Piskade och slog hästen – slipper åtal

Så hade det varit barnmisshandel hade det varit lika ok, hon har ju liksom redan fått sitt straff? :cautious:

Jag gissar, rent krasst att för en olympier är avstängning ett betydligt mer kännbart straff än vad domstol kan utdöma.

Sen är jag lite nyfiken på hur rättsläget ser ut vid den här typen av evenemang, kan "moderlandet" välja att ta till rätt även om brottet begås utomlands? I svensk lag är det ju oftast bara om det är brottsligt i båda länderna som det kan tas upp för prövning i Sverige, vilket innebär att man definitivt har olika villkor beroende på i vilket land tävlingen går i ett fall som det här.
 
Jag tycker inte det är okej någonstans men det blir samtidigt märkligt att peka ut just henne när alla deltagare betedde sig som as mot hästarna, i alla fall alla jag såg klipp på.

Tänkte samma, men sedan fick Annika Schleu ju någon form av sammanbrott där uppe i sadeln dessutom och media gjorde en stor grej av hennes rödgråtna ansikte som syntes överallt ett tag.

Ridningen och piskningen var inte alls trevlig, men att det var just hon som blev anmäld hängde mer på att hästen vägrade tror jag. Hade hon piskat på under pågående ritt på samma sätt vet jag inte om reaktionerna blivit lika stora. Men jag kände lite samma med hennes tränare Kim, med all skit som jag sett på tävlingsbanor som går bara rätt igenom radarn, och så fokuserar man på hennes knutna näve emot hästens lår.

Respekt till Saint Boy i alla fall! :heart Han fick komma hem till sin ridklubb sedan.


"Here is #SaintBoy back home in Shiga Prefecture. Saint Boy's owners at the Minakuchi Riding Club kindly provided an update on his condition after being contacted by
@Tokyo2020
officials. They said: "He is in good health, although fatigued from competition."
1642232810129.png
 
Är det andra anmälda? Hon blev anmäld så det är henne jag diskuterar.
Ja jag förstår det men för mig blir en anmälan och en dom mot henne personligen när alla betedde sig som idioter bara att man skapar en syndabock som grenen kan skjuta fram och sedan låtsas som det regnar. För mig är det här, även om hennes beteende är långt ifrån acceptabelt, ett systemfel mer än ett individproblem så att hantera det som ett individproblem blir i min värld kontraproduktivt.
 
"Både Schleu och Raisner har sedan spelen i somras skänkt pengar till en välgörenhetsorganisation."

Jaha? Förstår ju att det är en vänlig gest men i sammanhanget kändes det mest löjligt... Det bästa som kommit ur detta är att grenen stryks ur moderna femkampen...
 
"Både Schleu och Raisner har sedan spelen i somras skänkt pengar till en välgörenhetsorganisation."

Jaha? Förstår ju att det är en vänlig gest men i sammanhanget kändes det mest löjligt... Det bästa som kommit ur detta är att grenen stryks ur moderna femkampen...
Blir ju som när man intervjuar personer som känner tex någon som mördat någon "han är alltid så snäll och hjälpsam och plockar alltid ur diskmaskinen när han hälsar på hemma hos mamma". Jaha och det har med saken att göra på vilket sätt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man fångades på film när han red en liten ponny samtidigt som han upprepade gånger piskade ponnyn på kroppen men också på huvudet...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Åtalet mot den tyska idrottaren Annika Schleu och hennes tränare Kim Raisner läggs ner. Duon misstänktes för djurplågeri efter att ha...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: Zpunk
·
  • Artikel
Hästnyheter Den moderna femkampen slutade i katastrof för tyskan Annika Schleu – och hästen Saint Boy. Samarbetet med hästen som tilldelats tyskan i...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Annika Schleu piskade sin häst i sommarens moderna femkamp. Efter skandalbilderna uppges grenen tas bort från OS. Men nu protesterar...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp