Bukefalos 28 år!

Pikeur ridbyxor - modell?

Roxanna

Trådstartare
Jag har nyligen börjat rida igen efter flera års uppehåll. Köpte ett par ridbyxor från Hööks för att ha något att börja med, och först och främst se om jag ville fortsätta. Nu är jag "fast" igen i hästvärlden så några tvivel om det existerar inte längre. Därav tänkte jag investera i ett par nya ridbyxor och är inne på Pikeur. Saken är den att det finns så många modeller så jag vet inte riktigt vilken jag ska satsa på.

Behöver inte något proffsigt då jag repeterar mycket grunder. Någon som kan hjälpa mig lite? Har läst att vissa modeller är korta, själv är jag 175 cm lång och har dessutom ganska långa ben. Föredrar tajta modeller.
 
Enligt mig har modeller som har hög midja (ex Mondega) kortare ben än modeller med lägre midja.

De flesta görs även med långa ben då är det 'dubbla storleken' dvs strl 36 med långa ben är en 72.
 
Alla modeller finns med långa ben :)
Heh, ja jag är en och en halv meter lång så för korta ridbyxor är inte riktigt mitt problem. Jag köper främst Pikeurs barnbyxor. :)

Såg dock nu att det även finns kortare benlängd då är strl 38 en 19S. Lustigt att det börjar på 38 dock, många som vill ha korta ben är ju mindre.
 
Jag har nyligen börjat rida igen efter flera års uppehåll. Köpte ett par ridbyxor från Hööks för att ha något att börja med, och först och främst se om jag ville fortsätta. Nu är jag "fast" igen i hästvärlden så några tvivel om det existerar inte längre. Därav tänkte jag investera i ett par nya ridbyxor och är inne på Pikeur. Saken är den att det finns så många modeller så jag vet inte riktigt vilken jag ska satsa på.

Behöver inte något proffsigt då jag repeterar mycket grunder. Någon som kan hjälpa mig lite? Har läst att vissa modeller är korta, själv är jag 175 cm lång och har dessutom ganska långa ben. Föredrar tajta modeller.

Jag är 177 och har Pikeur Lugana med långa ben :up:
 
Jag har nyligen börjat rida igen efter flera års uppehåll. Köpte ett par ridbyxor från Hööks för att ha något att börja med, och först och främst se om jag ville fortsätta. Nu är jag "fast" igen i hästvärlden så några tvivel om det existerar inte längre. Därav tänkte jag investera i ett par nya ridbyxor och är inne på Pikeur. Saken är den att det finns så många modeller så jag vet inte riktigt vilken jag ska satsa på.

Behöver inte något proffsigt då jag repeterar mycket grunder. Någon som kan hjälpa mig lite? Har läst att vissa modeller är korta, själv är jag 175 cm lång och har dessutom ganska långa ben. Föredrar tajta modeller.

Lugana låg midja och Lucinda i längre strl funkar bäst för mig i benlängd. Jag är 172 med långa ben.

Har långa Cindy och Candela också. De känns lite kortare. Kan inbilla mig. Eller så beror det på att de eg inte passar mig lika bra i midjan.
Med stövlar funkar de fint!

Lugana och Lucinda passar mer en rak figur utan så mkt höfter, lår och midja.

Cindy och Candela är bättre på folk med midja. Och iaf cindy på folk med mer rumpa och lår.
 
Jag är också 175 och min favoritmodell är Lucinda. Jag har långa ben och kort överkropp så tex Lugana och Mondega är för höga i midjan och skaver mot mina revben när jag sitter i sadeln. Inte bekvämt!
 
Jag bestämde mig för att beställa Lucinda modellen men den finns inte i lager någonstans i färgen svart strl 72 :/ trodde jag hittat en sida som hade den men fick mejl idag om att jag måste vänta 8 veckor eller avbeställa. Är helt kär i modellen! Kollat lite på Equiline och Kingsland men hittar ingen modell som tilltalar mig. Har svårt för krimskrams, speciellt på bakfickor. Några tips? :) Gillade sömmen på Lucinda!

Antar att jag måste ha den längre modellen? Verkar vara den som är svår att få tag på!
 
Jag bestämde mig för att beställa Lucinda modellen men den finns inte i lager någonstans i färgen svart strl 72 :/ trodde jag hittat en sida som hade den men fick mejl idag om att jag måste vänta 8 veckor eller avbeställa. Är helt kär i modellen! Kollat lite på Equiline och Kingsland men hittar ingen modell som tilltalar mig. Har svårt för krimskrams, speciellt på bakfickor. Några tips? :) Gillade sömmen på Lucinda!

Antar att jag måste ha den längre modellen? Verkar vara den som är svår att få tag på!

Antar att det är sömmen på utsidan av benen du menar? Pikeur Lugana har en söm på utsidan av benen.. :)
Jag har tvåfärgade Lugana och tycker att det är det skönaste ridbyxorna som finns ^^
 
Antar att det är sömmen på utsidan av benen du menar? Pikeur Lugana har en söm på utsidan av benen.. :)
Jag har tvåfärgade Lugana och tycker att det är det skönaste ridbyxorna som finns ^^
Jag tror att Roxanna menade där det står Pikeur på sidan av benet, bild länk: http://www.olddairysaddlery.co.uk/product_images/Pikeur_Lucinda_Breeches.jpg

Pikeur Lugana är en av deras bästsäljare och den modellen som har högst midja av alla Pikeurs modeller och den passar inte till alla. Många väljer just Lucinda istället för att den har en lägre midja.
 
Jag tror att Roxanna menade där det står Pikeur på sidan av benet, bild länk: http://www.olddairysaddlery.co.uk/product_images/Pikeur_Lucinda_Breeches.jpg

Pikeur Lugana är en av deras bästsäljare och den modellen som har högst midja av alla Pikeurs modeller och den passar inte till alla. Många väljer just Lucinda istället för att den har en lägre midja.

Jag vet att Lucinda har "Pikeur" på utsidan + 2 sömmar längsmed benet, men jag vet inte vilket ts är ute efter, därför frågade jag ts och kom med ett annat förslag..
Jag vet också att alla byxor inte passar alla, jag har själv inte valt Lugana för någon söm eller färg, utan för att de passar mig.. :up:
 
Fick tag i mörkgråa lucinda strl 72! Får bli svarta nästa gång :) kunde välja mellan bronze och mörkgrå (77) bara. Tycker modellen ser skön ut med sin lite lägre midja också!
 
Jag har nyligen börjat rida igen efter flera års uppehåll. Köpte ett par ridbyxor från Hööks för att ha något att börja med, och först och främst se om jag ville fortsätta. Nu är jag "fast" igen i hästvärlden så några tvivel om det existerar inte längre. Därav tänkte jag investera i ett par nya ridbyxor och är inne på Pikeur. Saken är den att det finns så många modeller så jag vet inte riktigt vilken jag ska satsa på.

Behöver inte något proffsigt då jag repeterar mycket grunder. Någon som kan hjälpa mig lite? Har läst att vissa modeller är korta, själv är jag 175 cm lång och har dessutom ganska långa ben. Föredrar tajta modeller.
http://www.myone.se/product/12717/pikeur-helskodd-latina-grip-softshell-ridbyxa
Dessa gillar jag, super sköna!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 843
Senast: Grazing
·
Utrustning Har efter många års uppehåll börjat på ridskola igen. Kände direkt att det skulle vara skönt med lite mer stabilitet för skänkeln. Rider...
Svar
3
· Visningar
1 028
Senast: Elektron
·
Utrustning Ni som är långa (175 cm+) vilka ridbyxor passar er bäst? Vilket märke/modell och vart köpte ni dem?🤨 Själv är jag runt 180 och det paret...
Svar
3
· Visningar
1 254
Senast: Eloise
·
Utrustning I hästsporten, och överlag, ska man helt vara en smal, lång tjej när man ska leta kläder. Hemskt gärna i juniorstorlek! Men vi vet väl...
2
Svar
21
· Visningar
7 131
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp