Pinto sadel från Börjes

B

**BORTTAGEN**

Är det någon som har testat Börjes Pinto sadel....
Nyfiken på hur det är. Det ser rätt hyfsad ut på bilden. Sedan kostar den inte så mycket 798:-
 
Min kompis hade den. Var nöjd med den fram tills bommen blev helt sne :crazy: Har även hört att stoppningen brukar klumpa sig.
 
Sitsen är djup och go, men för min smak är det för lite stöd för underskänklarna på den sadeln. Mina skänklar åker lite fram och tillbaka när jag rider i den (vilket de inte gör i andra sadlar). Jag skulle aldrig köpa den till min häst, men har man tex en promenadhäst som bara rids någon gång i veckan kanske den duger.
 
jag har haft hemma en pinto från b*rjes och en modell billig från h**ks och jag skulle säg att h**kssadeln såg bättre ut.
Båda sadlarna är väldigt plastiga men h**kssadeln är lite grövre, eller vad man ska säga..
 
min svägerska hade den sadeln förut och va jätteböjd med den.
hon köpte den till sin nordis travare för typ 8 år sedan och den höll till förra året då kåpan började lossna...
helt ok för en sån billig sadel...
hon använde den ändå varje dag och tävlade även hoppning med den. Aldrig några problem med att skänklarna inte va still...fast d beror ju på hu man håller om med benen...

:banana:Charlie :banana:
 
Tack för alla svaren....Då får den duga tills vidare. Tills vi hinner leta och kolla ordentligt efter en bättre, och spara pengar. Eftersom vi inte har någon sadel för tillfälle, Han har tyvärr vuxit ur sin leva sadel :(
 
en shettis i stallet har den ser helt ockej ut för det priset.
Men inget jag skulle köpa :crazy:
 
varför inte lägga ut ca. 1000kr till så har du en underbar Maxam syntetsadel??
Den kan jag rekomendera starkt.
+ att man kan hitta begagnade för ca. 1000:- på nätet.
 
Om du är van att rida/sitta i en Leva sadel kommer du inte trivas i en Pinto ( tror jag ).
Synd att hästen din växt ur sadeln, den är ju underbar :)
 
hellre en lädersadel än en syntet!! inget jag skulle köpa!!!! pinton har bra kvallite för priset
 
Bra kvalitet för priset innebär i det här fallet att kvaliteten är lika låg som priset...

Och det är väl knappast någon slump att alla seriösa sadelmakare varnar för dessa sadlar?
 
med tanke på det låga priset kan man ju inte förävnta sig att sadeln ska vara helt felfri och som ny även om 20år... men jag tycker då att den är skaplig för att kosta så lite. jag har iofs ingen själv men jag vet en som har.. jag har inte heller hört något om vad sadelmakare å sånna säjer men vad skulle det vara för större fel på dem?? visst de kanske är lika hållbaka men vad är det annars för jätteskillnad förutom priset?? och hållbarheten..
 
Vad det kan vara för fel? Tja, det är mer regel än undantag att sadlarna antingen har klena eller sneda bommar, sneda bossor, dåligt stoppningsmaterial, illa uppbyggda sitsar som sätter ryttaren i bakvikt/stolsits och annat som kan skada hästen om man har otur.
 
Nu ska du få allt jag tycker om den sadeln och det är inte positivt :smirk:

*Kananlen mellan bossorna är för smal.Ryggraden får inte plats...
*Den är ogämt stoppad
*Ofta är sadeln sned innan man ens fått hem den.
*Den kan färga av sig...
*X- vid är väldigt trång.Inte alls som andra bättre sadlar.
*Bomen är av uselkvalitet.
* i bästa fall håller sig sadeln rak i en månad.
*Stropparna är av dålig kvalitet och är därför en säkerhets risk..
* Stoppningen kan bestå av blandmatrial.Inte ull som det står..
*Sadeln är inte anpassad efter hästens antanomi.Den är inte begåvad med tryckfördeling...

Mitt råd till dig är att inte köpa en sådan sadel utan rida barbacka tills du har råd med en bättre.Kolla efter begangnade sadlar .Där kan du hitta en bra sadel.Och ha med dig någon kunig person när du provar ut den nya sadeln på din häst..MVH/Hanna
 
vad kan man vänta sig till det priset då? ingen sadel som håller i 30 år...?
 
Hållbarheten är knappast det mest intressanta i sammanhanget. Problemet är snarare att de flesta av de här sadlarna fungerar dåligt från dag ett. En sadel som är sned, obalanserad, eller som placerar ryttaren i en felaktig sits gör jobbet svårare för hästen. Som om de inte hade svårt nog att kånka omkring på oss människor utan att sadeln gör det etter värre.

Obekväm arbetsställning för hästen leder i bästa fall "bara" till att den aldrig klarar att utveckla de talanger den har, eller "bara" blir stel/sned/får lindrig värk i kroppen. I sämsta fall blir det följdskador, utdömning och slakt.

Rida perfekt är skitsvårt och man kan bara göra så gott man kan. Men det gör faktiskt en jäkla skillnad om sadeln är bra eller dålig, och det är ens skyldighet som hästägare att satsa på en vettig sadel och se till att få hjälp med utprovningen. Det ingår när man skaffar häst, och det ska man budgetera för innan man köper den.

Sen behöver det där med bra sadel inte nödvändigtvis innebära att man måste ut med en halv förmögenhet. Men 5-10 000 får man nog lov att räkna med, har man riktig tur kan man komma undan billigare.

Om inte de argumenten räcker så kan man ju också ta och lukta på de här sadlarna och fundera på vilka kemikalier som använts vid garvningen av lädret. Man kan också fundera på om det är troligt att den låglönearbetaren som garvade det skitbilliga lädret hade tillräcklig skyddsutrustning på sig - och vart avloppsvattnet tog vägen?
 
jag håller helt å hållet med dig. det är ingen sadel jag själv skulle sätta på min häst. men ska man ha hästen en månad å inte vill slänga ut massa pengar på en sadel så kan man ju köpa den eller rida barbacka. de e upp till var och en. de som fortfarande pluggar har knappast råd att köpa en dyr sadel. då studiebidraget är väldigt lågt och ska räcka till massor.

med tanke på illaluktande släder. måste bara berätta.. jag beställde ett träns från ett postorderföretag. (equi lex)
det tränset luktade så fasansfullt illa. jag hade det inne ca en halvtimme från at tjag plockat upp det. jag fick jätteont i huvet å illamående av den stanken. så tränset åkte ut på verandan. men ukten satt kvar inne ett bra tag trots vädring. jag använde det en gång på min häst. men eftersom de luktade så starkt och konstigt vill jag inte använda det på hästen heller eftersom det fortfarande stank ordentligt. vad som luktade vet jag inte men hemskt var det iallafall. så jag köper aldrig mer träns därifrån!!
 

Liknande trådar

Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
721
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
652
Senast: Robina
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp