Pinto sadel?

G

Gilan

hej! Jag ska ha en häst på prov ett tag nu å hon har ingen sadel. Vill ju inte lägga ner en massa pengar på en dyr sadel om jag inte ska köpa hästen sen. Så jag funderar på en Pinto sadel(från börjes). Nån som vet nåt av dom håller dom att rida i alls? Hur vet man vilken storlek och så man ska ha? Hästen jag ska låna är ett varmblod fast rätt rund i kroppen med helt platt rygg och "normalstor" manke. Nån som vet hur jag kan mäta eller vilket som borde passa? :confused:
 
Om jag var i ditt ställe skulle jag köpa en begagnad syntetsadel istället för en Ny pinto.
Pinto är inga speciellt välgjorda sadlar, och har man otur kan bommen vara sned o.sv

Det bästa skulle förstås vara om du tog ut en sadelutprovare, eller iaf en DUKTIG människa som kan se om en sadel ligger bra och vilket storlek som krävs.
 
Självklart går den att rida i, men personligen gillar jag den inte. Sitsen är väl rättså skön, lagom högt bakvalv osv. Jag tycker däremot att man får för dåligt stöd för benen. Det känns lite som att benen dinglar fram och tillbaka. Fast det beror ju på vad man är van vid för sadlar.
 
Att den kan vara skön att sitta i betvivlar jag inte - men hur är den för hästens rygg?

Jag hade satsat på en begagnad syntetsadel, t ex en Griffin istället.

Immer
 
Många är sneda i bommen och ojämnt stoppade! Ingen hit vill jag lova!
 
Min kompis har en sånn från hööks. inge kvalitetsadel kan jag ju säga på en gång. men den har hållt och ligger bra på hennes arab påstår hon iaf. sen har hon en county också som är tillpassad till hästen och den tycker hon inte alls ligger lika bra.. :confused: så jag vet inte vad ja tycker om de sadlarna.. men skulle också hällre sattsa på en griffin!
 
Köp den inte, en sådan sadel följde med mitt varmblod och den var absolut inget att ha, jag red i den en gång och det enda jag säger är, aldrig mer!!
Köp hellre en griffin, dem duger bra, begagnat går bra fördem brukar bara ligga runt 1000kr till 2000kr beroende på i vilket skick dem är i!

Lycka till!
 
vi har en sån tror jag, den ser ut som sådan fast hittar inget märke, till brorsans russ.
den låg hemma och skräpade, (inte användes) och han skulle ha den på honom så länge innan vi skulle köpa en ny bättre begagnad sadel åt honom.
men så blev det som det blev och min lillebror började tröttna på ridningen nästan direkt (haft ponnyn som sommarponnyn hela sommaren och älskade honom verkligen, sen köpte vi honom som en överraskning i september men vi vet inte alls vad som hände, hade inget intresse alls för stackars ponnyn :( och ändå hade han gått och varit jätteledsen i flera månader. iaf nu ska han säljas det här var inte det jag skulle svara på :smirk:)
så det blev iaf inte att vi köpte en ny sadel som vi tänkt utan haft kvar denna.

sitsen är väl okej, stigläderspännen går igenom och känns något grymt mot undersidan av låren och jag får stora blåmärken om jag rider länge i den.
vulstrena är inte stoppade alls typ och är helt platta och stenhårda :mad:.
inte skön.
dock rak i bommen och mjuk i stoppningen :confused:.

köp inte den, köp en begagnad syntet istället :)
 
Okej tack så mycket då skiter jag i en sånn sadel..syntet kanske inte är så dum ska kolla vad jag hittar men pinton är stryken. Tack för hjälpen..=)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
650
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Nån som har förslag på sadel som är kort, passar hög manke med rygg åt det lite rakare hållet. Främsta problemet är att hästen har kort...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: Mearas
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 222
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp