Bukefalos 28 år!

pitbull bet sig fast

Sv: pitbull bet sig fast

Oj, det ska nog ligga rätt mycke bakom för att hunden skall bita oprovocerat efter ett kommando tror jag.

Det känns inte riktigt som alla detaljer är nämda i artikeln.

Eller? Hmm

( Inget påstående, mer en spekulation )
 
Sv: pitbull bet sig fast

Jag börjar bli allergisk mot såna här trådar så egentligen borde jag inte ens skriva.

Men hur kan man sätta ut en sån här tråd när man inte själv vet vilken hund som är inblandad ? Vem vet, det kanske var en golden eller schäfer men att det inte låter lika "bra" i försäljningsyfte. Hör och häpna, det är inte bara pitbull som biter folk :cool:

Jag tror endast på såna här inlägg i tidningen när jag själv vet vem hunden är.
 
Sv: pitbull bet sig fast

jag anser ändå att sydsvenskan är en relativt seriös tidning som inte säljer sina tidningar på sensationsrubriker. står det pitbull är det förmodligen en hund av staff-typ. nej, det är inte bara pibulls som biter folk, men det är nog inte särskilt vanligt att andra hundar biter sig fast och vägrar släppa.
 
Sv: pitbull bet sig fast

Det kan mycket väl ha varit en hund av staff-typ absolut, däremot har ju tidningarna haft fel många ggr förut.

Jag anser ju att Göteborgs posten också är en seriös tidning och jag tror inte att dessa tidningar gör allt för "häftiga" rubriker. Däremot finns det nog ett stort okunnande hos reporters m.f som gör att det iaf kan bli helfel.
 
Sv: pitbull bet sig fast

Jag bor i Trelleborg inte långt ifrån nämnda gatan... Senast förra veckan när jag gick där med mina två hundar mötte jag tre hundar av den typ av hund, varav 1 inte var särskilt trevlig mot varken hon som höll i kopplet eller hur den stirrade på mina hundar och gick upp rejält i varv, är inte helt förvånad att det har hänt och tror att typen av hund som nämns i articklen stämmer i verkligheten.
Tyvärr så kryllar vår stad av unga tjejer och killar som har denna typ av hund och som inte riktigt rer ut de. Det har bara varit en tidsfråga innan de hände något som polis och media fått nys på....
 
Sv: pitbull bet sig fast

Jag bor på landet och har idag fått min schäfer jagad av två pitbull likande hundar.:mad:
De kom utfarande ifrån skogen ,direkt på min hund ,inga hälsningsritualer eller något hundvett alls.
Hade jag haft min hund i koppel hade han inte kommit undan.
Det var tur att jag inte tagit med min cocker spaniel som är mindre och inte så snabb hon hade kanske inte kommit undan alls :eek:

Hundarna lyssnade inte alls på sin gapande ägare och det tog väldigt lång tid innan de gav upp jagandet och vände .
(det är en slags korsning mellan pitbull och boxer ,amerikansk ras ej godk i sverige )

Turen var att min hund var snabb och sprang hem ,de här två hundarna och deras ägare har nu blivit anmälda flera gånger ,för att de bitit andra hundar svårt som gått förbi deras hus ,skrämt andra människor osv.
dessutom är det avelshundar :o ägaren avlar på allt .
Det måste säkert hända något riktigt hemskt först innan de ens bryr sej om anmälningarna :mad:
 
Sv: pitbull bet sig fast

Nej, ingen hund kan fysiskt låsa käkarna. Det är totalt omöjligt, visar ett antal undersökningar/forskningar. Det finns liksom ingen låsmekanism hos hundar.

Samma anledning som gör att en APBT/Amstaff inte släpper sitt kampobjekt, är det som gör att en skyddstränad hund inte släpper ärmen/busen förrän den får ett kommando. Det mentala.
APBT'n har i sina gener en vilja som gör att den aldrig ska ge sig. Oavsett om motståndet är så stort att döden är garanterad, ska den aldrig sluta kampa. Det är så rasen är avlad väldigt länge, även om samma gameness inte finns hos alla individer idag så finns den alltid där mer eller mindre.
 
Sv: pitbull bet sig fast

Jag börjar bli allergisk mot såna här trådar så egentligen borde jag inte ens skriva.

Men hur kan man sätta ut en sån här tråd när man inte själv vet vilken hund som är inblandad ? Vem vet, det kanske var en golden eller schäfer men att det inte låter lika "bra" i försäljningsyfte. Hör och häpna, det är inte bara pitbull som biter folk :cool:

Jag tror endast på såna här inlägg i tidningen när jag själv vet vem hunden är.

Dock är det väldigt få hundar som har ett sådan rävsaxbett som terrier, och i synnerhet "kamphundarna".
 
Sv: pitbull bet sig fast

Fast jag vet ett antal rubriker som Sydsvenskan skrivit, framför allt i nätupplagan, som är toalt vridna och skriva enbart för det sensationslystna. Där vet jag till 100% vad som inte stämmer, och det har hänt rätt många gånger.
Så oavsett om du anser den seriös eller ej, så har jag hittat rätt många faktafel och konstiga saker i rubrikerna och artiklarna, som gör att jag tror lika lite på dom som någon annan tidning.
Dom skriver sina egna tolkningar, och hittar på lite extra gott till rubriken.

Nu säger jag inte att det är så i detta fallet, för jag har ingen aning om just den här händelsen.
 
Sv: pitbull bet sig fast

Rävsaxbett? *tittar i mina terriers/kamphundars munnar*

Jag skulle kalla det ett alldeles vanligt saxbett. Dock med kraftig käkmuskulatur runt om.
 
Sv: pitbull bet sig fast

Rävsaxbett var en liknelse, och det jag menade var att terrier tenderar ju att bita och hålla kvar, och de har så starka käkar att det är mycket svårt att bända upp. Som en rävsax när den slått ihop.

Jag menade alltså inte att just bettet i sig ser annorlunda ut, utan deras "bit-teknik". :)
 
Senast ändrad:
Sv: pitbull bet sig fast

(det är en slags korsning mellan pitbull och boxer ,amerikansk ras ej godk i sverige )

Ingen amerikansk ras är en korsning mellan APBT och Boxer. Det enda som finns och kan se ut så, är Amerikansk Bulldog och andra (för det mesta icke godkända) varianter av Bulldog. Det finns relativt många Am. Bulldoggar i Sverige idag.
 
Sv: pitbull bet sig fast

Jag bor på landet och har idag fått min schäfer jagad av två pitbull likande hundar.:mad:
De kom utfarande ifrån skogen ,direkt på min hund ,inga hälsningsritualer eller något hundvett alls.
Hade jag haft min hund i koppel hade han inte kommit undan.

Hundarna lyssnade inte alls på sin gapande ägare och det tog väldigt lång tid innan de gav upp jagandet och vände .

Turen var att min hund var snabb och sprang hem

Oj fy! :eek:
Vilken tur att din hund drog hem, min hade inte gjort det utan stått stelt kvar för att möta hundarna, vilket inte hade varit så bra i det läget (22 kilos hund).
En gång har det hänt att jag mött en hund som inte har hälsat utan bara sprungit rakt på. Det var en lite Russel så risken för skador (på min hund iaf :grin:) var inte så stor.
 
Sv: pitbull bet sig fast

jag vet att inte allt stämmer till 100 % i alla fall. det är ju ingen faktatidning. min bror var med om en svår olycka (ramlade ner från ett tak, fritt fall på 8 m) och det noterades i ett flertal tidningar (sydsvenskan, DN och några till) samt på ett par kanalers text-tv. i samtliga fall stod det att han hade utövat parkour, en sorts gatusport, men brorsan hade själv ingen aning om vad det var för sport. det var bara ett pojkstreck som hade gått fel. det händer att detaljer missas, och att ett fel sprider sig vidare till andra tidningar/medier. men jag litar ändå så pass mycket på sydsvenskan att jag inte tror att det var en golden som bet.
 
Sv: pitbull bet sig fast

men jag litar ändå så pass mycket på sydsvenskan att jag inte tror att det var en golden som bet.

Jag tycker också överlag sydsvenskan brukar ha ganska bra artiklar och i detta fall litar jag nog också på detta. Tyvärr finns här nere allt för många sådana här olyckor på sista tiden som man hört om eller hört någon som blivit attackerad på något sätt av en " kamphund" och det är så tråkigt att höra. Inte konstigt att många är rädda för raserna, det kan jag förstå.
 
Sv: pitbull bet sig fast

Känns som om artikeln utelämnar mycket. En pitbull är ju ändå framavlad för att inte ge sig på folk.

Och jag förstår mig inte alls på media; är det en pitbull, amstaff, rottis eller hundar av liknande raser så skrivs det hur mycket som helst.

Men om en golden bitit ett barn så är det knäpptyst.
 
Sv: pitbull bet sig fast

Det handlar till stor del om "kamphund"-stämpeln.

Sen finns det inte särskilt många kriminella ungdomar med pistoler som springer runt och hetsar golden retrievers eller cocker spaniels på pensionärer, och ordnar hundslasmål med pekineser.
Hundar av den typen HAR ett fult rykte, och det är till stor del befogat på grund av de idioter till människor som ofta skaffar dem.

Sedan blir det inte lika ofta fullt så stora skador med en golden eller liknande som en "kamphund". Golden är avlade för ett mjukt men stabilt bett, eftersom de inte får förstöra fågeln vid apportering. Kamphundstypen är avlade på bitstyrka och maximal skada vid ett bett.
 
Sv: pitbull bet sig fast

hur går det till när man skapar en hundras som ska vara aggressiv mot alla utom människan? det funkar inte riktigt så. en hund med mycket kamp och aggression går igång på allt, oavsett art. men givetvis kan man lära den att rikta sin kamp mot ett särskilt objekt.

sedan är det ju något med kamphundraserna som gör att det verkar gå galet. jag är den förste att erkänna att jag inte har en aning om vad det är. kanske terrierarvet? det finns ju andra raser med extrem kamp (t ex malinois), men de verkar inte bli lika rabiata som kamphundraserna. en "normal" hund biter tills jobbet är gjort, kamphundraserna verkar gå långt över den gränsen. kan det bero på avsaknad av bithämningar?
 

Liknande trådar

Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
488
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej har en rescue fr spanien amstaffblandning på 6 år, steriliserad tik. Hon älskar människor o barn, men när det kommer t andra hundar...
2
Svar
23
· Visningar
3 751
Senast: Londons
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Pilot
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp