Pigg och stark ponny.

P

ponnyrider

Hej! :D
Jag har en d ponny som är 4 år.
Han blir väldigt stark när jag rider ut på honom, det är nästan så att jag inte kan hålla honom. :s Och jag rider just nu på ett 3-delat träns bett.
Är det någon som har unigefär samma problem som mig, och som kan ge mig några tipps om bett? :)
 
Sv: Pigg och stark ponny.

Jag har en övervuxt ponny (150 cm) som oxå är väldigt pigg och het/stark i galoppen ute. Jag rider på pelham och då kan jag rida på långa tyglar och hon lyssna så fort jag tar en pyttenliten halvhalt! :) Men jag kan rekomendera (förutom mkt lydnadsövningar!) ett babypelham som är hälftet så stora skänklar som ett vanligt, och du kan även anpassa kedjan hur mkt den spänns efter hur ponnyn är! :)

Det här förutsätter ju att du inte direkt jobbar hästen i form ute, alltså med sträckta korta tyglar då dom lätt kan knäppa av i nacken och bara böja eftersom det är ett väldigt skarpt bett. Så rekomenderar att rida på lite halvlånga tyglar så dom inte knäpper av.
 
Sv: Pigg och stark ponny.

Träna in one rein stop så slipper du betsla upp. Prova i allafall, lösningar som funkar för en häst kanske inte funkar för en annan. Se vad som funkar för din häst:)

hade en jätte stark tävlingsinriktad häst som stack med mej flera gånger men behövde inte betsla upp tackvare one rein stop. så fort h*n tar ett högre tempo en du tänkt stoppa henne/honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Pigg och stark ponny.

Tycker alla tips ovan är vettiga, framförallt sysselsätt hästen. Om du använder pelham, se till att det är ett rakt (hävstång och delat bett går inte ihop) och rid på två tyglar! Bara stångtygeln som nödstopp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 822
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp