Pippi-hästen?

finapina

Trådstartare
Efter att ha tittat ( ofrivilligt)extremt mkt på Pippi-filmerna på sistone ( de gamla originalfilmerna) har jag börjat fundera på hästen som medverkade.Vad hette den? Vad var det för ras? Osv.Den verkade ju väldigt cool! Någon som vet något?🙂Så jag har nht nytt att fundera på nästa gång jag ser den😆
 
Efter att ha tittat ( ofrivilligt)extremt mkt på Pippi-filmerna på sistone ( de gamla originalfilmerna) har jag börjat fundera på hästen som medverkade.Vad hette den? Vad var det för ras? Osv.Den verkade ju väldigt cool! Någon som vet något?🙂Så jag har nht nytt att fundera på nästa gång jag ser den😆
Dom fick tydligen ge honom en hel del lugnande för att vara med, så kan ju vara en anledning till att han ser så otroligt lugn ut.
 
Om det är sant är det ju förbaskat tragiskt. Det måste funnits hyfsat många lugna, "vita" hästar att välja på i Sverige tycker man.
Jo, lite tråkigt. Sen gillade han heller inte ljudet från sprayen dom sprayade på honom tydligen så det var väl egentligen inte den bästa hästen att ha med på sådana inspelningar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Inte just Pippi-hästen men läste i en intervju att apan Herr Nilsson tydligen var väldigt argsint. De fick vara väldigt snabba och effektiva i den scener han var med och ha han kopplad mellanåt..
 
Inte just Pippi-hästen men läste i en intervju att apan Herr Nilsson tydligen var väldigt argsint. De fick vara väldigt snabba och effektiva i den scener han var med och ha han kopplad mellanåt..

Jag undrar ibland om dessa påståenden är sanna; att alla djuren på inspelningarna är farliga, ilskna och massa annat. Att en apa kanske inte går att byta ut till en annan apa må ju vara hänt men hästar och hundar?
Jag har nämligen hört att Båtsman också var ilsk och bet barnen. Jag menar........skulle du verkligen jobba med en sådan hund bland en massa barn? Och.....skulle barnen fortfarande vara nära hunden och krama den?
 
Jag red Bunting ganska många gånger eftersom han stod på ridskolan där jag red i flera år. Det var en ganska alldaglig och tråkig häst, ganska slö. Ingen favorit direkt, men säkert en bra ridskolehäst egentligen. Gjorde vad han skulle (om än inte så entusiastiskt) och inget oförusett hände någonsin med den hästen om jag minns rätt. Han lullade på i lagom takt runt fyrkantspåret. Red man ut så var det aldrig han som stack eller hittade på annat bus. Om han inte drastiskt hade ändrat karaktär så måste han ha varit idealisk som filmhäst.
Flera av hästarna på den ridskolan vara av egen uppfödning, men minns inte om Bunting var en av dem.
 
Jag red Bunting ganska många gånger eftersom han stod på ridskolan där jag red i flera år. Det var en ganska alldaglig och tråkig häst, ganska slö. Ingen favorit direkt, men säkert en bra ridskolehäst egentligen. Gjorde vad han skulle (om än inte så entusiastiskt) och inget oförusett hände någonsin med den hästen om jag minns rätt. Han lullade på i lagom takt runt fyrkantspåret. Red man ut så var det aldrig han som stack eller hittade på annat bus. Om han inte drastiskt hade ändrat karaktär så måste han ha varit idealisk som filmhäst.
Flera av hästarna på den ridskolan vara av egen uppfödning, men minns inte om Bunting var en av dem.

Han föddes inte upp av ridskolan utan av Florence Stephens, bl a känd från Huseby-affären.
 
Jag undrar ibland om dessa påståenden är sanna; att alla djuren på inspelningarna är farliga, ilskna och massa annat. Att en apa kanske inte går att byta ut till en annan apa må ju vara hänt men hästar och hundar?
Jag har nämligen hört att Båtsman också var ilsk och bet barnen. Jag menar........skulle du verkligen jobba med en sådan hund bland en massa barn? Och.....skulle barnen fortfarande vara nära hunden och krama den?
Dom djuren i Pippi tror jag är hyfsat sant, att dom gav honom lugnande är nog mycket för att det var långa inspelningar och många hästar blir ju lite otåliga. Apor är ju också sådana var jag förstått det som, inget konstigt där egentligen.

Båtsman har jag hört i intervjuer att han var väldigt jobbig då han var otroligt lat och inte särskilt samarbetsvillig utan godis osv. Helt enkelt en inte särskilt tränad hund. Sen förvränger nog folk orden lite och kanske menar att han helt enkelt var en ganska jobbig hund att ha att göra med, dock kan han ju inte varit ilsk. Med tanke på att dom fick muta honom hela tiden så kan jag dock tänka mig att han kan varit naffsig efter godis.
 
Knäppt att de skriver att han "blivit lite divig". Som om en häst kan känna sig som en filmstjärna, liksom... Skulle tro att han snarare blivit orolig/otrygg efter filminspelningarna.
Och det stämde inte alls, kanske blev han lugnare, med ålderns rätt? Jag red honom inte före inspelningarna så vet bara hur han var senare. Stämmer inte heller att han lämnade ridskolan, däremot flyttade ridskolan.
 
Dom djuren i Pippi tror jag är hyfsat sant, att dom gav honom lugnande är nog mycket för att det var långa inspelningar och många hästar blir ju lite otåliga, apor är ju också sådana var jag förstått det som, inget konstigt där egentligen.

Båtsman har jag hört i intervjuer att han var väldigt jobbig då han var otroligt lat och inte särskilt samarbetsvillig utan godis osv. Helt enkelt en inte särskilt tränad hund. Sen förvränger nog folk orden lite och kanske menar att han helt enkelt var en ganska jobbig hund att ha att göra med, dock kan han ju inte varit ilsk.
Maria Johansson sa en gång i en intervju att hon hade torkad fisk (eller vad det var för godis) i fickorna för att Båtsman skulle gå efter henne, annars var han inte så intresserad. Låter som en St Bernhard i mina öron.
 
Att herr nilsson va ilsk är med all säkerhet sant, dödskalleapor är allmänt kända för att va rätt bitska. Har praktiserat på ett terrarie som haft sådana apor och de va fruktansvärda att hantera.

Däremot han jag nämna att papegojan Rosalinda (som egentligen hette Douglas) va en väldigt trevlig fågel. Lätthanterlig och inte alls bitsk :D. Däremot bodde han med en blågul ara som va riktigt sur och grymt svartsjuk.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
969
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp