S

sara

Vad är det för utbilfing för att bli pilot? Vad krävs för detta (intagningspoäng osv)? Hur är det att arbeta med det?
 
På AMS sida står följande:

Trafikflygare utbildas till exempel vid Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed (Lunds universitet). Utbildningen omfattar sammanlagt 18 månader, cirka 80 poäng. Utbildningen är öppen för både män och kvinnor. För att bli antagen krävs grundläggande behörighet för högskolestudier samt särskild behörighet i engelska, matematik och fysik eller motsvarande. Du måste vara minst 20 år och uppfylla vissa medicinska krav. De sökande får genomgå antagningsprov. Intagningskraven kan ändras, ta kontakt med skolan för mer information.
I Arvidsjaur finns inom gymnasiet en flygförarutbildning med en samhällsvetenskaplig och en naturvetenskaplig inriktning. I Västerås finns dels en lokal inriktning av gymnasieskolans treåriga naturvetenskapliga program som utbildar trafikflygare, dels en trafikflygarutbildning på två terminer som påbyggnadskurs inom komvux. Utbildningarna är mellan 1,5 och 2 år långa. Antagningskraven varierar men båda utbildningsanordnarna poängterar behovet av kunskaper i engelska och matematik på gymnasienivå. Du måste också uppfylla vissa formella och medicinska krav.

I samband med antagning görs medicinska och psykologiska tester. Utbildningarna har riksintag vilket betyder att du kan söka dit oavsett var i landet du bor.

BF Scandinavian Aviation Academy och Lid Air i Stockholm anordnar fristående flygutbildningar i Sverige. Du kan även utbilda dig till trafikflygare utomlands.

Ta kontakt med den aktuella skolan för mer information.

Som trafikflygare kan du ha olika nivåer av behörighet. Flygskolornas utbildningar till dessa behörighetsnivåer varierar. Bland annat detta regleras i ett nytt europeiskt regelsystem som gäller sedan januari 2000.

Ett allmänt råd till dig som funderar på att gå en trafikflygarutbildning är att kontrollera att utbildningen uppfyller Luftfartsinspektionens krav. Viktigt är också att ta kontakt med skolorna för att få detaljerad och aktuell information.

När du blir anställd vid ett flygbolag får du genomgå en bolagsanpassad internutbildning som ger dig behörighet för den aktuella flygplanstypen, och du lär dig de förhållanden som råder inom flygbolaget. Du vidareutbildas också kontinuerligt.
 
Min sambo är pilot. Han har utbildat sig på flygskola i USA, konverterat certet i Sverige, jobbat ett år utan lön i USA för att få ihop flygtimmarna. MCC-kurs i England och ännu fler flygtimmar i USA. Nu har han jobb på ett större bolag i Sverige, men vägen dit har varit lång och kostsam.

Det finns hur många som helst som har sin trafikpilotsutbildning men saknar de ca (minst) 1000 flygtimmar som behövs för att få ett jobb. I dagens läge krävs nog mycket mer än så också.

Vill inte avskräcka dig, men min sambo säger att han nog inte hade utbildat sig om han hade vetat hur det egentligen var. De första två åren på jobbet bodde han på annan ort och veckopendlade. Jättejobbigt både för honom och mig. Dessutom hänger uppsägningshotet över honom hela tiden pga läget i flygbranchen. Det är också jobbigt.

Men om du verkligen går in för det är det nog ett trevligt jobb med hyfsad lön.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
892
Anläggning Haft min foderhäst hos en kompis, nu ska han åka hem, Nu vill kompisen jag målar där lösdriften är, samt byter ut nån bräda. Kan jag då...
2
Svar
31
· Visningar
2 894
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 024
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
7 088
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp