Placera pengar for dummies

Zpunk

Trådstartare
Jag kommer snart få in en summa pengar, ingen guldgruva men ändå av sådan storleksordning att det inte bara bör bli liggande på ett bankkonto med i princip noll ränta. Men där tar också mina kunskaper slut, jag är dessutom tämligen okunnig och ointresserad av ekonomi.

Hur kan man lära sig mer på ett relativt enkelt sätt, vart vänder man sig? Det dyker upp lite olika artiklar osv i mina flöden men dessa har ju oftast en avsändare med ett visst egenintresse.

Jag har ingen personlig kontakt på min bank sedan innan då jag inte har några lån eller så där men det är såklart med på kartan att kontakta någon där för rådgivning.
 
Om du har Facebook så finns en grupp som heter 'Tjejer som gillar aktier', en nyanserad grupp med mycket kunskap och där det även finns en hel del material att ta del av själv samt tips på poddar etc. Det handlar också en hel del om fonder, inte bara aktier som namnet antyder.
Annars kanske låna en bok på biblioteket och skumma igenom för att få ett litet hum? Studieförbund kan även erbjuda enstaka föreläsningar eller hela studiecirklar på ämnet, många går nog just nu digitalt. Även om du inte är jätteintresserad av privatekonomi så skulle jag nog säga att det är bra att ha lite basic kunskaper själv innan du kontaktar t.ex. en rådgivare på banken för att kunna ta ställning till vad det är de faktiskt föreslår.
 
Har inget bra tips då jag är lite i samma sits förutom att jag kan lite och har fonder sen innan. Vill varna lite för bankens rådgivning. De må kalla det rådgivning, men man måste tänka på att den inte är oberoende. De är bankens säljare och vill sälja bankens produkter som inte alls måste vara bäst eller ens så bra som de påstår. Så det är bra att lite egna kunskaper innan man är på ett sånt möte.
 
Jag har rätt dålig koll, men jag har gjort såhär:
Öppnat ett konto på avanza. Köpt fonder som är billiga att äga. Köpt lite fonder på min bank som är billiga att äga. De senaste året har de gått upp runt 25-30%.

Jag har inte läst på och försökt pricka den bästa eller något liknande. Det dras 2500 kr automatiskt som placeras på några olika fonder. Jag har totalt 6 stycken och 3 överförs det automatiskt lite pengar till.

Ja, det varierar lite upp och ner, men inte så kraftigt. Sambon tycker att aktier är kul och köper och säljer. Procentuellt går det nog egentligen bättre för mig, med ungefär noll arbetsinsats, han kan dock lyckas tjäna 5000kr på en dag, men också förlora 15000 en annan dag. Det har jag inte nerver för :laugh:
 
På instagram finns det många olika som ger tips och råd och delar med sig av sina tankar och portföljer. Väldigt intressant och dessutom lättläst! Det blir ingen lång harang av komplicerade ekonomi-ord, utan de flesta förstår och kan ta tillgodose sig på ett enkelt sätt.
 
Jag kommer snart få in en summa pengar, ingen guldgruva men ändå av sådan storleksordning att det inte bara bör bli liggande på ett bankkonto med i princip noll ränta.
Frågan är väl vilken risk du är villig att ta och om du faktiskt behöver pengarna inom snar framtid. Ska du tex köpa bostad inom ett par år är det ingen idé att lägga allting på börsen eller i fonder, om du inte gillar adrenalin.

Det finns ju sparkonton med ränta, även om storbankerna inte har det. Klarna Bank har tex ett sparkonto med fria uttag som har 0,90% ränta. Där händer det ju lite i alla fall och du har fortfarande insättningsgarantin.
 
Frågan är väl vilken risk du är villig att ta och om du faktiskt behöver pengarna inom snar framtid. Ska du tex köpa bostad inom ett par år är det ingen idé att lägga allting på börsen eller i fonder, om du inte gillar adrenalin.

Det finns ju sparkonton med ränta, även om storbankerna inte har det. Klarna Bank har tex ett sparkonto med fria uttag som har 0,90% ränta. Där händer det ju lite i alla fall och du har fortfarande insättningsgarantin.

Ja, och kan en låsa upp pengarna ett tag (från ett år och uppåt) så går det att få ännu bättre ränta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp