Pikeur storlekar??

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Köpte mitt första par Pikeur ridbyxor idag - ett par vita att ha på tävling :love:
Tror modellen heter Lugana eller någonting i den stilen och de är helskodda. Jättemjuka och sitter som en smäck gör det också.

Men det var en sak som slog mig; Storleken.
Jag har storlek (tysk) 40 i dem O_o
Höll på att prova, prova och prova ännu lite mer i butiken.
Började med 36, men nej, de fick jag inte ens över knäna, 38 fick jag upp men kunde inte knäppa, och 40 sitter bra men lite tajt. Skulle nog kunna ha 42 egentligen också.

Men nu till det märkliga i kråksången;

Mina mått är följande:
Midja: 66 cm
Höft: 88 cm
Innerbenslängd: 72-73 cm (något olika långa ben!)

Detta gör att jag vanligen har 36 eller 38 (S) i byxor. 26-27/30" i jeans.
Brukar också uppleva att tyska storlekar är ungefär "en storlek större" mot vad lappen säger (deu 36 -> sve 38 och vice versa). Pikeur är inget undantag, i vanliga fall.

Men här hade jag alltså tysk 40, och kunde nog haft 42 också, vilket borde bli 42-44 i svensk storlek :cautious:
Eh...Ja, den första kvinnan jag såhär spontant kommer att tänka på, som har 42-44 i byxor, är min mamma som har ungefär 1 dm längre ben än mig och är ca. 172 cm/62 kg (jag är 162 cm/ca. 52 kg!)
Det roliga i kråksången är ju också att dessa ridbyxor, i storlek typ (svensk) 42, sitter som en smäck på mig. De är inte ens för långa i benen! :D

(Och nej, jag kan lova att de vanliga byxor jag har i 36-38 inte är toksmå på mig!)

Men va? :confused:
Kan detta verkligen stämma?!
För Pikeur brukar ju alltid ha väldigt stora storlekar!
Eller var just dessa par jag provade (inkl. det jag köpte!) felmärkta, tro?

Inte för att det spelar någon roll egentligen, blev mest fundersam när jag tänkte på vad som stod på lappen :p
 
Min uppfattning är att de är helt normala. Aldrig hört att det skulle vara skillnad på tysk och svensk strl?
 
Min uppfattning är också att de brukar vara helt normala. (Till skillnad från de många italienska ridkläderna som jag brukar få gå upp två storlekar på).
 
jag har många par Pikeur i olika modeller, där bland Lugana.
Jag upplever de som normala. Däremot så varjerar de lite gran i storlek beroende på tillverkningsår och material.
Jag är ca 179cm lång och har ca 40-42 i kläder. I mina byxor har jag 80 som motsvara 40 fast lång modell.
de som heter 40 slutar på halva mitt smalben ;)
 
Tycker Pikeur är normala i storleken. Vissa äldre modeller var lite konstiga tyckte jag.

Jag är 169, 56 kg och har stl. 72, dvs 36 med långa ben. Men får torktumla dom så att dom krymper lite. Är väl en kvarts storlek mindre eller så egentligen men får nog inte på mig en storlek mindre.
 
Har i princip bara Lugana. Förr hade jag alltid 80 (jag har skitkorta ben så vad stackarna med långa ben har vet jag inte?), nu senast köpte jag 38. Jag har inte blivit smalare, snarare 2 kg upp så kanske de blivit lite större i storlekarna nu? Nåja, det är i alla fall ungefär jämförbart med vad jag har i vnaliga byxor, jeans mindre.
 
Precis som alla andra anser jag också att Pikeur är normala i storleken. Använder uteslutande bara Candela och två par Mondega softshell på vintern och båda är normala i storlekarna.
 
Köpte mitt första par Pikeur ridbyxor idag - ett par vita att ha på tävling :love:
Tror modellen heter Lugana eller någonting i den stilen och de är helskodda. Jättemjuka och sitter som en smäck gör det ocksåh.

Men det var en sak som slog mig; Storleken.
Jag har storlek (tysk) 40 i dem O_o
Höll på att prova, prova och prova ännu lite mer i butiken.
Började med 36, men nej, de fick jag inte ens över knäna, 38 fick jag upp men kunde inte knäppa, och 40 sitter bra men lite tajt. Skulle nog kunna ha 42 egentligen också.

Men nu till det märkliga i kråksången;

Mina mått är följande:
Midja: 66 cm
Höft: 88 cm
Innerbenslängd: 72-73 cm (något olika långa ben!)

Detta gör att jag vanligen har 36 eller 38 (S) i byxor. 26-27/30" i jeans.
Brukar också uppleva att tyska storlekar är ungefär "en storlek större" mot vad lappen säger (deu 36 -> sve 38 och vice versa). Pikeur är inget undantag, i vanliga fall.

Men här hade jag alltså tysk 40, och kunde nog haft 42 också, vilket borde bli 42-44 i svensk storlek :cautious:
Eh...Ja, den första kvinnan jag såhär spontant kommer att tänka på, som har 42-44 i byxor, är min mamma som har ungefär 1 dm längre ben än mig och är ca. 172 cm/62 kg (jag är 162 cm/ca. 52 kg!)
Det roliga i kråksången är ju också att dessa ridbyxor, i storlek typ (svensk) 42, sitter som en smäck på mig. De är inte ens för långa i benen! :D

(Och nej, jag kan lova att de vanliga byxor jag har i 36-38 inte är toksmå på mig!)

Men va? :confused:
Kan detta verkligen stämma?!
För Pikeur brukar ju alltid ha väldigt stora storlekar!
Eller var just dessa par jag provade (inkl. det jag köpte!) felmärkta, tro?

Inte för att det spelar någon roll egentligen, blev mest fundersam när jag tänkte på vad som stod på lappen :p
...och jag håller inte med med er andra! Jag har 40-42 i byxor och kjolar och måste ha 44 eller 88 i både Piquer och Eurostar - minst! Men då är jag rejäl över låren och hyfsat smal i midjan!
 
Jag har ett par Lugana softshell dock, upplever att de är för stora i själva byxorna, men kunde inte andas när jag knäppte knappen på storlek 80 så har 84 alltså 42 med långa ben. Får under 2st par undersällsbyxor när det behövs iaf :D

Har 38 i vanlig byxstorlek, i ovanliga fall även 40 så jag upplever att de är små i storleken faktiskt men då enbart i midjan egentligen x)
 
Jag provade ett par Lugana i veckan och tyckte de var helt normala. Jag provade 36 och de satt perfekt. Brukar ha 36-38 i vanliga kläder, är 168/ 58 kg. Har även ett par Lucinda i 76 som är liiiite lösare och Lascara tror jag i 40 som är för stora...

De som är långa köper de långa storlekarna tror jag! Alltså de som har dubbelt storleksnummer (72 = 36 lång osv.) :)
 
Jag är 178 cm väger 65 kg inte tjock tycker jag själv, har ca 38-40 på kläder i allmänhet, men behövde 42 (84) på deras softshell byxa men då satt de bra. Funka 40 (80) också men vill ha plats för lånkalsonger under. Så ganska normala mot små, men tycker de flesta ridbyxor blir små framför allt runt knäna och ja tycker inte jag äns kan räknas som lite rund om magen, men det kanske jag är?
 
Köpte mitt första par Pikeur ridbyxor idag - ett par vita att ha på tävling :love:
Tror modellen heter Lugana eller någonting i den stilen och de är helskodda. Jättemjuka och sitter som en smäck gör det också.

Men det var en sak som slog mig; Storleken.
Jag har storlek (tysk) 40 i dem O_o
Höll på att prova, prova och prova ännu lite mer i butiken.
Började med 36, men nej, de fick jag inte ens över knäna, 38 fick jag upp men kunde inte knäppa, och 40 sitter bra men lite tajt. Skulle nog kunna ha 42 egentligen också.

Men nu till det märkliga i kråksången;

Mina mått är följande:
Midja: 66 cm
Höft: 88 cm
Innerbenslängd: 72-73 cm (något olika långa ben!)

Detta gör att jag vanligen har 36 eller 38 (S) i byxor. 26-27/30" i jeans.
Brukar också uppleva att tyska storlekar är ungefär "en storlek större" mot vad lappen säger (deu 36 -> sve 38 och vice versa). Pikeur är inget undantag, i vanliga fall.

Men här hade jag alltså tysk 40, och kunde nog haft 42 också, vilket borde bli 42-44 i svensk storlek :cautious:
Eh...Ja, den första kvinnan jag såhär spontant kommer att tänka på, som har 42-44 i byxor, är min mamma som har ungefär 1 dm längre ben än mig och är ca. 172 cm/62 kg (jag är 162 cm/ca. 52 kg!)
Det roliga i kråksången är ju också att dessa ridbyxor, i storlek typ (svensk) 42, sitter som en smäck på mig. De är inte ens för långa i benen! :D

(Och nej, jag kan lova att de vanliga byxor jag har i 36-38 inte är toksmå på mig!)

Men va? :confused:
Kan detta verkligen stämma?!
För Pikeur brukar ju alltid ha väldigt stora storlekar!
Eller var just dessa par jag provade (inkl. det jag köpte!) felmärkta, tro?

Inte för att det spelar någon roll egentligen, blev mest fundersam när jag tänkte på vad som stod på lappen :p

Nu vet jag inte vad jag har för mått. Men jag tror nog min midja är bredare än din och kan tänka mig att jag borde vara lite bredare över höfterna med.
Jag tycker jag oftare har 28 i jeans än 27 tex. Har både small och medium eller 36-38 i underdelar annars.
Jag har 74 eller 76 i Pikeur. Jag är längre än dig.
Så att du har 40 låter lite mysko.

Däremot så passar man ju i olika modeller beroende på kroppsform.
Jag har både Lugana(med låg midja dock), Lucinda, Candela, Cindy och några gamla hemska Mondega.
Cindy är eg för kurviga för mig. De är för stora runt höfter, lår och knän.
Candela, Lugana, Lucinda tex passar mina lite smalare ben bättre.

Så ev kanske det är så att du i annan modell skulle ha annan strl.

Jag tycker alltså Pikeur är normala i strl. Men att de olika modellerna har lite olika passform.
 
Jag går alltid upp minst en stl på Pikeur. Visst får jag på mig min vanliga stl (36/72) utan problem men är det något jag verkligen avskyr så är det tighta åtsittande ridbyxor. Fy vad äckligt, känns som jag inte kan röra mig!

Mina är alltid lite rymliga, kan dra ner dem utan att knäppa upp och de sitter inte direkt slimmat. Men perfekta att rida i. Tycker bäst om Lucinda pga resårmudden, jag har så långa ben att även långstl är alltför korta (kardborren hamnar mitt på vaden, inte skönt).

Misstänker att vi som går upp i stl helt enkelt inte gillar att ha ridbyxor som sitter som korvskinn och därför väljer en större stl.
 
Jag går alltid upp minst en stl på Pikeur. Visst får jag på mig min vanliga stl (36/72) utan problem men är det något jag verkligen avskyr så är det tighta åtsittande ridbyxor. Fy vad äckligt, känns som jag inte kan röra mig!

Mina är alltid lite rymliga, kan dra ner dem utan att knäppa upp och de sitter inte direkt slimmat. Men perfekta att rida i. Tycker bäst om Lucinda pga resårmudden, jag har så långa ben att även långstl är alltför korta (kardborren hamnar mitt på vaden, inte skönt).

Misstänker att vi som går upp i stl helt enkelt inte gillar att ha ridbyxor som sitter som korvskinn och därför väljer en större stl.

Men vill du ha jeans tex lika lösa sas?
Jag är bara nyfiken.

Jag kan ju rida i de flesta av mina snortajta jeans med. Om än de är mindre bra än ridbyxor till det. Trots att de ofta är av styvare material än ridbrallor funkar det helt ok.
Sen har jag ju vissa som faktiskt ÄR så tighta(typ då man fläskat på sig lite någon period) som jag inte hade kunnat rida i. De hade spruckit. :P

Jag har ju(precis som du har jag för mig..) smärtproblematik och är känslig för att bli låst av kläder. Men just ridbrallor tycker jag man brukar kunna röra sig i trots att de är tighta.

Sen att de långa inte är särskilt långa håller jag med om.
 
Jag använder aldrig jeans faktisk, händer kanske 3 ggr om året. Så har det varit senaste 10 åren. Just för att jag tycker det är obekvämt och hindrande. Har alltid klänning/kjol om jag åker någonstans, hemma använder jag tracksuits i velour på vintern och shorts på sommaren. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jo så att. Här skulle jag kunna kräka ur mig en himla massa svordomar. Meeeen, tar ett djupt andetag och försöker få ihop något vettigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 202
Kropp & Själ Hjälp mig hitta fritids-/vandringsbyxor! Jag blir galen, så svårt att hitta några som passar. Jag har storlek 36 i vanliga jeans, har...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 267
Senast: HeddaVovven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp