Pinscherfrågor.

attempt

Trådstartare
Eventuellt kommer jag att köpa en till vovve till sommaren, och har fastnat för Pinschern då den verkar passa mig ypperligt.

Frågan är ju bara då om jag ska välja mellanpinschern eller dvärgpinschern.
Är det någon stor skillnad på dem?
 
Sv: Pinscherfrågor.

Jag har just blivit med Pinscher (mellan alltså) och jag lovar att det är mer energi i detta exemplaret än vad det varit i alla mina tidigare hundar tillsammans :rofl: Så om du vill ha en ras som kräver mkt stimulans och är ganska flockberoende men tjurig och lite av en clown så go for it. Dvärgpinschern har jag ingen större erfarenhet av annat än att den är livlig den med :)

Mer om Pinscher, dom är ganska sunda men när dom väl behöver vård brukar det kosta. Agria tar tex 4000 kr/år för deras värsta försäkring (sällskapshund) för pinscher. (60.000 vetvård, 11.000 livförsäkring).

Det är mkt tjafs mellan uppfödarna det finns tydligen skitavel som klubben ignorerar, de som avlar på usel mentalitet. Så det skulle jag se upp med. Men du har ju god tid på dig att leta :)
 
Sv: Pinscherfrågor.

Jag har just blivit med Pinscher (mellan alltså) och jag lovar att det är mer energi i detta exemplaret än vad det varit i alla mina tidigare hundar tillsammans :rofl: Så om du vill ha en ras som kräver mkt stimulans och är ganska flockberoende men tjurig och lite av en clown så go for it. Dvärgpinschern har jag ingen större erfarenhet av annat än att den är livlig den med :)

Mer om Pinscher, dom är ganska sunda men när dom väl behöver vård brukar det kosta. Agria tar tex 4000 kr/år för deras värsta försäkring (sällskapshund) för pinscher. (60.000 vetvård, 11.000 livförsäkring).

Det är mkt tjafs mellan uppfödarna det finns tydligen skitavel som klubben ignorerar, de som avlar på usel mentalitet. Så det skulle jag se upp med. Men du har ju god tid på dig att leta :)


Jag såg i en annan tråd att du köpt Speeda, såg henne på Pinscher-hemsidan. Mycket vacker liten tjej. Man såg på bilden att hon verkade väldigt livlig. :p

Livlig hund passar mig perfekt, då jag är en person som älskar aktivering av alla slag. tex Agillity, spår, långa skogspromenader, bus och lek. Jag är också lite intresserad av utställning. Man får ju visa upp det vackra man har :D

Undrar varför försäkringen är så dyr.. är den inom alla bolag?

Jag har kontakt med en dvärgpinscheruppfödare som ligger ganska nära mig, som jag ska besöka. Jag kommer väl besöka en kennel med mellanpinscher också, så att jag bekantar mig med båda "raserna" och sedan kan välja.
Gud vad svårt.
 
Sv: Pinscherfrågor.

Agrias försäkring täcker ju det mesta, Folksam tog ca 1800 för deras "värsta" (40000 vetvård, 11.000 livförsäkring). Eftersom jag har (regäl) buffert så valde jag Folksam. Agria har ju fasta självrisker, Folksam tex har ju en självrisk sen är det väl 20% på överstigande belopp.

Jag vill ha lite mer hund än vad en dvärg är, alltså storleksmässigt.... jag tycker Pinscher är optimala storleken Speeda blir nog ungefär 45 cm hög och 15-16 kg tung.

(men skulle inte förvåna mig om jag i framtiden även tittar på dvärg, då gammel-chihuahuan kilat vidare dvs.)
 
Sv: Pinscherfrågor.

Frågan är ju bara då om jag ska välja mellanpinschern eller dvärgpinschern.

Måste bara rätta med att det finns inget som heter 'mellanpinscher'. Det finns dobermann, pinscher och dvärgpinscher.

Har ingen erfarenhet av pinschern, men har fått för mig att de har större behov av arbete än dvärgen.. Men som sagt; vet inte! Här hemma finns det en riktig liten arbetsnarkoman till dvärgpinscher iaf:)

Gilly
 
Sv: Pinscherfrågor.

Jag har kontakt med en dvärgpinscheruppfödare som ligger ganska nära mig, som jag ska besöka.

Måste bara lägga till en ska. Håll ordentlig koll på metaliteten i de olika kennlarna + avkommor. Finns tyvärr VÄLDIGT mycket skräp inom dvärg- och pinscher världen! Fråga många olika människor & besök mycket hundar mm.

Lycka till!:)

Gilly
 
Sv: Pinscherfrågor.

Jag instämmer med föregående. Kolla mentaliteten oavsett om du väljer pinscher eller dvärgpinscher. Hur ser föräldrarnas eventuella MH och Korning ut.

Man rekommenderar att dvärgpinscher i avel är ögonlysta och att man gör patellakontroll. Numera måste de även höftledsröntgas för att få titeln Korad.
 
Sv: Pinscherfrågor.

Läste precis på en hemsida om Manchesterterrier, gud vad kär jag blev. :love:
Ännu en till ras som rör till det i hundrasvalet...
 
Sv: Pinscherfrågor.

Måste bara rätta med att det finns inget som heter 'mellanpinscher'. Det finns dobermann, pinscher och dvärgpinscher.

Har ingen erfarenhet av pinschern, men har fått för mig att de har större behov av arbete än dvärgen.. Men som sagt; vet inte! Här hemma finns det en riktig liten arbetsnarkoman till dvärgpinscher iaf:)

Gilly

Vart kom dobermann in i pinschersläktet? Dom är ju inte ens släkt...
Ska vi då vara helt korrekta så är de Pinschern och Dvärgpinscherns som finns i pinschersläktet. Dobermann hör what so ever ick dit p)
 
Sv: Pinscherfrågor.

Vart kom dobermann in i pinschersläktet? Dom är ju inte ens släkt...
Ska vi då vara helt korrekta så är de Pinschern och Dvärgpinscherns som finns i pinschersläktet. Dobermann hör what so ever ick dit p)


Om man skall vara heltkorrekt så härstammar faktiskt dobermannen från just pinscher!(och andra raser)
 
Sv: Pinscherfrågor.

Japp, det stämmer. Man startade upp med pinscher och avlade uppåt i storlek till som man då sa dobermann pinscher och neråt till dvärgpinscher. Därefter lade man till mellan på pinscher, det har man senare tagit bort igen. Några år innan man tog bort mellan på pinschern så ströks pinscher bort på dobermann.

Sen finns det ytterligare en pinscher, affenpinschern. Men den har dels en sträv päls mer som schnauzer och dels en helt annan huvudform. Den rasen vet jag däremot inte hur man har avlat fram.

Till attempt: Åk gärna och titta på en utställning också, se hur hundarna är i en helt annan miljö. Besök gärna uppfödare när de inte har valpar. Hundar är valpar i högst 1½ år, sen är de vuxna hundar resten av livet = 10-15 år. Och när du väljer valp, så välj en som är öppen och glad. Välj bort den som inte vågar gå fram eller som kommer fram och morrar.

Man kan gå in på SKK avelsdata och dpklubben och se vilka hundar som har gått MH och korning. Sen kan man gå in på respektive hund och se vilket resultatet har varit på SKK hunddata.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 365
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Milene
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
956
Senast: Viva
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp