pilonidalcysta??

Smurfoff

Trådstartare
Blev opererad i fredags för pilonidalcysta som sitter precis mellan skinkorna vid svanskotan. Gjorde så fruktansvärt ont så de operera bort hela men sydde inte igen utan lämna de öppet. Är hos sköterska varje dag och lägger om de och äter antibiotika. Någon som har haft detta? När kunde ni börja rida igen? Nu kan jag knappt sitta.. När ska smärtan efter op försvinna??
 
Jag har haft, opererades när jag var 18 och hade inte alls ont efter. Fick också gå till sköterska för omläggning och tror inte jag red förrän det var ordentligt läkt. Har dock aldrig haft några besvär mer, så det var så värt det! :)
 
Jag har haft, opererades när jag var 18 och hade inte alls ont efter. Fick också gå till sköterska för omläggning och tror inte jag red förrän det var ordentligt läkt. Har dock aldrig haft några besvär mer, så det var så värt det! :)

Jag börjar bli orolig då jag har riktigt ont nu.. Och resa till Turkiet är bokad till nästa söndag, ska hälsa på mitt gamla jobb då blir inget bad endå. Men vill kunna rida.
 
Vad säger sköterskan som ser till det? Är det något knas så borde ju hen säga till tycker jag. Har för mig att läktiden var ganska lång för mig, man spolade ju och hade sig för att såret skulle läka inifrån. Jag fick också någon slags kompress fastsydd vid op som sedan plockades bort någon vecka senare.
 
Vad säger sköterskan som ser till det? Är det något knas så borde ju hen säga till tycker jag. Har för mig att läktiden var ganska lång för mig, man spolade ju och hade sig för att såret skulle läka inifrån. Jag fick också någon slags kompress fastsydd vid op som sedan plockades bort någon vecka senare.


Hon säger de är olika från person till person hur länge man har ont. Såret ser bra ut sa hon. Tror de ska va mest smärtsamt en vecka efter typ. Min kompis i Turkiet ska lägga om de där dagligen. Fick eg inte åka men har redan bokat för längesen och skd hälsa på min häst där.

Är de lätt att bli infekterat om de är varmt osv
 
Jag har inte haft det själv, men mitt ex opererade bort en pilodinalcysta på precis samma ställe under tiden vi bodde ihop och jag fick vara omläggningssköterska så jag är ändå ganska insatt i processen ;) I hans fall var det väldigt långdraget, jag minns inte exakt tid men han hade definitivt ont mer än en vecka och jag hade absolut varit orolig för infektionsrisken i värmen med ett sådant sår.

Nu är det ju säkert individuellt, men finns det ingen möjlighet att skjuta fram resan? Det hade nog jag försökt göra.
 
Jag hade inte heller åkt i det här läget. Med risk för att reseförsäkringen inte gäller då man gått emot läkares råd.
 
Har varken avbokningsskydd sen åker jag med min kompis som ej heller kan avboka. Smärtan börjar försvinna nu, har nämligen tagit fel smärtlindring. Min kompis kommer även lägga om såret dagligen. Sen har de bra sjukhus där om de skulle hända något. Läkaren förbjöd mig inte åka. Hon sa dock att jag ej får bada i pool hav med såret.
 
Sa till henne jag ställer inte in resan. Då sa hon då får du undvika bad. Sola kan du göra. Så det är inte skrivit någonstans jag inte får åka. Så varför skulle inte försäkringen täcka? Fick detta för 1,5 år sen i Turkiet där de skar upp de på sjukhuset. Nu är de ju opererat så är ju större nu. Men min kompis ska med till sköterskan och löra sig rengöra och lägga om så vi kommer göra detta dagligen. Är många i Turkiet som fått just detta så de måste ju överleva värmen där nere?
 
Jag hade förra året (eller om det var 2 år sedan?), var först inne på vårdcentralen men allt de gjorde då var att ge mig remiss och pencillin. Min sprack av sig själv någon dag senare, efter ett par veckor var jag inne hos läkare som gav mig operationstid. När jag väl var där tyckte de dock det såg så fint ut att de inte ville börja rota i det. Så ja, får väl se om jag klarar mig nu :nailbiting:
 
@Gabby_Ossi @Mallju Jag har inte opererat min, den kom tillbaka nästan ett år efter första gången. Pratade med kirurg om op efter andra, men han avrådde då det i många fall inte kommer tillbaka alls, nu har jag gått 3-4 år utan några som helst känningar :)
 
Min kom tillbaka ett år senare , så de sa op är de bästa alternativet. Smärtan har helt försvunnit nu och de läker bra. Fick ett ok att åka till Turkiet men de blir dagliga omläggningar och inget badande.. Men rida kunde jag ev göra då mitt sitter ganska högt upp
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
2 780
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp