Placering av skötbord (Utbruten från Vårföräldrar 2019)

KarinStarfighter

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Vecka 23+3 här idag. Måndag morgon och jag firar i soffan med förkylning från helvetet. Har hostat tills jag kräkts och känner ändå att jag nog får vara hemma från jobbet idag (trots att jag ska föreläsa på vår föräldrautbildning).

Börjar känna mig ”gravid” i kroppen. Har svårt att ligga på mage och har börjat få lite känningar i ryggen. Har dessutom vaknat upp med kramp i vaden två gånger, men försöker hålla igång med stretch och foamroller.
Vilket verkar hjälpa. Känner bebis hela tiden. Det är mysigt, men känns som det börjar bli trångt för honom.

Funderar lite kring placering av skötbord. Vi får inte plats med något i vårt badrum så kommer nog få placera det i blivande barnrum (rummet mellan vårt sovrum och badrummet). För er som har barn sen innan. Hur funkar det med skötbord utan rinnande vatten precis i närheten? Eller andra lösningar? Tvättstugan är ingen lösning eftersom den ligger för långt bort.
 
Det
Vecka 23+3 här idag. Måndag morgon och jag firar i soffan med förkylning från helvetet. Har hostat tills jag kräkts och känner ändå att jag nog får vara hemma från jobbet idag (trots att jag ska föreläsa på vår föräldrautbildning).

Börjar känna mig ”gravid” i kroppen. Har svårt att ligga på mage och har börjat få lite känningar i ryggen. Har dessutom vaknat upp med kramp i vaden två gånger, men försöker hålla igång med stretch och foamroller.
Vilket verkar hjälpa. Känner bebis hela tiden. Det är mysigt, men känns som det börjar bli trångt för honom.

Funderar lite kring placering av skötbord. Vi får inte plats med något i vårt badrum så kommer nog få placera det i blivande barnrum (rummet mellan vårt sovrum och badrummet). För er som har barn sen innan. Hur funkar det med skötbord utan rinnande vatten precis i närheten? Eller andra lösningar? Tvättstugan är ingen lösning eftersom den ligger för långt bort.
Det är absolut skönt med rinnande vatten nära.. går det dock inte att lösa så kan man ju ha vatten + lite olja i sprayflaska. Det använder jag mest ändå för det är lättare att få bort bajs med än bara vanligt vatten..
 
Vecka 23+3 här idag. Måndag morgon och jag firar i soffan med förkylning från helvetet. Har hostat tills jag kräkts och känner ändå att jag nog får vara hemma från jobbet idag (trots att jag ska föreläsa på vår föräldrautbildning).

Börjar känna mig ”gravid” i kroppen. Har svårt att ligga på mage och har börjat få lite känningar i ryggen. Har dessutom vaknat upp med kramp i vaden två gånger, men försöker hålla igång med stretch och foamroller.
Vilket verkar hjälpa. Känner bebis hela tiden. Det är mysigt, men känns som det börjar bli trångt för honom.

Funderar lite kring placering av skötbord. Vi får inte plats med något i vårt badrum så kommer nog få placera det i blivande barnrum (rummet mellan vårt sovrum och badrummet). För er som har barn sen innan. Hur funkar det med skötbord utan rinnande vatten precis i närheten? Eller andra lösningar? Tvättstugan är ingen lösning eftersom den ligger för långt bort.
Vi har skötbordet i sovrummet, dvs långt från rinnande vatten. Gör egna tvättlappar med vatten och olja och saknar inte rinnande vatten det minsta. Utom de gånger man fått gå ner i badrummet och skölja av bebis som haft bajs upp på rygg eller mage :D.
 
Vi har skötbordet i sovrummet, dvs långt från rinnande vatten. Gör egna tvättlappar med vatten och olja och saknar inte rinnande vatten det minsta. Utom de gånger man fått gå ner i badrummet och skölja av bebis som haft bajs upp på rygg eller mage :D.

Har ni olja och vatten i sprayflaska? Vi har ju badrummet precis bredvid så tänker att det inte är så svårt att ta ungen och skölja av honom i handfatet eller badkaret om han blir nerbajsad😫
 
Funderar lite kring placering av skötbord. Vi får inte plats med något i vårt badrum så kommer nog få placera det i blivande barnrum (rummet mellan vårt sovrum och badrummet). För er som har barn sen innan. Hur funkar det med skötbord utan rinnande vatten precis i närheten? Eller andra lösningar? Tvättstugan är ingen lösning eftersom den ligger för långt bort.

Vi har aldrig ens haft nåt skötbord :angel: har gått fint ändå! Har ingen plats för att ha ett i badrum eller tvättstuga utan vi har haft en lös skötbädd och varit där det passar helt enkelt. När de är pyttiga kan man ju vara varsomhelst och när de blir lite större oftast på golvet ändå, känns säkrast. Så det är inget jag har saknat direkt. Olja i en liten flaska och fukta några tvättlappar innan man börjar så "löser" sig det mesta :p
 
Vi har bara använt tyg eller papperstvättlappar med vatten, olja har vi inte behövt. Nere har vi skötbordet i tvättstugan och uppe har jag haft en liten (typ glass-) burk med vatten som jag byt varje morgon.
 
Förra gången hade vi skötbädd i badrummet, jag tyckte vi hade stor nytta av att ha rinnande vatten. Nu har vi flyttat, så jag funderar på om vi ska köpa ett skötbord att ha över badkaret...
 
Förra gången hade vi skötbädd i badrummet, jag tyckte vi hade stor nytta av att ha rinnande vatten. Nu har vi flyttat, så jag funderar på om vi ska köpa ett skötbord att ha över badkaret...

Det är ju också en lösning... en fråga från en ovetande: är den lätt att plocka bort när man ska använda badkaret till annat? Spontant tycker jag att de känns instabila, men jag kanske har fel.
 
Väntar första barnet och har funderat en del på skötbord och blev glad för denna tråden 😊Att jag inte tänkt på att vi kan ha en skötbädd på vårt bad som e ganska litet 😊 när ni skriver olja, e det babyolja ni menar då? Beklagar dum fråga 🙈
 
Vi hade/har skötbordet i ett av barnrummen. Utan rinnande vatten. Har använt en stor pumpflaska som jag haft vatten i. Sen en lite mindre pumpflaska med babyolja+vatten och en med bara flytande tvål. Har fungerat utmärkt. Aldrig saknat rinnande vatten.
 
Vi har skötbord i sovrummet. Vårt badrum är minimalt så det får inte plats någon annanstans.

Har en liten skål med vatten och en flaska babyolja, samt torklapar. Går jättebra :)

Ska dock göra oss av med skötbordet snart när bebis blir mer sugen på att inte ligga stilla ;)
 
Vi har skötbordet i tvättstugan nu till minstingen och har vattenkranen precis bredvid. Såå smidigt! Bara att skölja av ungen där när han är nerkräkt/nerkissad/nerbajsad. Tvättmaskinen är på en armlängds avstånd, så nerbajsade och nerkräkta kläder kan bara hivas in direkt. Dessutom är det en dörr utifrån också, så blir det en bajsolycka ute t.ex. kan man enkelt gå direkt in och åtgärda medan stora kidsen är kvar ute. Lyx!! Tvättstugan är på andra sidan huset från sovrummet men det är värt att gå igenom hela huset på natten eftersom det är så smidigt annars.

Till de stora hade vi en skötbädd i badrummet, men vattenkranen längre bort så då hade vi en skål med vatten blandat med babyolja där vi doppade tvättservetterna. Det funkade bra det med, men tycker ändå det är smidigt med vatten nära så man kan ta nytt, fräscht och framför allt varmt vatten till varje blöjbyte. Vattnet blir ju fort lite kallt och de uppskattade INTE kallt vatten på rumpan vid blöjbyte :D det beror väl på hur tåligt barn man har, minstingen här tar det mesta med ro men stora barnen hade ju gallskrikit en halvtimme efter ett sånt tilltag :D
 
Vi har skötbordet i barnrummet. Har en skål med vatten och olja och doppar tvättlappar. Någon enstaka gång har har vi behövt bära barnet till duschen för att spola av.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Vecka 23+3 här idag. Måndag morgon och jag firar i soffan med förkylning från helvetet. Har hostat tills jag kräkts och känner ändå att jag nog får vara hemma från jobbet idag (trots att jag ska föreläsa på vår föräldrautbildning).

Börjar känna mig ”gravid” i kroppen. Har svårt att ligga på mage och har börjat få lite känningar i ryggen. Har dessutom vaknat upp med kramp i vaden två gånger, men försöker hålla igång med stretch och foamroller.
Vilket verkar hjälpa. Känner bebis hela tiden. Det är mysigt, men känns som det börjar bli trångt för honom.

Funderar lite kring placering av skötbord. Vi får inte plats med något i vårt badrum så kommer nog få placera det i blivande barnrum (rummet mellan vårt sovrum och badrummet). För er som har barn sen innan. Hur funkar det med skötbord utan rinnande vatten precis i närheten? Eller andra lösningar? Tvättstugan är ingen lösning eftersom den ligger för långt bort.

Med första hade vi ett skötbord inne i rummet, smidigt att byta på vid första morgonblöjan.
Men andra barnet har vi inte haft något skötbord alls, utan byter där det finns plats. På soffan, sängen eller på golvet om så är läget. Gjort egna våtservetter med kokosolja.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
20
· Visningar
1 356
Senast: Jenka
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
4 939
Senast: clusia
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 870
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
1 144
Senast: Lönn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp