S

sax

igår när jag kom till stallet var pållens has stor som en jag vet inte vad. + att han hade ett litet sår mitt på.
Förmodligen har han halkat i hagen, satt sig på hasen och glidit en bit. han var lite öm, och sträckte inte ut ordentligt, men han stödde på benet.
Kan man göra något åt saken. Någon som har erfarenheter av liknande. kan det ge bestående sk piphas?
Igår tvättade jag bara av såret med jodopax och strök på lite socatyl salva (pencilinsalva). Jag la dock ingen kyllera eller liknande på själva svullnaden.
Den kändes svampig och något varm. idag fick han gå ut som vanligt i hagen, han hade tydligen rusat omkring som han brukar men var fortfarande stel i benet.
 
Har haft en häst som en dag kom in från hagen med en rätt så präktig piphas... Hon hade förmodligen fått en smäll ute.
Den vad mjuk och svampig i konsistensen. Tog ut veterinären för en koll, och fick bekräftat piphas.
Sedan satt den där den satt. Inte tjusigt, men det var inget som besvärade hästen.

Om jag var du så skulle jag ta ut veterinären för en koll, ifall att det kan vara något annat när hästen dessutom hade ett sår där.
 
piphas han dom även få om dom har dåligt med strö i boxen.
Det kan vara svårt att få en piphasskada helt läkt.
Om det var min häst så skulle jag ut och skritta den för att hålla neresvullnade.(om den är halt ,,promenader)
Nått som är bra är våttvärmadeomslag.
 

Liknande trådar

Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 369
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 983
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 522
Senast: Piranesi
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 684
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp