Piggt litet treårssto...

the_connemara

Trådstartare
Hejsan!

Kommer troligtvis få tah and om ett litet sto i vår. Hon är född 2001 och för liten för mig att rida på, dock finns ju mkt annat att göra ;) Har haft lite kontakt med henne innan och vet ungefär vilka problem vi kommer få om man säger så. för det första så är hon otroligt energisk och framåt och för dedt andra så är hon inte så välhanterad, ellera ja, hon tycker sig inte vara det iaf. Kan typ stå på två ben lite då och då mm. Dock aldrig för att hon är sur/arg/protesterar, har bara inte fattat hur man ska vara ännu ;)

Har mest funderat på våra kommande promenader i skogen. Bäst att vara förberedd ju ;) Ska man från början kräva att hästen ska stå stilla så länge som man vill. Dvs stå kvar tills pållen ståt tillräckligt eller ska man börja med små korta stunder? Korta stunder är ju pedagogiskt och "lätt". denna dam kommer nog inte kunna stå många millisekunder i taget om jag förstått henne rätt, men man vet ju inte. Skuylle det då kanske vara mer lungande för hennes del om man "tvingade" henne att direkt lära sig att står vi still så gör vi det, lugnt och fint. Eller blir det "för mkt" för en liten yngling och istället blir stressande?

Hur har ni gjort med era superpigga unghästar?

Min vuxna tös har nu (efter ngt år ;) ) lärt sig stå still och lugnar faktiskt ned sig även när hon blivit så där uppstressad. men det tog ett bra tag innan hon lärde sig bli lugn av att vänta (är ju ddet minsta hon vill där och då). Men hon är ju som sagt äldre och vet hur livet fungerar, en liten kanske man tjänar mer på att ta lite i taget eftersom de lätt kan få för mkt i huvudet och "försvinna" mentalt? Snackar ju inte heller normalt pigga ynglingar (:love:) utan denna dam verkar vara lite utöver det vanliga =/

Nå..?
 
Hej!
Jag tror man vinner på låga, men tydliga krav och korta pass med den unga hästen, särskilt när den byter miljö. Jag tror att det är bättre att vara pedagogisk och lugn, än att kräva stordåd från början. För särskilt innan hon känner dig kan det nog bli mer stressande än lärorikt, detta att stå still tills du säger gå.

Jag skulle nog träna basic uppförande i kortkorta pass medan hon acklimatiserar sig i sitt nya hem. Lära sig rutinerna: När maten serveras, när man kommer in och ut, vilka kompisar man går med. Och reglerna: Att man kommer ut i hagen först sedan man står fint och låter sig kläs på grimman. Att man inte kommer någonstans så länge man drar och stökar -utan då blir det backa eller snurra eller byta riktning tills hon lär sig följa lugnt och fint. Att man flyttar sig för tryck, och då får eftergift (himla bra princip för snart lär de sig ju uppskatta att stå still när trycket upphör, och stökar de kan man lägga på tryck en stund så de får något att tänka på - och kan få belöning med lugn och ro sedan). Att man står bunden en kort stund för genomborstning och hovlyft varje dag, och att det är trevligt, man kan bli kliad och masserad och då kan man kanske slappna av lite, och stå fint. Och då får man komma in i boxen och äta eller så.

Gör det enkelt och lättbegripligt, dina regler för den lilla. Gör dig till en trygghet, där reglerna är tydliga, och där man kan slappna av och då är det mysigt. Är den biten klar så är det inga problem sedan att gå ut och gå, börja träna eller vad du vill. Det är smidigt att t ex kunna be henne sänka nacken när man trycker lätt på den, då slappnar de ofta av.

Jag tränade sådär lite basic uppförande, lite a la NH, med min ettåring, och efter en månad följde hon mig lös överallt, lät mig prova täcken, klev över bommar och en presenning och stod stilla (en stund i taget...) bredvid mig när hon var lös. Transporterades också problemfritt.

Sedan är det klart att hon kunde bli stressad ändå, när hon var otålig eller hungrig eller så, det kan hon bli nu också. Men det hjälper att ha en tillitsfull och respektfull kontakt, där man kan styra hästen med ganska små och enkla medel. Jag tror att om du når dit så har du inte ett problem med att hästen står på två ben, för det ska inte behöva gå så långt.
 
Mmm.. Har funderat mera och kom fram till att vi nog ska ta lite stilla i taget;)

Just det med att stå på två ben är säkerligen ingen fara eg, bara ett av hennes sätt att göra tillvaron lite roligare (lika så kan hon hoppa över samtliga boxväggar och knö sig genom staketet;) ). Det är ingen större fara med henne eg, hon är schyst och välvillig, bara lite uttråkad för tillfället. Och eftersom hon lätt kan bli lite het i skallen så skulle jag behöva ngt som lugnar effektivt. Men det är precis som du säger, lite i taget osv. Det är bprecis som jag brukar jobba med unghästar och det har fungerat hittills ;) Tänkte bara att det kanske fanns fler lungnade sätt men det är väl så man "ska göra" kanske ;)

Ledsen, mkt flummigt inlägg, men jag greppade lite stilla i taget osv;)

Förresten, min kära mor var på träning med grannen och skulle leda hennes (tossiga) arab. Min mamma är mkt lung i sig själv tillsammans med hästar (har en vilding hemma som kräver det;) ) och hon testade gamla tips hon fick när vildingen var ung. Hon bara gick och tänkte på hur lugnt och hur djupa andetag hon andades med när hon ledde arben och vips så slutade den dansa! Sen så testade hon igen att andas med korta lätta andetag och hej vad det gick;) Ska tänka på det med det lilla stoet;)

Ska sluta flumma nu, förlåt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 971
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 050
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 012
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 897
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp