Bukefalos 28 år!

Pissgul svans

Haflinger

Trådstartare
Jag vet att det finns jättemånga såna här trådar men jag tänkte fråga om en sak. Min hästs svans har blivit pissgul halva och nedåt. Jag har använt utblandat jodopax en gång, den var jätte bra att ta bort smutsen men inte kisset. Sen har jag testat yes två gånger men det verkar inte funger och potatismjölet funkar inte häller. Fungerar jodopaxen om man använder den flera ggr, eller vad gör jag fel?
 
Jag vet att det finns jättemånga såna här trådar men jag tänkte fråga om en sak. Min hästs svans har blivit pissgul halva och nedåt. Jag har använt utblandat jodopax en gång, den var jätte bra att ta bort smutsen men inte kisset. Sen har jag testat yes två gånger men det verkar inte funger och potatismjölet funkar inte häller. Fungerar jodopaxen om man använder den flera ggr, eller vad gör jag fel?

Prova skimmelschampo?
 
Jag vet att det finns jättemånga såna här trådar men jag tänkte fråga om en sak. Min hästs svans har blivit pissgul halva och nedåt. Jag har använt utblandat jodopax en gång, den var jätte bra att ta bort smutsen men inte kisset. Sen har jag testat yes två gånger men det verkar inte funger och potatismjölet funkar inte häller. Fungerar jodopaxen om man använder den flera ggr, eller vad gör jag fel?

Testa att bleka svansen med silver/platina färg och underhåll sen med silverschampo! Vet också att @manhattan_2006 har grymma tips på schampo till sin vackra skimmelkille!
 
då jag testade med jodopax så hade jag i den en bra stund (var ganska svagt spädd), hade både före och efter vanligt hästschampo, blev betydligt mer beige i färgen, kritvit får man nog inte en svans som blivit nerbajsad dagligen i 24 år..
 
skimmelshampo var bra när vi skötte om vit häst med väldigt ful svans och då använda ett bättre märke det gör skillnad, det är lite jobb med det men det blev ett wow resultat
 
Tvätta ofta var mitt trick, tvättade oftast med jodopax och blåspray. Jodopax lät jag sitta kvar i en fläta över natten då och då.
 
veckotvättade svansen, när den blev "så ren den blir" tvättade jag med silverschampo/balsam istället varje veckotvätt. orkade aldrig ge mig på starkare metoder men vet folk som använt både klorin, jodopax och lilatonad färgbomb både var för sig och i någon sorts trestegsraket.
 
Min skimmel fick kritvit svans av jodopax.
Just i svansen var jag inte rädd att ha för koncentrerad jodopax, så tog lite (så mycket som behövdes) men inte alls spec utspädd och lät sitta. Blir gult tills det torkar, då kritvitt.
 
Jag schamponerade om och om igen tills den blev ljus och fin. Sen fick jag blunda hårt när hon gick ut i hagen igen med supersnygg genom borstad och perfekt svans, gick rakt till "toahörnan" ställde sig i mot vind så svansen blåste under magen och kissade :banghead: men den va fin en liten stund iaf :)
 
Hej!

Jag tvättar med lactacyd. Tycker det funkar bra. Har du extremt mycket tid kan du en ryktsten och rengöra svansen med den. Blir supervitt men tar en evighet och sliter hårt på ryktstenen

/Lavinia
 
Jätte bra tips allihop! Men om man använder ryktstenen sliter inte den på svansen då, och den tar väll bara bort smutsen inte kisset?
 
Testa att bleka svansen med silver/platina färg och underhåll sen med silverschampo! Vet också att @manhattan_2006 har grymma tips på schampo till sin vackra skimmelkille!
jag är inte inloggad här så ofta så har inte sett detta:)
men jag gör alltid såhär med skimlar och deras svansar:
Tvätta med VARMT vatten med ett bra schampo tex Orvus, svårt att få tag på men drygt och stor förpackning så räcker i evigheter. Om svansen är väldigt smutsig så funkar det bra att samtidigt borsta svansen så smutsen lättare går bort. Skölj och tvätta sedan med tex Veredus skimmelschampo Blue snow. Låt sitta i ca 15 min. Skölj och sedan pälsglans på.
Som någon skrev här ovan så får man tvätta ofta för då blir den enklare att hålla ren. Vissa skimlar har tyvärr ett visst tagel i svansen, (mer glatt) som är nästan omöjligt att få helt vita men på de flesta så går det.
Skimmel/silver schampon tycker inte jag är bra på att göra svansen ren utan neutraliserar endast den gula tonen. Därför gäller det att ha ett bra scampo att använda först och främst.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 508
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 595
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp