Pinne i strålen-varm och gallig i benet?

D

daysi

Igår när jag var ute och red tyckte jag damen haltade till lite, sedan försvann det (men eftersom jag funderade över det inbillade jag mig att hon markerade lite, lite). När jag hoppade av upptäckte jag en liten pinne som kilat sig fast mellan skon och strålen, och satt som berget in i strålen. FIck ta en tång och ta i utav he*e för att få ut den. Det blödde inte efteråt, och hon verkade inte besvärad. Benen var jämnvarma och utan gallor.
Idag när jag kom till stallet och tog in henne, var den hoven lite, lite varmare än de andra, plus att hon kändes lite varmare och var lite gallig vid senan. Jag och sambon turades om att springa med henne, jag inbillade mig en markering en sekund en gång, men jag tror det var inbillning. Hon sprang också mer än gärna, busade och hade kul. Det lät jämnt om alla fötter, dock denna värmen.

Frågan är om denna pinnbit kan göra att det blir lite galligt runt senan. Det var ytterst lite, men ändå. Samt värmen där. Strålen var inte svullen eller direkt varm heller. Känns som om det vore ett sammanträffande att det var samma ben, men tycker ändå det vore konstigt om det hade ett samband?

Vad tror ni?
 
Hur långt in gick pinnen? På vilken del av strålen gick den in? I vilken VINKEL gick den in?

Inte för att skrämma dig, men går den in på 'fel' ställe så kan den ställa till en helvetes massa problem.

I februari 2001 hämtade jag som vanligt hästarna i hagen. valacken rörde sig inte riktigt okej tyckte jag, men tittade och tittade och tittade och kunde inte ens avgöra vilket ben, mer än att det var ett framben. Ingen tydlig hälta. Kolalde hovar & ben noga men hittade inget.

Fick stå på box dagen efter, jag misstänkte han sträckt sig eller liknande. Kollade hovarna ordentligt men hittade inget.

Dagen efter är han BLOCKHALT och piruettar i boxen för att vända sig och hoven är KOKHET. Jag letade upp en urstark ficklampa och ett förstoringsglas och gick igenom hoven noga. Och hittar en avbruten pinne i strålen.

DRog ut den och mätte den samt lade på minnet vilken vinkel den gick in och ringde vet som sa ring hovis. Hovis kom på em och verkade upp och la pannan i djupa vet och sa "Det här ser inte bra ut, ring djursjukhuset"

Jag ringde djursjukhuset som sa att jag kunde vänta över natten, men han skulle in DIREKT på morgonen dagen efter. Så vi åkte in.

Och där blev han kvar i fem dagar. Pinnen hade gått in på sämsta tänkbara ställe och de var rädd strålbensbursan var perforerad (är den det är prognosen körd i botten). De förklarade att de närmsta dagarna var avgörande, blev det infektion i såret var det inte alls bra.

Dagen efter ringer jag för att höra hur det är, och han har fått infektion så de har verkat upp ännu mer och satt in massiv antibiotikabehandling. De hade provtryckt strålbensbursan men inte lyckas komma fram till något säkert.

Tre dagar senare fick han komma hem eftersom han började vägra äta och rasade i vikt. Han stod fortfarande på massiv antibiotikabehandling och hade hovgips som byttes mot täcksko med inpackat gips för hemkomsten.

Hemma så chockade han på PC:t andra dagen, och eftersom magen började reagera på allt PC så valde de att avvakta.

Sen var det mardrömslika veckor när vi åkte jojo in och ut på kliniken. Han var superdålig, hög feber, svullna ben, kokhet hov. Sulfa sattes in i tredubbel dos ihop med lokal antibiotikabehandling i såret i strålen.

Trots detta spred sig infektionen som en löpeld och nådde hovbenet. Där började veterinärerna se panikslagna ut och hästen mådde pest och la sig tillslut i boxen och brydde sig inte om vad som hände runt omkring honom. Vet sa att det finns inte mer att göra än att be, och gav honom 24 timmar. Hade han inte kommit på benen och börjat äta och dricka igen då var det bara nödslakt kvar.

Hästen är dock en fighter och efter 23 h reste han sig och mödosamt repade han sig. Friskförklarades i april och har inte haft problem av det sen dess. Men det var NÄRA att jag förlorade honom där.

Det här skriver jag inte för att skrämma dig, bara för att få dig att hålla KOLL.

Och det som är viktigt är VAR pinnen gick in, hur LÅNGT och i vilken VINKEL. Det är ett ganska litet område som är kritiskt (ungefär en kvadratcentimeter om pinnen går rakt in), så oftast är det inte alls så farlig. Men håll koll!

Och ja, pinnen kan orsaka svullnaden, kolla om han är stasad i blodkärlen på in och utsidan av kotan (är de stasade så står de ut från huden, är mer blodfyllda än vanligt eller hur mans ka säga).
 
Hej!

Tack för ditt svar! Otäckt, tur att det gick bra med din häst! Det är bra att du skriver detta, ska vara extra uppmärksam!
Pinnen var ca 1 cm tjock i diamenter, och den hade inte riktigt gått in i strålen, men den hade kilat sig in, i relativt rät vinkel från sidan, mot "botten" av strålen. Jag tror faktiskt att jag fick bort hela. Hon haltar inte idag heller, men däremot tyckte jag bakbenet kändes lite, lite svullet också. Det som är svullet är mest runt senorna. Hovarna på båda högerbenen är bara lite, lite varmare än de andra, hon har ingen feber, haltar inte, springer gärna osv. Strålen är inte svullen eller varm idag heller.

Jag tänker att hon annars kan ha trampat snett i hagen, eller då när vi red, när jag kände att hon "haltade till" (då jag trodde hon fått in pinnen). Annars gick vi omkull i söndags, det kan ju ha varit några efterverkningar av det. Konstigt att det skulle komma nu, bara. Men om det vore pga pinnen i strålen borde väl inte höger bakben också ha samma symtom? Eftersom hon heller inte haltar?
 
Jag tycker det låter som att din häst har fått ett tryck i hoven av pinnen, alltså en stengalla.
Kommer nog snart att gå över och när hästen så småningom verkas så kanske den delen är röd o missfärgad.
Om du inte har otur förstås och det blir en hovböld.
Men det låter som att pinnen alltså bara kilats fast och spännt obehagligt i hoven.
Min häst blev mkt halt en gång när vi travade i skogen, då satt det ett bokollon!!! fast mellan sko o stråle.
Det gick över så fort jag tog bort det men tydligen känsligt ställe för en häst.
:smirk:Som att få en spinka under naglen typ.
 
Blir senorna/benen svullna av stengallor? Jag har själv ingen aning? Men bakbenet, då? Det känns ju också lite tjockare vid senorna? Och ingen hälta. Pinnen satt där max 45 minuter.
Hoppas det snart går över. Hovslagaren kommer på onsdag, får se vad han säger...
Om hon inte blir värre innan dess förstås...*kommer inte kunna sova*
 
Gick pinnen in så så borde du inte ha skadat de känsliga strukturerna, så sov på nätterna du =)

Däremot så kan hon ju vara öm (stengalla, blödning, eller en böld på väg etc), men det ska ju hovslagaren kunna ge dig svar om.

Om det gör ont i ett ben avlastar de gärna på andra ben som kan bli ansträngda, men de brukar avlasta diagnonalt.

Rent SPONTANT och gissningsvis tror jag inte bakbenet har med det hela att göra faktiskt.
 
*puh* Vi får hoppas det...
Så lederna kan bli svullna vid stengalla, blödning, hovböld?
Jag blir så förundrad över bakbenet, det brukar ju vara diagonalt, men min vet har sagt (en riktig hästvet) att de även kan avlasta parallellt. Dock visar hon ju inga tecken på hälta alls! Inte så varken jag eller sambon såg något, så då kan hon ju inte ha så ont!?
 
På vissa hästar kan det räcka att dom har lite, lite ont för
att dom ska avlasta benet lite och då blir det galligt.
Min känsliga pålla blir ofta tjock i benet av ett pyttelitet, harmlöst sår. För hon står och vilar det benet lite mer.
 
Nu när jag kände efter extra länge och noga kände jag en viss värme precis där pinnen gick in...dränkte en bomullstuss i alsolsprit och tryckte dit en stund...
Sprang med henne medan stallägaren kollade på, sprang fort och långsamt, men hon haltar inte ett endaste dugg! Gick jätterent och fint på alla fyra! Förstår inte! Man tycker ju att om hon har hovböld/galla etc borde hon ju visa lite smärta iallafall? Jaja, imorgon är hon säkert blockhalt...men det borde hon nästan vara vid detta laget, pinn-incidenten var ju i torsdags förmiddag!
Och så bakbenet....jag blir inte klok. Hade hon varit halt hade jag förstått varför bakbenet varit svullet...men nu?

Hon är jämntjock längs hela senan, hoven är bara lite, lite, lite varmare än de andra. Senan, där det är svullet, känns inte längre varmare än de andra benen...
Det blir inte värre när jag går/springer med henne, hon äter, dricker, har ej feber och är precis som vanligt!
Ska försöka få hovis att komma tidigare än onsdag, men han är alltid uppbokad... :cry:

Vad skulle ni göra (med tanke på att hon inte haltar) - låta henne bara vila i hagen eller gå kortare promenader? Rida tänker jag inte göra förrän detta löst sig. Men många hävdar ju att det är bättre att de rör på sig - och det gör de inte så mycket i hagen. Jag har satt kyllera på benen en gång om dagen nu, utan omslag. Ska jag ha på något annat, ska jag täppa för stället där pinnen gick in med alsolspritsdränkt bomull? Jag är jättetacksam för förslag!
 
SÅlänge hon har ont tycker jag du kan promenera med henne =)

Det är lite kenpigt att få det att sitta kvar om man inte har täcksko, men det skadar inte med alsolsprit på en bomullstuss där pinnen gick in, det hjälper den stund det sitter kvar i alla fall.

Och så försök att inte oroa dig så mycket, det låter inte som det är något allvarligt, och sålänge hon är glad, inte har ont och inte är halt så behöver du bara ha koll på henne och vänta in hovslagaren =)
 
Du menar väl att så länge hon INTE har ont, kan jag promenera med henne (du missade nog inte)... :D

Tack för dina tips och svar, jag är en orolig själ när det gäller mina djur... :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 192
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 232
Senast: sandrafors
·
Hästvård Först vill jag få skrivit att tid på klinik är bokad. Ber om ursäkt för långt och osammanhängande inlägg. Ursäkta eventuella stavfel...
Svar
0
· Visningar
806
Senast: bexx
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 775
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp