Pinto sadel börjes- claridge house Hööks

kaninälskare

Trådstartare
Börjes pinto sadel som kostar runt 1-2000 lappen.
Är den helt okej att köpa som inridningssadel? För att sen när hästen lagt på sig mer muskler och så vidare köpa en bra utformad dyrare sadel.
Undrar även om hööks budgetsadlar, vilket av dessa är de bästa alternativet?
Vet att ingen av dom är superbra såklart, men ni som kanske testat 1 eller båda 2, vilken är ändå mest värd att köpa?

https://borjes.se/hast/sadlar-tillbehor/allround/pinto-17-svart30/405570930
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/sadlar/allroundsadel-claridge-house

Notera att den ENDAST är för inridning.
 
Nej, jag hade aldrig gjort det! Tänk på att hästen ska få en trevlig upplevelse av ridningen. Köp hellre begagnad kvalité som passar och ligger bra, den kan du säkert använda ett bra tag innan hästen hunnit muskla om sig också.

Finns fina begagnade från 2,3000kr som är vettiga sadlar, tex stubben, hubertus, globus osv. Du behöver alltså inte leta bland dom dyraste märkena, men här får du iallafall en sadel som är gjord till att läggas på häst. Om en tex wintec eller tekna passar så har du en fin syntet där du kan ändra bomvidd.
 
Men du vet ju inte alls om de ligger bra på hästen? Nej, prova ut en bättre begagnad istället.
 
Pintosadeln är helt felskapt för ridning. Jag har aldrig sett en sådan ligga bra på en hästrygg. Dessutom är sätets djupaste punkt placerat bakom mitten, så även om sadeln skulle råka ligga hyfsat i balans på hästryggen så kommer det ge hästen punkttryck mot ryggen av sadelns bakre delar när ryttaren sitter i den.
Claridge House är nog snäppet bättre ur den synvinkeln, men en lågprissadel är alltid en lågprissadel och det är inte enbart materialkostnaden som styr priset...

Jag håller med ovanstående. Köp en begagnad sadel av bra märke för samma pengar! En som passar hästen.
 
Det finns massor av billiga äldre kvalitetssadlar till det priset !
Alternativt en wintec eller thorowgood, som är mycket trevliga syntetsadlar, också billiga när de fått några år på nacken.
 
Bättre med en begagnad sadel med koppjärn, lite bättre möjlighet att få bättre passform och så kan en padd med inlägg också vara smidigt under inridningen när hästen börjar sätta muskler för att få bästa passform.

Throwgood, wintec och bates brukar finnas billigt och i bra skick.

Sen finns det ju mängder av kvalitets lädersadlar med några år på nacken som är helt funktions dugliga efter en omstoppning och som säljs för runt 1500kr.
Passier, stubben, m&n, County, leva mfl.
Kanske inte de snyggaste eller bekvämaste för ryttaren men bra mycket bättre för hästen än en sadel man lyckas sälja ny för samma pris som 2 par märkes ridbyxor.
 
Kolla om du kan låna en sadel i stället.
Billiga sadlar ska man undvika. Jag har varit med och dissikerat sådana. Hoplappade bommar av spillvirke och stoppning av lump och papper.
 
Tack för alla svar ska inte köpa någon utav de sadlarna, utan köpa en begagnad av bättre märke istället!
Har dock en till fråga om någon vill svara.
Skulle ni åk ut till sadelprovare för att prova ut en bra begagnad sadel för en som ska användas som inridningssadel?
Eller hade ni kunna "avgort själva" om sadeln ni köper begagnat från någon sida sitter bra eller ej.

För att sedan när själva inridningen kommit en bra bit lägga ner en större summa på en sadel som verkligen en bra och bra utprovad.
 
Tack för alla svar ska inte köpa någon utav de sadlarna, utan köpa en begagnad av bättre märke istället!
Har dock en till fråga om någon vill svara.
Skulle ni åk ut till sadelprovare för att prova ut en bra begagnad sadel för en som ska användas som inridningssadel?
Eller hade ni kunna "avgort själva" om sadeln ni köper begagnat från någon sida sitter bra eller ej.

För att sedan när själva inridningen kommit en bra bit lägga ner en större summa på en sadel som verkligen en bra och bra utprovad.
På en ung häst är det extremt viktigt att sadeln ligger bra. Där lägger man grunden för framtiden. En sadel som visar sig inte ligga bra kan ge sadeltvång helt i onödan.
 
Tack för alla svar ska inte köpa någon utav de sadlarna, utan köpa en begagnad av bättre märke istället!
Har dock en till fråga om någon vill svara.
Skulle ni åk ut till sadelprovare för att prova ut en bra begagnad sadel för en som ska användas som inridningssadel?
Eller hade ni kunna "avgort själva" om sadeln ni köper begagnat från någon sida sitter bra eller ej.

För att sedan när själva inridningen kommit en bra bit lägga ner en större summa på en sadel som verkligen en bra och bra utprovad.

Har du ingen som helst koll på vad som ligger bra och inte så hade jag absolut tagit hjälp om jag var du! Som flera skriver är första mötet (tiden) med en sadel oerhört viktig och du besparar dig en massa om sadel och gjord är bekväma :)

Kan verkligen rekommendera äldre sadlar ifrån Prestige, brukar vara fantastisk kvalité och du får några av de bästa modellerna för 4-6000kr så det är verkligen billigt för en käck sadel :)
 
Tack för alla svar ska inte köpa någon utav de sadlarna, utan köpa en begagnad av bättre märke istället!
Har dock en till fråga om någon vill svara.
Skulle ni åk ut till sadelprovare för att prova ut en bra begagnad sadel för en som ska användas som inridningssadel?
Eller hade ni kunna "avgort själva" om sadeln ni köper begagnat från någon sida sitter bra eller ej.

För att sedan när själva inridningen kommit en bra bit lägga ner en större summa på en sadel som verkligen en bra och bra utprovad.
Har man tillräckligt bra koll på sadlar så kan man ju prova ut själv, men det är aldrig fel att ta ut en sadelutprovare.
 
Tack för alla svar ska inte köpa någon utav de sadlarna, utan köpa en begagnad av bättre märke istället!
Har dock en till fråga om någon vill svara.
Skulle ni åk ut till sadelprovare för att prova ut en bra begagnad sadel för en som ska användas som inridningssadel?
Eller hade ni kunna "avgort själva" om sadeln ni köper begagnat från någon sida sitter bra eller ej.

För att sedan när själva inridningen kommit en bra bit lägga ner en större summa på en sadel som verkligen en bra och bra utprovad.
Varför göra skillnad på hur bra sadeln ligger beroende på när under hästens liv det gäller? skulle jag göra skillnad på tidigt i hästens utbildning jämfört med senare i utbildningen så hade jag valt att vara mer noggrann med fösta sadeln.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 384
Senast: Darkie
·
Utrustning hej! börjat kolla på en sadel på hööks till mitt äldre varmblod. en allroundsadel till bra pris...
Svar
5
· Visningar
922
Senast: mackan
·
Utrustning Clarion house allroundsadel bra eller dålig? Ska man ha allround eller dressyr? Jag ska ta hem en häst korsning arab/varmblod så han...
Svar
1
· Visningar
2 414
Senast: Pancakes
·
Utrustning Är det någon som har köpt Hööks nya Claridge House Dressyrsadel med utbytbara järn? Är det någon som kan mäta anläggningsytan på den i...
Svar
0
· Visningar
1 698
Senast: Fjordhast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp