Bukefalos 28 år!

Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

K

Krulidut

Jag rider just nu ett PIGGT fullblod som värkligen tar tag i hindrena med bulle och bång.
Det jobbiga är bara att så länge som hon gör det kan vi inte hoppa några höjder efter som att jag är rädd att hon "glömmer" att stampa av även fast jag lägger henne rätt.
Det blir mycket svårare med att lägga henne rätt mot hindrena.

Cavaletti, låga hinder i trav, kombinationer och studs är vad vi kommer jobba med framöver.
Mycket hoppa i trav, hoppa på volter osv.

Det mysiga är att hon laddar på bommar med :angel:
Eller telefonstolpar, vi jbbar väldigt mycket på att komma lungt mot hindrena och inte ta tag i dem så aldeles.


Andra tips?
(Hon är en gammal galoppör på 21 år, gått galopp tills hon var 7 tror jag.)
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Har själv ridit ett antal "fullt ös" hästar... det man får tänka på är att aldrig bli fast i handen hur mycket dom än springer utan gör många halvhalter även om man vill lägga i handbromsen så att säga, så blir de ofta väldigt lugna och trevliga om du ser att du ligger rätt och bara är lugn om hästen drar ivåg och bara gör en mjuk halv halt... har själv lagt i handbromsen några gånger och de går käpp rätt åt helvete eftersom dom tror de blir någon sorts dragkamp och dom nästan totalt rammar hindret...

Bra att jobba på bommar, men jag tror att du baraa kan få henn elite lugnare genom din egen ridning ofta är de så att dssa hästar är så eldiga i huvet och de komemr alltid vara de...

Ger hon sig iväg för dig eller väntar hon även fadt hon laddar ordentligt, om hon drar iväg kan du prova att byta bett till nåt om du kan behärska henne på, för laddar hon bara på och trampar under si handlar de som jag sa innna om att var lugn i handen
:)
Lycka till
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Jo, det är ju så sjukt svårt med:eek: när hon trycker på brukar jag oftast bara följa med och se till att vi kommer någolunda rätt och att hon inte gräver ner huvudet i jorden... (som hon sällan gör..) Håller en jämn kontakt mot hindret, brukar dock få säga till 10 m innan hindret att vi inte ska ladda än :angel:
Vi jobbar halvhalter i dressyren nu då hon inte riktigt behärskar dem, det blir mer *kär upp huvudet* även fast jag bara sitter till och rätar upp mig.
Hon är väldigft het i skallen fast jag tycker nog ändå att det har hjälpt lite att hoppa låga hinder då hon antagligen kommit på att man hoppar bra iallfall.

Hon väntar men laddar ordänligt.
Kan filma idag om ni vill, ska kanske hoppa lite stockar.
Beror på om hon är svullen i frambena idag då jag hoppade 3-6 språng igår med.
Inte byta bett, det är faktist uteslutet :o
Har bytt från hennes äkliga plastbett till ett specialbett, tredelat med någon krock i mitten. = hon slutade tugga så fasligt på bettet

bytte sedan nosgrimma från Pulla till en vanlig hög = slutade visa tänderna mer än när jag tar i henne för mkt.
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Hej! Det jag direkt tänkte på när du sa att hon vart galoppör var att du kanske sitter för framåtlutad? Hon kanske vill ha dig mer upprätad? Eller tyngre i sadeln eller vad som. Du kanske har provat de?
Mvh Michaela
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

jo, det är något jag arbetar på med. fast när jag rätar upp mig så går hon inte saktare, nämligen.
sadeln är urkass i sätet så den sätter en i stolssits>< rider häldre barbacka då men endåå.
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Fast när jag hoppar så galopperar jag och å sitter jag upprätt, i hoppningen har det INGENTING med gångarten utan att hon suger nått så bövelens mot hindret.
gör ca. 10 halvhalter innan hindret om jag tar längre väg.
hon samlar upp sig och går kortare steg men går nästa lika fort, där emot i dressyren i traven = lätt ridningen blir jag lätt frammåtlutad, men man får NOLL stöd av sadeln.
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Var noga med att absolut inte dra, det är bara till att gör halvhalter tills du blir blå, och har du provat att låte henne sköta sig själv?
Dvs att när hon drar, så släpper du och faktiskt låter henne fixa allt själv? Fick göra det på min ett par gånger och mycket riktigt kom vi fel, och sen fick hon rätta sig själv några gånger och sen lyssnade hon lite mer på mina halvhalter ;)
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Drar inte, där emot gör jag halvhalvhalter och mot hindret sitter jag emot lite för att hon inte ska storma emot.
Brukar sällan kunna hålla henne så att hon går "normalt" med "normalt" sug mot hindret utan det blir över tempo hur eller hur, och tjja hon hoppar ju 95 cm rättu. och 85 cm oxer i det tempot :D hon skärper sig mer då också.. låga hinder (typ framhoppning) tar hon i rena förbifarten.
jobbar dock på att vara snabb på att samla upp henne efter hindret (direkt nästan i språnget över hindret) så att det inte går snabbare och snabbare..
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Min lugnar sig inte förrän det kommer upp mot 1,10 för då får hon börja ta i lite iaf, allt under det får jag verkligen anstränga mig för att hålla normalt tempo mot.
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Min häst är lite så att småhinder hoppar hon inte igenom sig ordentligt utan mest chasar sig över hindren, inte förens vi kommer upp på lite höjd typ runt 120 så känner jag hur hun hoppar lite mer istället för att bara inte göra nåt :p
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

joo märkte det, hon börjar hoppa lite bättre mot metern
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

jag fick mitt monster å lugna ner sig...lite i alla fall :angel: genom att ha bommar framme vid nästan all träning. när jag rider dressyr så slänger jag ut lie bommar här å var...har fått henne å fatta att bara för att det ligger bommar framme så betyder det inte att man måste frara runt i 360 km/h :rofl:
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Knapp

till alla er som skrivit, igår red jag i 1½ timme för att hon inte skulle vara helt boing i huvudet idag på tävlingen så igår var jag ute på fältet sedan ett ordänkligt dressyr pass och fy fan vad underbart bra det gick sedan :) :love:
idag var hon jätte duktig och sådär lite mer än lagom pigg ocjh bitchig EXAKT som en häst ska vara (inte lagom inte slö utan bara väldigt frammåt :D:D ) kunder arbeta henne lite innan så att hon lyssnarde och vi vann 70 klassen som vi var emd i :love:
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

fy vad roligt. :love: Grattis!
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

aledles underbart :)

här är filmen, komentera gärna
hon är ganska obalanserad och jag gör väll inte värdens stjärn ritt men WTF :D:D

 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Tycker de ser helt okej ut.. eftersom du ändå har relativt bra kontroll även i omhoppningen...
Vissa gånger tycker jag du löser situationen riktigt bra när "luggar" tag i henne mot hindren då liksom taggr hon av...
Men ibland blir du lite "åkandes" och de blir inget riktigt gjort... men fortsätt som du gjort så blri de bättre :D
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

luggar? vad är det :crazy:

joo men ibland kommer jag ihåg det med, har bara hoppat henne 3 g innan tävlingen varav en gång i ridhus och två gånger på "terrängbana" och då har hon vart 20 gånger piggare ungefär som i omhoppningen fast ändå mer.
Obeskrivligt :D så glad att jag vann över snorungen :rofl:
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

jo du liksom sågar tag i en lite lätt och då taggar hon av rätt märkbart...
ofta är det de dom behöver... en rörelse i munne liksom så dom vaknar till lite och inte bara går och stretar emot
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

jaha då fattar jag :idea:
Jo, hon är väldigt lyhör i både säte och munn så jag över på att sitta till på henne (jag anar inte hur mycket bättre jag rider med sätet på henne nu, eller iallfall bättre.. kan svänga bara med sätet på henne..) Om jag inte väcker henne rusar hon och glömmer hoppa, exakt som mot nr 2 i grund omgången då hon slår emot.
 
Sv: Pigg polla ska bli lungn polla HUR?

Jag brukade rida en ponny som var sån förut och vi brukade sätta upp ett räcke med fem galopp bommar framför så att hästen får tänka och vara försiktig varje steg fram till hindret, det tog ett tag innan min ponny började tänka sig för men det funkade :D När man känner att de jobbar lite lungnare och backar av lite så kan man börja ta bort en bom i taget, men inte för fort för då börjar de rusa igen :D
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hejsan allihopa!:) Jag har haft min ponny i lite mer än 1 år nu. Hon är 17 år, har tränats mkt. i dressyr av mkt. kunniga ryttare...
Svar
5
· Visningar
1 930
Senast: tolksele
·
J
Hästhantering Hej, jag har en foderponny, en c-ponny, korsning. Han är en valack född -02. Jag har en hel del problem med honom, Jamba. Vi har problem...
2
Svar
38
· Visningar
4 815
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp