Pinklukt i hundgård

D

dorisdoris

Ja, precis som rubriken säger, vad kan jag göra för att minimera pinklukten i hundgården? Bajset är inga problem, det tar jag ju upp i påse, men pinket?!?

Hundgården består av gräs (host, hårdtrampad jord numera) och jag har provat att spola med vatten på kvällarna, men det hjälper inte så mycket.

Tanken är att vi skall lägga plattor+ grus, och då funderar jag på om vi skall lägga dit ett kalklager också... kan det hjälpa i framtiden?

Kan det hjälpa att ha ut lite kalk nu också och sedan spola med vatten på kvällen? De som bor i hundgården är en tik och en kastrerad hane.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Piss-Off är helt underbar! Tar bort lukten direkt. Går att köpa i de flesta djur/hundbutiker.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Ättika utspätt i vatten - det använder jag.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Ättika i vatten- i vilka förhållanden då? 1 dl ättika 1 l vatten? Döljer det eller tar det bort lukten?

piss-off-ja, har använt det till kattpink i lådan, men till en hel hundgård?!? Känns som att det behövs flera liter? Har du provat själv? Hällde du bara ut det eller gick du och sprejade överallt på marken?
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Det gör väl bägge delarna - gammalt luktknep. Ingen aning om jag kör 1/10 låter bra, låter det lukta lite ättika om blandningen.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

piss-off-ja, har använt det till kattpink i lådan, men till en hel hundgård?!? Känns som att det behövs flera liter? Har du provat själv? Hällde du bara ut det eller gick du och sprejade överallt på marken?

Jag fattade fel, jag trodde att det handlade om en liten yta bara (tex ett kisshörn) Men om det var HELA hundgården, så blir det nog ganska dyrt att köpa piss-off.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

O varför skall hundarna pinka i hundgården?
Även om man har hundgård skall hundarna rastas utanför densamma, missat det?
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Vallhund: Jag kunde inte bestämma mig om jag skulle svara på ditt inlägg ironiskt, allvarligt eller bara ignorera det.

Men jag svarar allvarligt på det.

Vi har hundar som är utehundar, dvs de trivs bäst utomhus. Eftersom både jag och husse arbetar borta om dagarna får de bo i en hundgård på dagarna, och tanken är att de även skall få bo där på nätterna i höst/vinter också när de fått möjlighet att sätta en ordentlig päls. Så ja, de pinkar i hundgården.

Om man skulle ha en hund i en hundgård som inte pinkade där så skulle man få gå en sväng med den minst varannan timme (iaf när det gäller våra).
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Vallhund: Jag kunde inte bestämma mig om jag skulle svara på ditt inlägg ironiskt, allvarligt eller bara ignorera det.

Men jag svarar allvarligt på det.

Vi har hundar som är utehundar, dvs de trivs bäst utomhus. Eftersom både jag och husse arbetar borta om dagarna får de bo i en hundgård på dagarna, och tanken är att de även skall få bo där på nätterna i höst/vinter också när de fått möjlighet att sätta en ordentlig päls. Så ja, de pinkar i hundgården.

Om man skulle ha en hund i en hundgård som inte pinkade där så skulle man få gå en sväng med den minst varannan timme (iaf när det gäller våra).
Men så gulligt då!
Min/mina hundar kissar o bajar inte i sin hundgård, annat än i nödsituationer, de gör inte ens ifrån sig på tomten, annat än på kommando.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Men så gulligt då!
Min/mina hundar kissar o bajar inte i sin hundgård, annat än i nödsituationer, de gör inte ens ifrån sig på tomten, annat än på kommando.

Vad bra och praktiskt!:laugh: Det är bara att hoppas att matte alltid finns i närheten :grin:
 
Sv: Pinklukt i hundgård

O varför skall hundarna pinka i hundgården?
Även om man har hundgård skall hundarna rastas utanför densamma, missat det?

Jag trodde tanken med hundgård var att hundarna skulle kunna göra ifrån sej även då matte/husse inte var hemma.
Om dom inte får pinka där kan dom ju lika gärna ligga inne i köket??
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Men så gulligt då!
Min/mina hundar kissar o bajar inte i sin hundgård, annat än i nödsituationer, de gör inte ens ifrån sig på tomten, annat än på kommando.

Men allvarligt, bara för att dina hundar gör det är inte alla likadana. Är våra hundar ute (hundgård, tomten, promenad what ever) pinkas det flera gånger i timmen ibland, är de inne kan de hålla sig "hur länge som helst", våra hundar är inte rumsrena ute och det är inget jag eftersträvar heller. Varför vara så tyken?
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Fast jag håller med vallhund. Varför ska hundgårdshundar inte få samma möjlighet att gå ut från sin bo plats och göra ifrån sig som en inne hund? Tycker absolut inte att det är fel att ha hundar i hundgård under förutsättning att hunden rastas och stimuleras lika ofta som en hund som bor inne. Min hund går heller aldrig på toaletten på tomten under förutsättning att okända hundar inte varit inne och pinkat revir.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Om hunden rastas normalt utanför hundgården då men ändå väljer att kissa i hundgården? Som sagt, våra kissar lite nu och då när de är ute, inte går de och håller sig då och väntar på rastning.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Ok, då förstår jag. Har desvärre inget bra knep mot pinklukt.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

Blir du aldrig trött på att vara spydig ?

TS...ättika o vatten är ett alternativ, ett annat kan ju vara att kalka som du sa, i boxarna hos hästarna tar det bort urinlukten och det borde ju fungera i en hundgård också. Fast hur nyttigt det är för miljön på sikt vet jag ju inte.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

*Kl*

Kan väl med tycka lite som vallhund. Men nu glömmer vi bort att alla inte har hundar på samma sätt. För endel är det arbetsredskap. Jakthundar o tex draghundar är ofta inte sällskapsdjur utan de lever i hundgård större delen av deras liv.

Sen finns det ju dom som har hund o aldrig går promenader med dom o har dom instängda inne o tycker det är helt ok med det. Har en (fd) bekant som har sina hundar så. De är två o tre år o har nog aldrig gått en promenad ute utan bara varit i trädgården. Orsak. Det är så jobbigt att gå med dom i koppel. :crazy:

Till trådskaparen så skulle jag nog rekomendera att lägga grus o drenera under. Går sen ju att spola av med vatten. Annars tror jag kalk kan vara bra.
 
Sv: Pinklukt i hundgård

*lånar*

Ättika är numera inhandlat, skall provas ikväll! Om det luktar allt för mycket ättika imorgon så kan jag ju sätta på vattenspridaren och så får hundarna vara inne med oss.

Kalk-miljö=ingen aning... men om man har det till hästar lär det väl inte vara farligt för hundar heller? Lutar mot att vi lägger ett kalklager när vi fixar till hundgården till hösten.

Och en kommentar till den övriga diskussionen: Jag tycker att det är bättre att hundar får vara ute i en hundgård, än att vara inne när matte/husse är borta. Och som det var någon annan som skrev, det finns många olika sätt att hålla hund på, och de flesta är nog lika bra!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 457
Senast: nilie
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 836
Senast: Madick
·
Övr. Hund Hur gör ni om dom skulle kissa eller bajsa? Det luktar ju inte så gott varma dagar. Hur gör ni rent? Vad har ni för underlag i...
2
Svar
27
· Visningar
7 990
Senast: Boan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp