Placering av skötbord (Utbruten från Vårföräldrar 2019)

Vi har haft skötborden i barnens rum med våtservetter. 😊 Våra toaletter har vart för små helt enkelt.
 
Vi har ett skötbord per våning. Ett i badrummet brevid vårat och barnens sovrum på övervåningen och ett vägghängt nere i gästrummet bredvid köket. Otroligt skönt nu när vi har två blöjbarn varav en är nyfödd och en 1,5åring. Förut hade vi bara på övervåningen men det blev så osmidigt.
 
I lägenheten hade vi skötbordet i sovrummet, skönt när man skulle byta mitt i natten när han var liten bäbis. Nu bor vi i hus och har det i badrummet. Vi använder våtservetter. Jag personligen tycker det är jobbigt att byta blöja på golvet även om jag är väldigt kort :D
 
Det är ju också en lösning... en fråga från en ovetande: är den lätt att plocka bort när man ska använda badkaret till annat? Spontant tycker jag att de känns instabila, men jag kanske har fel.
Vi har haft ett och det har hållt för stora och tunga barn utan problem. Dessutom hade det höga kanter så jag har aldrig varit orolig att något barn skulle kunna sprattla över. När jag lånat skötbord hos bekanta hade jag andan i halsen...

Det var lätt att plocka bort. Bara lyfta av. Men sen måste det finnas plats att ställa ned det också.

Jag tyckte aldrig att det var problem att lyfta det upp och ned och det var väldigt lätt. Men jag vet att bekanta tyckte att det var såååå besvärligt om de skulle duscha hos oss.

Jag var oerhört nöjd med skötbordet och dess placering så jag hade gjort det igen. Vi kunde ha handen på bebisen och spola vatten i handfatet med andra handen.
 
Vi har ett skötbord per våning. Ett i badrummet brevid vårat och barnens sovrum på övervåningen och ett vägghängt nere i gästrummet bredvid köket. Otroligt skönt nu när vi har två blöjbarn varav en är nyfödd och en 1,5åring. Förut hade vi bara på övervåningen men det blev så osmidigt.
Jag har typ dubbelt av allt ;) Tandborstar, salvor osv osv. Orka gå upp och ned varje gång jag glömt något!
 
Med första byggde vi skötbord i en inbyggnadsgarderob. När andra kom hade vi flyttat till hus och hade skötbord i gästrummet bredvid badrummet. Vi har dock slutat använda skötborden redan vid ca 4 mån. Så fort barnet vänder på sig tycker jag skötbordet bara blir en riskfaktor. Inbyggt i garderob var dock tre väggar en stor fördel, skötbordet blev dock inte så djupt då. Vi byter i regel blöjan på golvet. Skötbord är verkligen inget måste i småbarnslivet.
 
Vi har det i duschen, smidigt och dessutom enda stället det får plats på. Får se hur det funkar när lillan kommer sedan
 
Beror lite på hur ofta bebisen skiter. Min kunde lägga 10 bajsbjöjor om dagen. Då var det skönt att ha det i badrummet. Andra bajsar var tionde dag, inte samma behov.
 
Nu när andra barnet är över ett år har vi för första gången skötbordet bredvid rinnande vatten (i tvättstugan). Har inte saknat det innan och kan inte påstå att det var en sån skillnad att ha det nu. Innan har vi kört med en liten skål med vatten bredvid skötbordet.
 
Har inget skötbord, (hade beställt ett och fick ett halvt levererat.. tog flera veckor innan de insåg att andra delen var slut i lager och efter det orkade vi inte krångla mer) bara två skötdynor som flyttas runt dit de behövs, byter helst på golvet då det känns säkrast så, så då kan man lätt bara lägga dynan på golvet i badrummet/utanför/där det finns plats och bära in bebis till handfatet och spola av om det behövs. Är det inte bajs räcker ju nån tvättlapp och vatten i en burk/flaska. Har en korg med oljor och salvor som kan behövas ståendes i hallen/vardagsrummet tillsammans med blöjor så att jag inte blir bunden till badrummet, lagom kul när allt varit därinne, bebis bajsar och maken duschar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
20
· Visningar
1 368
Senast: Jenka
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
4 992
Senast: clusia
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 893
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
1 148
Senast: Lönn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp