Pinsamt att prata med barnen?

Mirre

Trådstartare
Tittar på Supernanny, håller inte med om allt hon gör men tycker det är intressant.

Var då en pappa som skulle ta "sexsnacket" med sonen.
Det var stötigt, spänt och obekvämt. Nannyn gick till slut in och startade igång samtalet igen.

Men undrar då, varför är det så?
Varför har föräldrar (inte alla såklart) så svårt att prata med sina barn?
Varför är något så viktigt så svårt att prata om?

Jag tycker ju att man borde kunna prata med barnen om allt oavsett om de är små eller tonåringar. Kanske inte alltid de vill lyssna såklart men varför känner så många föräldrar att det är pinsamt?

Borde man inte bara känna att det är viktigt att ens ungar får veta vilka risker som finns, att man måste ha skydd och varför osv?

En annan sak jag funderade på var när mamman i programmet sade att "om du gör det i den här åldern är det inte speciellt och unikt som när du blir äldre" Måste man vara i en viss ålder för att sex ska kännas speciellt?
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Min äldsta är 8 år nu och vi pratar om hur barn blir till osv, men jag kan tycka att det är svårt att veta hur mycket man ska berätta, hur mycket som går in och hur mycket hon klarar av att förstå. :confused:
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Jag tror att det föräldern inte känner sig bekväm med själv kan man inte heller prata med barnen bekvämt om. Det kan gälla allt ifrån sex till sorg.
Jag tror att det är extremt viktigt att man som förälder verkligen tänker igenom sådana här saker innan man behöver prata med barnen om det och att man pratar om det tidigt så att det blir naturligt.
Det är liksom inte ok att en tjej som får mens inte vet vad det är när hon är nio-tio år. Även om man är tidig så ska det vara något naturligt så att man slipper bli rädd.

Jag har hört alla möjliga konstiga saker som föräldrar har sagt till sina barn och det är så att man blir mörkrädd ibland :crazy:

Jag tycker att en förälders uppgift är att guida sitt barn och det innebär att man pratar avslappnat om sex eller alkohol eller vad som helst oavsett hur gammalt barnet är. Man måste kunna ta det på barnets nivå och aldrig försöka skrämma utan förklara vad det är.
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Jag tycker att en förälders uppgift är att guida sitt barn och det innebär att man pratar avslappnat om sex eller alkohol eller vad som helst oavsett hur gammalt barnet är. Man måste kunna ta det på barnets nivå och aldrig försöka skrämma utan förklara vad det är.
:bow::bow: håller med om det:)
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Min äldsta är 8 år nu och vi pratar om hur barn blir till osv, men jag kan tycka att det är svårt att veta hur mycket man ska berätta, hur mycket som går in och hur mycket hon klarar av att förstå. :confused:

Mitt tips är, svara på exakt det hon frågar om och använd rätt ord, dvs hitta inte på ord för sex utan säg just ordet sex (säg inte "när mamma och pappa tycker om varandra", mer än ett barn har vänt det väldigt konstigt). Brodera inte ut utan håll dej till just det hon frågar om. Frågar hon hur barn blir till så svara att när en man och kvinna.... bry dej inte om att gå in på cellnivå vilket det gärna blir när man känner att något är obekvämt.
Däremot kan man gärna spinna vidare på detta efter något år och då förklara om preventivmedel, ansvar, känslor och dylikt om det inte har kommit upp tidigare. Ett barn som i tidig ålder har lärt sig om preventivmedel tror jag har lättare för att ta tag i den biten när det väl är dags liksom det har lättare för att tänka en extra gång på sina egna och andras känslor och sitt eget ansvar i det hela.

Vad hon förstår eller inte kommer du förstå på de följdfrågor som kommer, nu eller senare. Det viktiga är ju inte att hon förstår allt nu utan att hon kan fundera vidare och vågar fråga igen.
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Jag instämmer i det mesta TinyWiny skriver ovanför...
Jag tycker ju att man borde kunna prata med barnen om allt oavsett om de är små eller tonåringar. Kanske inte alltid de vill lyssna såklart men varför känner så många föräldrar att det är pinsamt?
...inklusive att en grundförutsättning för att kunna prata med barnen är att man själv har ett bra förhållande till ämnena.
En annan sak jag funderade på var när mamman i programmet sade att "om du gör det i den här åldern är det inte speciellt och unikt som när du blir äldre" Måste man vara i en viss ålder för att sex ska kännas speciellt?
Utdraget ur sitt sammanhang tycker jag att det påståendet är rent nonsens. Jag kan inte tänka mig att det finns något som helst belägg för att sex skulle vara mer speciellt vid t.ex 25-30 än vid t.ex 15. Däremot är det ju rätt vanligt att sex med en viss partner blir bättre ju mer man gör det med honom/henne, men det tror jag knappast har något med absolut ålder att göra.
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Min treåring sa igår att hon ville ha en lillasyster. Jag svarade att jag inte kan göra så mycket åt det just nu. Då sa hon att vi kunde köpa en lillasyster :heart

Haha jag blev så ställt över hennes kommentar att jag inte kommenterade det. Hon vet att man har bebisar i magen, men ändå trodde hon att man kunde köpa en lillasyster. Så Hon hajjar nog inte sambandet där=P

En bilderbok riktat till barn kanske man ska införskaffa sig för att förklara=)
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Vi lånade ett gäng barnböcker på biblioteket om att få syskon och där stod det också bra beskrivet hur barn blir till ( typ pappan stoppar in sin snopp i mammans snippa). Våra 5 åringar funderade ett tag och smälte informationen.

Sedan frågade Saga; "men mamma, hur känns det när pappa stoppar sin snopp i din snippa". En riktigt bra fråga tycker jag!:bow:
Och Engla frågade lite upprört sin pappa senare på kvällen "Pappa har du verkligen stoppat din snopp i mammas snippa?!"

Jag tror det är bra att prata sex rätt tidigt för att avdramatisera det hela.
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Jag håller med om vad som redan sagts i tråden, att ämnena, oavsett det nu är sex eller vad det nu kan vara, behöver vara bekväma för en själv först för att man ska kunna förklara det för (sina) barn.

Jag utbildar mig till förskollärare och kommer ju antagligen att få ta en del sånt snack i och med det. Jag jobbar på att bli bekväm i detta med sex. Jag och en klasskompis skrev en vetenskaplig rapport om barns sexualitet och kom in på detta att sex fortfarande känns tabu, främst för kvinnor. Det tror jag är en stor del i att föräldrar kan ha svårt att prata om det med sina barn.

Jag tycker att detta är något som behövs jobbas på, könssjukdomar, ofrivilliga graviditeter osv är inte att leka med. Barn och ungdomar behöver en sund bild av sex och känslor. De förtjänar bättre än ett hafsigt, nervöst samtal om "blommor och bin" och att inte våga fråga saker hemma.

Jag är 23 och mina föräldrar hade aldrig något "samtal" om detta med mig. Jag var nog rätt sen med att förstå hur saker hängde ihop.. det enda min mamma sa var när jag var typ 18 och precis hade skaffat pojkvän och hon sa något om preventivmedel..

Jag kommer absolut att försöka ha en öppen dialog kring sex och allt därikring med mina eventuella barn under hela deras uppväxt.


Sar: Åh! Ja, det var bra frågor dina barn ställde tycker jag!:heart

//r
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Lite knapplån - När min dotter hörde hur det gick till att göra barn, tror hon var ca 5 år, funderade hon en stund och sen sa hon "men om man gör barn och det ringer på dörren, vad gör man då?" Vi svarade, hon funderade, sen kom det "Nä, jag tror inte jag ska ha några barn." Sen stack hon iväg och lekte igen.

Jag tror att man ska prata lite i taget, låta dem fundera och sen komma med frågor. Och de kan komma långt senare när de smält det man sagt;) Böcker är inte dumt, vi hade en rolig som heter "Mamma lägger ägg".

Nu är min minste 18, och i år har han tågluffat, och förra året var han i Bulgarien, och då påminde jag om kondomer i packningen t ex, men han svarade bara att han hade koll på detta, morsan...
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Jag har ju inga barn men förstår det pinsamma från den andra sidan.

Min pappa hade "snacket" med mig när jag var typ 13 år och det var nog bland de värsta samtalen för både mig och pappa:o. Jag vet egentligen inte varför men jag pratar aldrig sex med någon av mina föräldrar än idag, skulle de fråga något i det området skulle jag nog avvika från platsen:crazy:

Hur jag reagerade om mamma och pappa pratade om det när jag var liten kommer jag inte ihåg. Men eftersom ungar babblar så mycket hade jag nog som förälder varit lite orolig att mitt barn skulle springa runt på dagis/i skolan och prata om sex, vet inte hur uppskattat det är....

Sen lär man sig ju allt sådant genom att bara leva. Vi hade en bok när jag var liten och jag har inget minne av att jag fick någon aha-upplevelse men det kanske var för tidigt för att jag ska komma ihåg.
Från mellanstadiet blir man ju dessutom bombaderad med information från skolan.
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Men eftersom ungar babblar så mycket hade jag nog som förälder varit lite orolig att mitt barn skulle springa runt på dagis/i skolan och prata om sex, vet inte hur uppskattat det är...

Just den aspekten har faktiskt fått mig att i princip inte berätta något för min 3-åriga dotter. Hon frågade nyligen hur hon kom in i min mage, då sa jag bara att hon hade varit ett litet frö först. Hade jag tagit den riktiga varianten om snoppen och snippan så är jag helt säker på att hon skulle ta upp diskussionen på typ bussen eller i affären och det känner jag mig inte helt sugen på :D.

Samma sak vad gäller mens så döljer jag helt mina förehavanden för henne då jag helt enkelt tycker det är pinsamt om hon drar upp något om att "mamma blöder från snippan" offentligt...

Hur tänker ni andra angående detta - jag antar att den risken minskar med ett lite äldre barn?
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

*kl*

Jag tycker det är en svår avvägning att göra. Hur mycket man ska berätta. Min tjej är snart 9 år.

Jag är ju lärare dessutom och har haft samtal med elever om detta ett antal gånger. Jag tror på att ta upp saker som känns viktiga. :) Ibland märker man att en klass behöver prata om vissa saker just för att det inte ska bli något konstigt av det. Och som sagt, många föräldrar har INTE samtalen med sina barn vilket leder till att det blir kompisar och porr som man får kunskap ifrån. Inte alltid ett vinnande koncept.

Men i alla fall är det en HELT annan sak med sitt eget barn upptäckte jag. Fick jag bestämma skulle hon inte ens veta om att sex existerade förrän hon var sådär en 25 :o. Så lär det inte bli. Jag har hela tiden tagit det från hennes nivå, kommer hon med frågor så svarar jag. Först när hon var mindre så var det att mamman får ett frö från pappan och så blir det en bebis. Och sen nästa steg var det att fröet kommer från pappans snopp. Osvosv.

Nu har hon haft en s.k kompis (finns annan tråd om denna tjej) som tutat i lilltjejen konstigheter så då kände jag att jag fick ta samtal som jag egentligen ville vänta med tills hon var större. Men det är bättre att hon får veta det från mig än en massa 'påhitt' och dumheter.
Hon vet också om att om hon har frågor så kan hon alltid komma till mig så svarar jag. Även om jag tycker det är lite jobbigt, men det är bara för att hon är mitt barn. Jag vill ju att hon blir stark nog att inte falla för nåt tryck när hon blir äldre utan ha kraft nog att vänta till hon själv vill och inte låta killar utnyttja henne osv.
Mens har jag alltid varit öppen med, själv blev jag chockad när min mens kom och det ska hon inte behöva gå igenom.

Jag fick själv en lillasyster när jag fyllde 6 (3 dagar innan) och min mamma hade köpt den där boken 'Jag vill också ha ett syskon' eller vad den nu hette. Och jag minns att jag var otroligt fascinerad av hela snoppen i snippan-konceptet så jag var TVUNGEN att fråga om det vid de mest märkliga tillfällen. Typ i affären. :o Min mamma tyckte nog inte det var så kul. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Hur jag reagerade om mamma och pappa pratade om det när jag var liten kommer jag inte ihåg. Men eftersom ungar babblar så mycket hade jag nog som förälder varit lite orolig att mitt barn skulle springa runt på dagis/i skolan och prata om sex, vet inte hur uppskattat det är....

Men varför skulle det vara sådant poroblem? Varför göra sex till en sådan stor grej?Är väl betydligt mycket bättre att ha en avslappand förhållning till sex. Det spelar heller ingen roll om föräldrarna inte pratar sex med barnen, de får ju reda på allt ändå och jag skulle tro att det ofta är betydligt tidigare än vad föräldrarna tror och hoppas. När jag var 5 år och fick veta att jag skulle få ett syskon var det första jag gjorde att gå till pappa och fråga varför han stoppat upp snoppen i mamma. Då hade mina föräldrar inte prata med mig om hur barn blir till, det visste jag ändå. Finns alltid någon kompis som har äldre syskon..

Jag tror att en anledning till att det blir krystat är att föräldrarna tar upp det för sent. Barnen vet redan allt och tycker bara att det jobbigt att lyssna på föräldrarna som ska berätta saker som de redan har koll på och som de känner är en pinsam grej just eftersom att föräldrarna aldrig tagit upp och pratat om det tidigare.

Om jag hade barn som skulle babbla på om hur barn blev till på offentliga platser skulle jag inte bry mig alls, sex är väl det mest naturliga i världen och alla vet ju redan hur ett barn blir till.
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Tittar på Supernanny, håller inte med om allt hon gör men tycker det är intressant.

Men undrar då, varför är det så?
Varför har föräldrar (inte alla såklart) så svårt att prata med sina barn?
Varför är något så viktigt så svårt att prata om?
?

Jag tycker inte det är så konstigt, jag brukar inte prata om sexmekaniken med mina väninnor direkt, inte i raka ordalag i alla fall. Varför skulle man tycka det var helt avslappnat att prata med sina barn om om det inte är det med någon annan :D

Jag tycker ju att man borde kunna prata med barnen om allt oavsett om de är små eller tonåringar. Kanske inte alltid de vill lyssna såklart men varför känner så många föräldrar att det är pinsamt?

Mja borde och borde, min mamma tyckte/tycker det är hysteriskt pinsamt och sådant nedärvs ju. Hon har varit en bra förälder ändå, jag tycker inte det är ett måste att vara helt ogenerad för att kunna vara en bra förälder, även om det nog är praktiskt för alla parter.

Borde man inte bara känna att det är viktigt att ens ungar får veta vilka risker som finns, att man måste ha skydd och varför osv?

De tänker nog hela tiden att det är lite lite för tidigt och så helt plötsligt är det försent... jag fick mens när jag var 11, hade ingen aning om vad det var. Visst kan jag vara lite sur över förklaringen jag fick när det väl hänt, (hade jag en dotter skulle jag nog velat bjuda henne på en liten tjejfika på stan eller så för att "fira" (men sådant kan ju också vara pinsamt) men nu har jag ingen och kommer inte att få heller (har ju en liten gosse)). Men vid 11 årsåldern hade hon nog inte ens hunnit tänka på det eller skjutit på det ett par gånger.

En annan sak jag funderade på var när mamman i programmet sade att "om du gör det i den här åldern är det inte speciellt och unikt som när du blir äldre" Måste man vara i en viss ålder för att sex ska kännas speciellt

Pft säger jag, de haussar sex och första gången haussas ännu mer. Fånigt. Vill man så är man nog absolut redo. Och första gången är ofta ändå knappast minnesvärd. Jag var iofs så gammal (nog nästan 20) att jag var jätteglad att vara av med oskulden. Det är andra gånger jag minns. Kan faktiskt vara skönt för en nervig tonåring att bara vara av med första gången så hon kan slappna av och inte vara rädd att dö oskuld :eek: (men jag kanske tänker lite konstigt).
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Samma sak vad gäller mens så döljer jag helt mina förehavanden för henne då jag helt enkelt tycker det är pinsamt om hon drar upp något om att "mamma blöder från snippan" offentligt...

Hur tänker ni andra angående detta - jag antar att den risken minskar med ett lite äldre barn?

Att ha mens är ju väldigt nauturligt och inte något som någon kommer att höja på ögonbrynen för, så varför skulle det vara så pinsamt? Tycker du att det är pinsamt att köpa tamponger också eller är det själv grejen att din dotter vet att kvinnor har mens som är pinsam? Skulle jag höra en sådan kommentar skulle jag bara tycka att det var gulligt, det är absolut inget att skämmas för :)
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Förresten, jag är inte helt ond, jag tänker absolut försöka vara ogenerad och svara på frågor, men om ngt snack ska snackas så ska jag nog diskret putta över det på hans ogenerade far... bättre för alla. (när mamma skulle prata med mig höll jag på att dö av panik, det var bara för pinsamt.)
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Just den aspekten har faktiskt fått mig att i princip inte berätta något för min 3-åriga dotter. Hon frågade nyligen hur hon kom in i min mage, då sa jag bara att hon hade varit ett litet frö först. Hade jag tagit den riktiga varianten om snoppen och snippan så är jag helt säker på att hon skulle ta upp diskussionen på typ bussen eller i affären och det känner jag mig inte helt sugen på :D.

Samma sak vad gäller mens så döljer jag helt mina förehavanden för henne då jag helt enkelt tycker det är pinsamt om hon drar upp något om att "mamma blöder från snippan" offentligt...

Hur tänker ni andra angående detta - jag antar att den risken minskar med ett lite äldre barn?

Nu är jag nog rätt ogenerad till min läggning så jag har tyckt att det är helt normalt att berätta om att man blöder från snippan varje månad när man blivit gammal nog att kunna bli mamma. Så mina 5-åringar har aldrig reagerat på att det skulle vara konstigt och jag har då inte själv varit med om att de har pratat om det på buss eller affär. Men skulle det bli så är det väl inte hela världen?:)
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Min treåring sa igår att hon ville ha en lillasyster. Jag svarade att jag inte kan göra så mycket åt det just nu. Då sa hon att vi kunde köpa en lillasyster :heart

Min tvååring vill ha en storasyster... om möjligt ännu krångligare att ordna :D. Jag hoppas vårt (VÅRA, inte är det väl bara ett hoppas jag) samtal kommer gå bra, jag känner inte att det är jobbigt. Men jag hoppas det tar några år till, innan hon börjar bekymra sig om sånt :).
 
Sv: Pinsamt att prata med barnen?

Tittar på Supernanny, håller inte med om allt hon gör men tycker det är intressant.

Men undrar då, varför är det så?
Varför har föräldrar (inte alla såklart) så svårt att prata med sina barn?
Varför är något så viktigt så svårt att prata om?

Jag har inte själv sett programmet så jag undrar nu hur gamla barnen var (med tanke på vad mamman sade?)

Men det du tittade på var väl engelskt (eller ännu värre amerikanskt)? De har ju inte alls lika mycket samlevnadsdiskussioner på skolschemat där utan det är fortfarande lite pinsamt. Nu beror det precis som här även på skolan en del men generellt är det definitivt pinsammare och de har länge haft högst antal tonårsgraviditeter i EU (vilket också har andra sociala skäl - man vill ha eget boende t.ex. istället för att bo hos bråkande föräldrar).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp