Pigg och ostyrig häst

Nicenluc

Trådstartare
Hej
Min häst är känslig för protein. Blir galet pigg och stark så köper mussli utan havre. Hur mycket protein är där i färskt gräs? Just nu går de på gräs som ser kraftigt och energi rikt ut och mycket riktigt så är hon galet pigg. Hur upplever ni era hästar och färskt gräs?
 
Hur märker du att din häst är känslig för protein?

Normalt kan man inte fodra hästar pigga. Får de tillräckligt med näring är de "sig själva", får de för lite kan de bli sega och trötta precis som vi.

Att hästar blir dunderpigga av vissa kraftfoder har mer kunnat härledas till obalans i tarmen som de blir lite "på sin vakt" av eller att ämnen i fodret bråkar med signalsubstanser i hjärnan så de blir pigga.

Hästar som är "känsliga för protein" brukar mestadels reagera från protein som kommer från annat än hö och gräs och de brukar reagera med att utveckla knölar. Jag har nog aldrig hört om en häst som blir jättepigg av protein. Proteiner är ju kroppens byggstenar och livsnödvändiga.
 
Jag skulle snarare tro att det är mycket socker i gräset nu som gör hästen pigg och lite spökig. Min är hemskt känslig för högt socker och kan gå från att vara hur cool som helst på lågsockersilage till att spöka för precis allt om det är mycket socker.
 
Hästar blir inte "pigga" av protein, och det är inte proteinet i havren som gör att vissa reagerar på det och måste ha foder utan. Havre har dessutom ganska lite protein i sig jmf med andra fodermedel.

Det hästar kan reagera på är däremot socker. Socker i gräs är en tämligen välkänd orsak till överpigga hästar, speciellt utomlands som tex Storbritannien, där många beten är mkt kraftigare än vad vi erbjuder här. Det är även relativt känt att sockerhalterna (och indirekt stärkelse som ju spjälkas till bland annat socker) i kraftfoder kan variera mellan märken och vara mer eller mindre lämpliga till enskilda häst-"individer.

Sen ska man komma ihåg att fodra hästarna efter det arbete de faktiskt gör, och inte det arbete man tror att de gör. Överfodrar man riskerar man också en häst som klättrar på väggarna av överskottsenergi.
 
Jag har också en proteinkänslig häst som bland annat kan reagera med att bli "pigg", men också att magen tjorvar. Jag fodrar mest med halm inomhus under den tiden på året då gräset växer som mest, bland annat för att gräset är så proteinrikt. Självklart ska hästar ha tillräckligt med protein men överskott är inte heller så bra och det pratas det sällan om. Njurarna belastas, hästen kissar mer och producerar mer kroppsvärme.
 
Jag har också en proteinkänslig häst som bland annat kan reagera med att bli "pigg", men också att magen tjorvar. Jag fodrar mest med halm inomhus under den tiden på året då gräset växer som mest, bland annat för att gräset är så proteinrikt. Självklart ska hästar ha tillräckligt med protein men överskott är inte heller så bra och det pratas det sällan om. Njurarna belastas, hästen kissar mer och producerar mer kroppsvärme.

Åter igen, det är sockret i gräset. Inte proteinet. Vår och höst har gräset mer socker i sig och det är inte alls ovanligt att hästar reagerar på det.

https://ker.com/equinews/autumn-grass-poses-risk-laminitic-horses/
 
Åter igen, det är sockret i gräset. Inte proteinet. Vår och höst har gräset mer socker i sig och det är inte alls ovanligt att hästar reagerar på det.

https://ker.com/equinews/autumn-grass-poses-risk-laminitic-horses/
Jag har bra koll på det där med socker, har haft hästar med förhöjd risk för fång sen 1986.

Hur förklarar du att hästen får samma reaktion av soja? Eller när den byter höparti från ett med klart högre proteinhalt men samma energihalt? Bara för att det inte finns forskning på ett fenomen betyder det inte att det inte existerar. Jag köper teorin att en magreaktion kan ge utslag i "pigghet".
 
Jag har också en proteinkänslig häst som bland annat kan reagera med att bli "pigg", men också att magen tjorvar. Jag fodrar mest med halm inomhus under den tiden på året då gräset växer som mest, bland annat för att gräset är så proteinrikt. Självklart ska hästar ha tillräckligt med protein men överskott är inte heller så bra och det pratas det sällan om. Njurarna belastas, hästen kissar mer och producerar mer kroppsvärme.
Proteinöverskott från grovfoder är ofarligt för en frisk, vuxen häst, så det är antagligen därför det inte pratas så mycket om det.
 
Proteinöverskott från grovfoder är ofarligt för en frisk, vuxen häst, så det är antagligen därför det inte pratas så mycket om det.
Det är inte optimalt och bör undvikas, gör ingen nytta för hästen heller. Läs denna forskningsöversikt, sidan 3.
Länk
 
Sen undrar jag var det där att proteinöverskott från grovfoder skulle vara ofarligt och inget att räkna med. Det brukar refereras till nån studie som visat att hästar kan "klara" ett rejält stort överskott. Men vad betyder "klara"‽ Att den inte drabbas av akut sjukdom/dör vid ett enstaka stort intag? Eller att det inte blir några negativa konsekvenser över tid? Den svenska studien om travhästars prestation är ju jätteliten, sex hästar som åt 160% rdi protein i 23 dagar.
 
Det är inte optimalt och bör undvikas, gör ingen nytta för hästen heller. Läs denna forskningsöversikt, sidan 3.
Länk
”Researchers differ, however,
on how much damage a high-protein diet can cause and how long a horse must be fed such a diet before the effects (if any) are noticeable. There is stronger evidence for the detrimental effect of excess protein in growing horses.”
 
”Researchers differ, however,
on how much damage a high-protein diet can cause and how long a horse must be fed such a diet before the effects (if any) are noticeable. There is stronger evidence for the detrimental effect of excess protein in growing horses.”
Precis. Det finns otillräckligt med forskning och det går inte att fastställa att det är vare sig farligt eller ofarligt baserat på forskning, eftersom det finns så lite. Att det påverkar njurar, urin och ammoniaknivå på hästar av alla åldrar är bevisat. Också att det kan skada känsliga njurar - något man sällan har koll på om hästen har innan det är för sent. Varför chansa med hästens hälsa?
 
Precis. Det finns otillräckligt med forskning och det går inte att fastställa att det är vare sig farligt eller ofarligt baserat på forskning, eftersom det finns så lite. Att det påverkar njurar, urin och ammoniaknivå på hästar av alla åldrar är bevisat. Också att det kan skada känsliga njurar - något man sällan har koll på om hästen har innan det är för sent. Varför chansa med hästens hälsa?
För att man vet att proteinunderskott är skadligt, och ändå är folk rädda för protein. Det är väl ytterst sällan vi får grovfoder med såpass höga halter smrp att vi fodrar med stora proteinöverskott under någon längre tid.
 
För att man vet att proteinunderskott är skadligt, och ändå är folk rädda för protein. Det är väl ytterst sällan vi får grovfoder med såpass höga halter smrp att vi fodrar med stora proteinöverskott under någon längre tid.
Det finns kretsar där det är poppis att ligga på hög kvot precis som det finns kretsar som är rädda för protein. Jag följer nog personligen helst rekommendationerna plus minus 10%, hellre plus än minus för en häst som tål det. Men försöker undvika överskott på min proteinkänsliga häst så att inte magen pajar eller han blir "pigg" = otrevlig att rida. Kanske på grund av njurpåverkan som irriterar ländryggen? Om de ändå kunde berätta...
 
Det finns kretsar där det är poppis att ligga på hög kvot precis som det finns kretsar som är rädda för protein. Jag följer nog personligen helst rekommendationerna plus minus 10%, hellre plus än minus för en häst som tål det. Men försöker undvika överskott på min proteinkänsliga häst så att inte magen pajar eller han blir "pigg" = otrevlig att rida. Kanske på grund av njurpåverkan som irriterar ländryggen? Om de ändå kunde berätta...
Kan säkert variera mellan raser också. Vet att islandshästar generellt har lågt energibehov och funkar i regel bäst på hög kvot, medan underskott snabbt ger negativa effekter. Där var det en period väldigt populärt att tro att protein var negativt för eksemhästar, har väl florerat lite samma spekulationer gällande fång, vilket ju inte stämmer.
 
Kan säkert variera mellan raser också. Vet att islandshästar generellt har lågt energibehov och funkar i regel bäst på hög kvot, medan underskott snabbt ger negativa effekter. Där var det en period väldigt populärt att tro att protein var negativt för eksemhästar, har väl florerat lite samma spekulationer gällande fång, vilket ju inte stämmer.
Och underskott tycker inte jag heller att man ska ge (och för att kasta in ytterligare ett vedträ i debatten så blir min häst seg av proteinbrist - han reagerar så tydligt både på brist och underskott att jag flera gånger kunnat gissa resultatet av grovfoderanalysen innan den kommit, efter max 2-3 veckors utfodring).
 
Det finns kretsar där det är poppis att ligga på hög kvot precis som det finns kretsar som är rädda för protein. Jag följer nog personligen helst rekommendationerna plus minus 10%, hellre plus än minus för en häst som tål det. Men försöker undvika överskott på min proteinkänsliga häst så att inte magen pajar eller han blir "pigg" = otrevlig att rida. Kanske på grund av njurpåverkan som irriterar ländryggen? Om de ändå kunde berätta...

Njurpåverkan??? Alltså förlåt, men som medicinskt utbildad så måste jag faktiskt säga att du snackar fullständig goja. Om inte du syftar på njursten så tvivlar jag starkt på att din häst känner av det i ländryggen. Om du syftar på njursvikt så känner din häst inte heller av det i ländryggen. Om din häst är njurfrisk så känner han definitivt inte av ett proteinöverskott i ländryggen.

Har en häst friska njurar så klarar den av att ta hand om överskottet. Ja du får en ökad utsöndring av ammoniak som i sin tur kan ge andningssvårigheter om hästar står i dåligt ventilerade stall, men ökad protein i foderstaten kommer bara mest troligt visa sig i din plånbok. Har din häst sjuka njurar ska man självklart vara försiktig med protein, men att tolka det som du verkar göra som att ökad protein ORSAKAR njursjukdom är fel. Tillochmed KER (Kentucky equine research) rekommenderar att man fodrar rekommenderad mängd protein till hästar med njurproblem, istället för att sätta dem på en lågprotein-kost.

https://ker.com/equinews/nutritional-support-of-kidney-disease-in-horses/

Den artikel du länkade till belyste för övrigt att forskare är oeniga om proteinöverskott ens ger några men på hästar, men att det däremot finns evidens på att växande hästar inte ska fodras med överskott på protein, och inte på grund av att njurarna pajjar utan för att de får ledproblem och dålig tillväxt.

Här är ännu en länk att läsa från FEEDXL som drivs av personer som forskar inom näringslära för hästar. Artikelförfattaren (Nerida Richards) är disputerad inom detta område och har 20 års erfarenhet i ämnet.

https://feedxl.com/37-protein-can-you-feed-too-much/
 
Hej
Min häst är känslig för protein. Blir galet pigg och stark så köper mussli utan havre. Hur mycket protein är där i färskt gräs? Just nu går de på gräs som ser kraftigt och energi rikt ut och mycket riktigt så är hon galet pigg. Hur upplever ni era hästar och färskt gräs?

Kan säga att mina alltid blir extra pigga såhär på hösten. Kallare, mer vilt i området som rör sig, blåst och lite snabbare reaktioner. Även hos gammeltanten. Lite mer "rejs" i hagen.

Mina gå på ganska stora hagar med tillgång till mycket gräs, på vinerhalvåret har de fri tillgång till hö.
 
Njurpåverkan??? Alltså förlåt, men som medicinskt utbildad så måste jag faktiskt säga att du snackar fullständig goja. Om inte du syftar på njursten så tvivlar jag starkt på att din häst känner av det i ländryggen. Om du syftar på njursvikt så känner din häst inte heller av det i ländryggen. Om din häst är njurfrisk så känner han definitivt inte av ett proteinöverskott i ländryggen.

Har en häst friska njurar så klarar den av att ta hand om överskottet. Ja du får en ökad utsöndring av ammoniak som i sin tur kan ge andningssvårigheter om hästar står i dåligt ventilerade stall, men ökad protein i foderstaten kommer bara mest troligt visa sig i din plånbok. Har din häst sjuka njurar ska man självklart vara försiktig med protein, men att tolka det som du verkar göra som att ökad protein ORSAKAR njursjukdom är fel. Tillochmed KER (Kentucky equine research) rekommenderar att man fodrar rekommenderad mängd protein till hästar med njurproblem, istället för att sätta dem på en lågprotein-kost.

https://ker.com/equinews/nutritional-support-of-kidney-disease-in-horses/

Den artikel du länkade till belyste för övrigt att forskare är oeniga om proteinöverskott ens ger några men på hästar, men att det däremot finns evidens på att växande hästar inte ska fodras med överskott på protein, och inte på grund av att njurarna pajjar utan för att de får ledproblem och dålig tillväxt.

Här är ännu en länk att läsa från FEEDXL som drivs av personer som forskar inom näringslära för hästar. Artikelförfattaren (Nerida Richards) är disputerad inom detta område och har 20 års erfarenhet i ämnet.

https://feedxl.com/37-protein-can-you-feed-too-much/
Artikeln du refererar till säger i stort sett samma som forskningsöversikten jag länkade till men säger också väldigt tydligt att man ska undvika större proteinöverskott till hästar som står på stall och tränas medelhårt eller hårt. Det är ju ganska många hästar som omfattas av detta, typ de flesta hästar som är hyfsat igång. Däremot motsäger den forskningsöversikten som även tog upp att unga hästar som får för mycket protein får sämre tillväxt.

Bra att vi kan avskriva kopplingen mellan njurproblem och obehag i länden som gammal skröna. Tänker inte fajtas om det argumentet.

Bra också att de hästar som är på väg att få njurproblem inte riskerar att överutfodring med protein utlöser problemen (antar att det var så du menade)?

Vad gäller ökat kissande och drickande har jag svårt att tänka att det saknar betydelse för hästens välbefinnande. Samma med ammoniaken, särskilt med tanke på att oerhört många hästägare strör snålt.

Personligen har jag svårt att förstå varför hästägare tar proteinöverskott med en klackspark. Kissandet, värmeproduktionen och ammoniaken tycker jag borde vara tillräckliga risker för hästens välbefinnande för att låta bli.

Vad gäller underutfodring har jag skrivit upprepade gånger att jag inte tycker att det är lämpligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
716
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp