Pirogfyllning!

pepp

Trådstartare
Vilka är era bästa pirogfyllningar? Gärna med färs!

Blev bjuden på detta i onsdags och det var ju så gott, och enkelt! Så tänker att jag ska göra massor och frysa in 😁
I våra var det spenat, rödlök, fetaost och soltorkade tomater.
 
Vilka är era bästa pirogfyllningar? Gärna med färs!

Blev bjuden på detta i onsdags och det var ju så gott, och enkelt! Så tänker att jag ska göra massor och frysa in 😁
I våra var det spenat, rödlök, fetaost och soltorkade tomater.
Piroger är gott, men jag skulle inte säga att det är enkelt. Det är rätt mycket pill med att göra dem. Så, tidskrävande men gott, skulle jag säga.

Men det finns ju en massa goda pirogfyllningar från hela världen att välja mellan. Empanadas är gott, och bao zi är gott, och cornish pastries är gott, och så har vi alla ryska/polska/ukrainska/baltiska piroger. Och finska piroger, såklart.
 
Piroger är gott, men jag skulle inte säga att det är enkelt. Det är rätt mycket pill med att göra dem. Så, tidskrävande men gott, skulle jag säga.

Men det finns ju en massa goda pirogfyllningar från hela världen att välja mellan. Empanadas är gott, och bao zi är gott, och cornish pastries är gott, och så har vi alla ryska/polska/ukrainska/baltiska piroger. Och finska piroger, såklart.

Vi köpte färdig smördeg, så det var ju bara att göra fyllning och sen klämma ihop dom 😄
 
Jag gör ju oftast en fuskvariant, färdig pizzadeg som jag fyller med torr köttfärssås (eller veg/belugalinser) så mycket ost som går och en äggpensling för att få fin färg.
Plåten ska vara riktigt varm för att botten ska bli helt bra.
 
Jag är öppen för de mesta fyllningarna. Nu senast blev det cognagsmedvurst och ost i smördegspirog. Senare idag ska jag göra fetaost och spenat i smördegspiroger och frysa in för enkla matlådor.

Upplever inte att det är krångligt att göra egen deg som innehåller gluten men jag får det inte bra med glutenfri deg så dessa smördegspiroger är typ bara mina :d :D
 
Vilka är era bästa pirogfyllningar? Gärna med färs!

Blev bjuden på detta i onsdags och det var ju så gott, och enkelt! Så tänker att jag ska göra massor och frysa in 😁
I våra var det spenat, rödlök, fetaost och soltorkade tomater.
Det blir sjukt gott med "riktig" hemmagjord deg, next level om man orkar.
Brukar fylla med en blandning av färs, riven morot, tomatpure, strimladsurkål och krydda med rökt paprikapulver. Mums!
 
Jag har gjort nångång med massa stekt svamp, lök, ädelost/st agur och in i ett smördegsknytte. Men då är man ganska långt ifrån pirog.

Skulle nog aldrig kalla något pirog som är gjort av smördeg.
/Betterwittern.
Det kan jag väl i och för sig hålla med om, men eftersom TS skrev smördeg ville jag ändå tipsa om något jag tycker passar riktigt bra i just smördeg. Men smördegsknytten då! :D
 
Jag har gjort nångång med massa stekt svamp, lök, ädelost/st agur och in i ett smördegsknytte. Men då är man ganska långt ifrån pirog.

Skulle nog aldrig kalla något pirog som är gjort av smördeg.
/Betterwittern.

Det kan jag väl i och för sig hålla med om, men eftersom TS skrev smördeg ville jag ändå tipsa om något jag tycker passar riktigt bra i just smördeg. Men smördegsknytten då! :D

Det var Zeina som kallade det piroger!!!!!! Eller ja, smördegspiroger.


😁😁
 
Funkar det med pizzadeg alltså? Jag har aldrig gjort piroger men blev sugen nu, så jag funderar på om jag ska be maken göra extra mycket när han gör veckans pizzadeg. Det är en långjäst och kalljäst historia, men det bör väl funka ungefär likadant som vilken pizzadeg som helst?
 
Jag är öppen för de mesta fyllningarna. Nu senast blev det cognagsmedvurst och ost i smördegspirog. Senare idag ska jag göra fetaost och spenat i smördegspiroger och frysa in för enkla matlådor.

Upplever inte att det är krångligt att göra egen deg som innehåller gluten men jag får det inte bra med glutenfri deg så dessa smördegspiroger är typ bara mina :d :D
Nä, det är enkelt att göra degen. Lite pilligt bara att kavla ut, fylla, nypa ihop, framförallt om det ska bli snygga och jämnstora piroger.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 900
Senast: cirkus
·
Mat Har hamstrat på mig en massa lammfärs och funderar på vad jag ska laga. Biffar är gott, men jag lagar gärna annat också. Hjälp mig...
Svar
15
· Visningar
537
Senast: hastflicka
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Kropp & Själ Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att...
2
Svar
27
· Visningar
2 047
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp