Pinsamt när medierna ska bevaka ridsporten

Svensk ridsport är i världsklass.
Hela världen talar om de svenska ryttarna, deras mod och nyskapande hästhållning, bragderna på OS och vägen dit.
Så hur är bevakningen av ridsportens svenska hjältar på våra sportsidor? Svar: Undermålig och sorgligt eftersatt. Det är kort sagt ovärdigt.
 
Jag tycker nog faktiskt det är ännu mer pinsamt att expertkommentatorerna är så usla på att kommentera och bara sitter och babblar. Visst behöver kunskapasnivån öka men när de som ska kunna lägger sig på så låg nivå så blir det svårt för övriga att ta saken på särskilt stort allvar.
 
Jag tycker nog faktiskt det är ännu mer pinsamt att expertkommentatorerna är så usla på att kommentera och bara sitter och babblar. Visst behöver kunskapasnivån öka men när de som ska kunna lägger sig på så låg nivå så blir det svårt för övriga att ta saken på särskilt stort allvar.

När jag tittade på EM dressyren (Küren) så suckade min man (som inte kan nåt om hästar eller är intresserad) flera gånger och undrade om kommentatorn måste låta så korkad.
 
När jag tittade på EM dressyren (Küren) så suckade min man (som inte kan nåt om hästar eller är intresserad) flera gånger och undrade om kommentatorn måste låta så korkad.
Jag är fashinerad över att efter att ha tittat på så många dressyrtävlingar så vet jag fortfarande inte mer om piaffen än att den ska vara stillastående. Vissa hästar ser lätta ut när de gör piaff, vissa ser ut som om de kämpar för att stampa sig ner till Kina och andra ser ut som om de håller på att falla omkull. Trotts dessa gigantiska skillnader så kommenteras endast ifall den är stillastående. Hur sjutton ska man kunna få till ett intresse för sporten när dessa så kallade experter inte ens kan berätta hur en rörelse ska se ut?
 
Expertkommenatorernas röster drunknar i bruset av den andres babbel om färg o miljöbeskrivningar. Fåniga frågor.
Tänk om en boxningsmatch kommenterades på samma sätt.
"-Dom här vevningarna med högerarmen, vad kallas det? Här känns det som det kunde vevas i en större rörelse".
"-Färgen på shortsen matchar verkligen dagsformen".
 
Expertkommenatorernas röster drunknar i bruset av den andres babbel om färg o miljöbeskrivningar. Fåniga frågor.
Tänk om en boxningsmatch kommenterades på samma sätt.
"-Dom här vevningarna med högerarmen, vad kallas det? Här känns det som det kunde vevas i en större rörelse".
"-Färgen på shortsen matchar verkligen dagsformen".
Inte när det gäller dressyr där är det typ expertkommentatorn som diskuterar färgen på shortsen :crazy: (jo de klarar av att räkna till 15 också :grin:)
 
Jag tycker nog faktiskt det är ännu mer pinsamt att expertkommentatorerna är så usla på att kommentera och bara sitter och babblar. Visst behöver kunskapasnivån öka men när de som ska kunna lägger sig på så låg nivå så blir det svårt för övriga att ta saken på särskilt stort allvar.
Och jag skulle önska att det enbart var 1 kommentator, som dessutom pratade 50 % mindre.
 
Jag håller med. Tittar mest på hoppning och tycker det är rätt segt när det på en ca 82sekunders ritt ska gås igenom stamtavla på både häst och ryttare samt vem de är gift med och vilka som står på kiss and cry-läktaren. Det blir inte så mycket tid kvar att kommentera det som faktiskt händer på banan då.
 
Som avelsintresserad tycker jag att stamtavlorna är väldigt viktiga :D
Har nästa irriterad ihjäl mig när man i dressyren inte nämnt när far och son tävlar i samma klass, som Zack och Zonik, eller att en häst varit aktiv avelshingst i Sverige, som Sir Donnerhall II.

Det som irriterar mig mest är rabblande av resultat från tidigare tävlingar.

Sen skulle jag önska att en expertkommentator kunde förklara sånt som varför en piaff är bättre än en annan. Eller hur man vill att en ryggning ska se ut. Jag tycker att Pether Markne var ok från OS, bättre än Gunilla Nyström, som sällan tillför något.
 
Jag håller med. Tittar mest på hoppning och tycker det är rätt segt när det på en ca 82sekunders ritt ska gås igenom stamtavla på både häst och ryttare samt vem de är gift med och vilka som står på kiss and cry-läktaren. Det blir inte så mycket tid kvar att kommentera det som faktiskt händer på banan då.
Och varje gång ska vi få veta att Pieter Devos minsann driver företag inom grönsaksbranschen vid sidan av sin karriär som elitryttare 😎
 
Jag håller med alla här. En stilla undran, jag upplever kommentarerna på Global champions tours egna sändningar mycket bättre. Är de faktiskt bättre eller är det bara jag som gillar brittisk dialekt? :angel:
 
Jag tycker det är kul att så många har fått upp ögonen för ridsport. En kollega till mig hade haft skitkul åt Maria Gretzer och Christian Olsson :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp