han LYSSNAR helt ok ändå, bryter av till skritt på Whoaw men går i princip upp i trav igen inom 1-2 steg. Försöker sysselsätta honom med serpentiner, mycket halter, övergångar mellan skritt & trav, men det är nästan så att ju mer jag sysselsätter honom desto mer taktning och pigghet får jag.

Och när vi vänder så blir det i princip ohållbart, han blir superhet i och med själva vändningen och hävdar att han inte kan stå stilla - då piafferar han, sätter sej på bakbenen, piafferar osv.

Så idag tänkta jag mer i termerna hund-dressyr och gjorde helt enkelt så att så fort han taktade efter att vi vänt, så vände till tillbaka och gjorde lite halter och skritt och så fort han stått lugnt i halterna och skrittade lugnt, så fick han vände hemåt igen och så ännu mer halter - och så fort han taktade igen så vände vi tillbaka och upprepade detta.
Dvs - Hemåt fick han bara gå om han skrittade hyfsat lugnt och kunde stå stilla i halterna.

Han lugnade sej betydligt av detta, så han kunde åtmintsone gunga hemåt i mestadels skritt. (taktar dock upp kanske var 20:e steg ändå, och skritten påminner mer om en trav utan svävmoment, mycket gungig och hela tiden på gränsen till trav, men är det inte)

Någon som har varit med om liknande? Hur har ni löst detta?

Jag vet ju att det beror på att han är pigg och något understimulerad på grund av dåligt väder och dåligt underlag i hagen så han inte kan busa lika mycket som vanligt, men man måste väl kunna köra även pigga hästar liksom :crazy:
Jag vet ju också att han i vanliga fall är en lydig liten kille som är mycket duktig på att stå stilla i halterna och helt enkelt vänta på mattes uppmaning.

Kan det vara en bra idé att köra honom i den lite tyngre blötsnön på åkern här nedanför första gångerna nu? Jag är lite rädd att göra honom ännu hetare genom att göra honom trött i körningen, han har lite det psyket att när det tar emot så blir han "het".

Kommer väl i alla fall antagligen tömkörda honom några gånger till och försöka "trötta ut" honom lite med annat arbete, innan vi sätter honom i vagn igen.
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

Jag känner väl igen det från travhästarna jag skolat om. Jobbar med en sån nu tom. Men där har ju körbarheten varit helt klar och inte någon unghäst man inte vill pressa för mycket.

Jag gör så nu att jag vid minsta lilla stress symptom gör något som jag vet hästen kan. Ex halt som min är väldigt bra på. Eller halvhalter, som funkar jättebra. Min teori är att hästen blir osäker och tar till det den kan dvs flyktbeteende. Så det är tryggheten man ska bygga vidare på, antingen genom en äldre häst, eller genom att gå till övningar som hästen kan.
Det är en stor grej att gå själv i en vagn, och ännu större blir uppgiften när du nu börjar lägga in travarbete, han får upp kondis kanske och han vet kanske inte vem som styr det hela längre?

Viktigast är ändå att tänka framåt, för det finns inga värre körhästar än de som står still i levad eller backar såfort man begär något. Jobba honom tillbaka, istället för att kräva perfektion meddetsamma.
Några tankar från mig. Hoppas du kan klura ut mer med hjälp av andra.
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

Hehe, känner igen problemet. Nelly blir hispig om vi vänder för tidigt. Hoppar busar och bråkar.
Blir även väldigt busig vid uppehåll.
Fick tips av en gammal hästkarl att köra henne ett par tuffa pass så hon blir trött ordentligt och slutar studsa för att spara på sina krafter. Men vet inte om jag vågar använda mig av det tipset på ett ungt djur.. Iofs. om man vet att de beteer sig lite illa pga. att de har överskottsenergi så kanske det inte är helt fel heller.
Tror också på din metod med att vända och hålla på med halter. Har provat detta med busar tidigare. Till slut inser de ju att de kommer inte framåt om de inte håller sig till den gångart som du har bestämt. Frågan är hur det fungerar med vagn bakom om man är på en väg. Kanske en kombination av de båda metoderna???
Bara att prova.
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

Det där isstället värkar vara lite problem. Rid han på andra vägar innan du går dit igen, sedan när han jobbat med annat kan du prova att rida dit.

Men annars, känner jag igen problemet. Longera väl mycket och ta honom sedan på ett par korta skritt turer som varjeras med longering, sedan kan du börja med travarbete med vagn .

Muska (;
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

longering tycker jag mest är av ondo. sliter och det finns ingen kommunikation. Du kanske menade tömkörning?
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

Nämen, min Tiger blr ju precis likadan i skritten hemåt om han är för pigg :D

På töm och under ryttare gör jag halt dierkt när han slutar går ner i skritt när jag ber honom med röst/mkt lätt tygel (typ kortar upp en hängande som max - ingen förhållning). En kort halt o han får gå igen. Efter sisådär 2-3 sådana halter som inte hjälper så ställer jag honom igen men låter honom stå tills han är lugn. Det går relativt fort för han är rätt smart och inte "het" utan tar fortf tillsägelser bra pch jagar inte upp sig mer. Sedan brukar han kunna skritta lugnt. Gör han inte det får han stå längre i en ny halt. Han är så inprogrammerad (sedan inkörningen för en mkt konsekvent tränare som noga påpekade detta för oss direkt att vi skulle ha mycket nytta av ett haltkommando och att de kan stå still :bow:) så han stressar väldigt sällan runt i en halt. ÄR han väldigt stökig och gör det så räcker det med att ryta till en gång o då ger han upp o inser att det inte var ngt att stressa för. En gång petade jag med spöet (på töm) på rumpan i en "studshalt" och han blev så paff så han skrittade helt fint direkt.

Jag tycker det är viktigt att oavsett temperament för dagen kunna säga halt o att de står still. Den gången med dutten var just att jag sagt åt honom att stå still och noga följt upp o varnat honom när jag såg hur han bara ville explodera eftersom han var tok på g (första gången efter långa höstvilan). Vi mötte nämligen en bil och då KAN man inte ha en häst dansande över vägen, föraren vet ju inte om att min häst har vilat x lång tid och är överpigg ända ut i örontopparna. Han dansade ut precis när bilen passerat och då blev jag arg eftersom jag millisekunden innan sagt åt honom att han inte fick leka med bilen (dvs "Nej!" som alltid betyder sluta genast och lyssna på mig) :eek: men det tillsägelsen gällde visst bara billek trodde han.

Annars, jag leder alltid honom under avskrittningen och då är han ofta rätt pigg. Spec de dagar han inte helt kommit till ro i traven då vi bryter av (pratar uteridning här alltså har jag oftast vissa ställen där jag bryter av pga underlag o avstånd och jag drar mig för att rida en vända tillbaka om det inte är väldigt illa, vilekt det aldrig brukar vara). Då placerar jag honom helt sonika bakom mig isf vid bogen och han koppalr genast av o går att plocka upp vid sidan igen efter en liten bit. Men det kanske inte är så aktuellt för dig om du bara tömmar o kör. Men jag tänkte jag kan ju skriva det iaf om det skulle vara till någon hjälp :)
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

Ja han påminner en hel del om mina gamla kbltravmärrar även i psyke :eek: Jag som tyckte det var så jobbigt med dem att de var så heta och stressiga, så jag har försökt vara jätte-noga med att inte unghästen ska bli sån. Hela tiden försökt försäkra mej om att han är cool, avslappnad och liksom "med" mej i det vi gör.

Det var faktiskt så att den första gången då vi körde som han blev sådär stressig, var också första gången sedan vi började köra honom som bjudningen verkligen infann sej. Det vill säga han drev på jämnt och rakt i sina bakben, vinglade inte och var verkligen fokuserad på vägen framåt - på bortåtvägen. Jag sa till pojkvännen bredvid mej att "Åh, nu börjar han verkligen hitta framåtbjudningen". Innan dess så var han ju lite unghästvinglig och drev inte på så bra med bakbenen.

Han backar inte något, men tänker ju ändå lite bakåt, eftersom han är svår att få att gå fram jämnt (det blir mer studs framåt med båda bakbenen som påskjut om man ber honom om FRAM).

Eller jo förresten, vagnen är rätt tung så när han blir het så backar han ett halvt steg innan han går fram ur halterna, för att "lätta på bröstan" och ha något att "rycka emot" för att dra igång den. Det gör han nu även i tömkörningen när han blir het. Jag undrar ibland om jag inte borde ha en lättare vagn, men grejen är ju att så länge den är i rörelse så är den ju välbalanserad och lätt. Det är bara just från halterna som den ju blir tung att "få igång"...Dåligt, men det är ju en bra vagn egentligen så jag vet inte. (Tidaholmsvagn-rockard)
På tävlingen jag kikade på Hippo i våras så gjorde samtliga hästar likadant ur halterna, de vägde bakåt något halvt steg när de skulle fram ur halterna, för att så att säga "rycka igång" vagnarna. (??)

Halterna är i vanliga fall verkligen väl befästa, här har jag varit så jäkla noggrann ända sedan början att han ska ha ro att stå stilla närsomhelst - länge. Och han har verkligen varit duktig på det!!!
Men det hjälpte inte nu i fredags, det var halterna som var svårast då för han bara hetsar upp sej när han "piaffar" och "levadar". Iofs gick det ju att använda sej av halterna i kombination med att vända så fort han började takta, för att FÅ honom att lugna ner sej, men då behövdes många halter.

Jag hade gärna haft med någon ryttare på gamla kallisen, han skulle nog ge trygghet (de är som far & son, väldigt tajta) men vill gärna ha sambon i vagnen och isåfall måste jag ha någon annan som rider kallisen = svårt att ordna...

Jag har inte tömkört något mer, men han fick följa med lös när jag red på fredagkvällen, och han & islandshästen busade som idioter. Aldrig sett dem så galna :bump: :rofl:
Så kan ju hoppas att han laddat ur musklerna lite.
Kom också på att han snott av halvblodets mat i någon vecka, och det kanske beror på det, han har fått i sej mycket mer energi därifrån - kombinerat med det dåliga vädret...*funderar*
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

Ja halterna sitter bra i vanliga fall, men inte i denna hetsighet :eek:

Han dansar inte direkt, utan är liksom hela tiden bra i tömmarna, "inom ramen" så att säga, håller sej rakt liksom. Men när jag ber om halt så står han bara och laddar i någon sorts piaff, sätter sej i levad och har "eld under hovarna". Men står ändå kvar på samma ställe som jag gjorde halten liksom.

Vi mötte två bilar på den smala byavägen och det var liksom inga bekymmer, bara att styra ut i vägkanten, han taktar men går hela tiden att styra...

Skumt är det.

Jo att gå framme vid huvudet funkar, men är svårt om jag har vagn bakom. (vill ogärna lämna vagnen "osutten") Men medhjälparen gjorde så när vi körde och han blev het. Men jag vill ju helst att han ska kunna skritta lugnt utan att ha någon vid huvudet också.
Några gånger har jag gjort så att jag gått fram till huvudet i tömkörninen och liksom smekt honom en stund, tills han ändrar andningen och liksom landar.

Jag har faktiskt funderat på att träna in en "lugna ner dej"-smekning med spöet. När man sitter i vagnen så är man så jäkla begränsad. När man sitter på är det lättare att smeka längs halsen och prata lugnande och agera som "trygghet", när man sitter bakom så kommer man så långt ifrån hästen. Men jag har som sagt funderat på att träna in en smekning med spöet som han kopplar ihop med avslappning, alltså samma sak som om en människa strök honom längs halsen...(det lugnar han sej av omedelbart)
Det har jag tränat in vid långa tyglar-arbetet med islandshästen, att han kopplar av när jag kliar på svansroten....Men inte tänkt på med Lejonhjärta. (russet)

Jag tror också med tanke på piaffandet och passagandet & levadandet att det kan ha å göra med hingsthormonerna på något vis, att de ger en extra "spike" på hans pigghet?
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

Har svårt att använda samma teknik när jag har vagnen, eftersom vägarna är så smala så man inte ryms att vända med vagnen. Tyvärr!

Vad roligt att din åsna är likadan...;) Vi brukar nämligen kalla Lejonhjärta vår egna lilla åsna ibland. Han är inte helt olik en åsna i psyket, misstänker vi....:D
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

Har svårt att använda samma teknik när jag har vagnen, eftersom vägarna är så smala så man inte ryms att vända med vagnen. Tyvärr!

Vad roligt att din åsna är likadan...;) Vi brukar nämligen kalla Lejonhjärta vår egna lilla åsna ibland. Han är inte helt olik en åsna i psyket, misstänker vi....:D


hehe..
Jo misstänkte att det kunde vara så, går ju knappast vända med vagn på smal väg..
Hmm, funderade på den gamla hästkarlns tips. Att arbeta dem trötta för att de då skulle lära sig vara lugna så de inte är helt slut när de kommer hem igen. Inte helt dum ide men fungerar hästar så? att lära sig att spara på energin så inte alla krafter går åt med en gång???
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

Njae vet inte. Jag är som sagt lite skeptisk till att trötta ut honom, för jag är rädd att han då bara blir hetare. Han har en tendens till att bli "het" när det tar emot eller när han blir trött, också.

Men han ska i alla fall få motionera sej själv lite mer nu så han får ladda ur energin, men utan vagn bakom alltså.
 
Sv: Pigg nästan het ungponny

Njae vet inte. Jag är som sagt lite skeptisk till att trötta ut honom, för jag är rädd att han då bara blir hetare. Han har en tendens till att bli "het" när det tar emot eller när han blir trött, också.

Men han ska i alla fall få motionera sej själv lite mer nu så han får ladda ur energin, men utan vagn bakom alltså.

Ja är det heta så hjälper det aldrig att trötta ut dem. Möjligtvis lugnt uttröttande av huvudet så att e blir psykiskt lugna och harmoniska.

Tiger är ju inte het på något vis alls, bara piggpiggpigg och jagar aldrig upp sig om man säger åt honom på skarpen. Jag har tyvärr lite svårt för hästar som är heta i skallen mer än att bara lugnt sysselsätta dem (typ lugnt voltarbete brukar jag köra med när jag rider) så jag har inga mer tips :(

Men det med spöet lät bra!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp