Plan för framridning på tävling

kryckan

Trådstartare
Jag har insett att jag aldrig har en bra plan för framridningen när jag ska tävla så jag skulle gärna vilja veta hur andra gör. Har ni en plan för hur ni ska rida fram, eller löser ni de "problem" som dyker upp när/om de dyker upp? och hur löser ni dem i så fall?
Den hästen jag har nu har inte varit ute så många gånger hittills och jag känner att jag mest rider runt och... ja, det blir inte så mycket vettigt gjort känns det som, och jag känner mig inte förberedd när jag ska in på banan. Jag vet att jag borde stämt av att hästen är framme för skänkeln, att den är mjuk i sidorna, tar förhållningarna o s v på framridningen men hästen känns inte riktigt som hemma utan är lite spänd och "styv" i kroppen, och jag är spänd och nervös och "vågar" liksom inte göra så mycket.
 
Jag hade alltid problem med att jag ville vara bäst på framridningen, började tävla 2018 med min ponny. Hehe. Red gärna en kortare framridning och kortade upp tyglarna kanske lite för tidigt pga något bekräftelsebehov, var väldigt osäker.

Det är jätteviktigt att ha en plan inför hela tävlingen. Framridningen är superviktig!
Rider fram som på hemmaplan nu; vet vad jag behöver tänka på hemma och vad jag behöver göra under uppvärmningen hemma så gör det i princip likadant. Om jag startar 13:30 börjar jag rida fram runt 13:00. Så rider jag i en joggingform, känner att gas och broms funkar. Rider mest lösgörande och ser till att hon kan böjas och ställas åt båda hållen utan motstånd och är avslappnad. Klappar och berömmer! :D
Sen kortar jag upp tyglarna sista minuterna och ser till att lägga mer tryck i gångarterna, men fokuset med framridningen är att hon ska vara så redo som möjligt helt enkelt. Och för mig är redo; lösgjord/avslappnad och uppmärksam på mig. :heart
Jag brukar inte sitta och nöta någon rörelse för att jag känner att den inte sitter, det får man fixa hemma tycker jag.
Om hästen inte känns som hemma kan det mycket väl bero på att ryttaren inte rider som hemma. *host*jag*host*. Nja, min ponny hade mycket nerver i början av vår tävlingssäsong och jag brukar vara ganska cool, mer så att jag vill visa andra att jag "kan".
Nerver finns ju hos både häst och människa dock men då handlar det om avslappning och lösgjordhet för bästa möjliga resultat tycker jag, utifrån mina egna upplevelser!
 
Jag lastar ut lite mindre än en timme innan start. Då sadlar vi och sen skrittas hästen fram för hand en stund innan jag hoppar upp. Sedan gör jag precis samma uppvärmings-övningar som hemma men jag "drar ut på det" eller vad man ska säga.

När jag är uppe brukar jag skritta fram på långa tyglar ca 10 min, sedan kortar jag tyglarna och börjar jobba hästen i skritt genom att växla mellan öppna, sluta och förvänd sluta. Sedan travar jag fram i låg form och jobbar med böjningen i sidorna och att få upp ett stöd på yttertygeln. Jag vill inte ha något tryck alls i innertygeln i denna fasen, utan här får den gärna glappa lite så att han verkligen formar sig för skänkeln och kommer upp på yttertygeln. När jag är nöjd med detta i traven (brukar bara något varv) så går jag över till galopp och jobbar honom låg och rund i formen även där. Då flyttar jag lite för skänkeln fram och tillbaka, rider lite svaga skolor och tempoväxlingar. Jag rider ofta förvänd galopp på volt, det är en bra övning för min häst. När han känns lösgjord och fin får han en skrittpaus. Sedan brukar jag ha ca 15 min kvar av framridningen och då plockar jag upp formen lite, gör en massa övergångar, tempoväxlingar och skolor. Brukar även känna på någon ryggning, halt och skänkelvikning innan vi går in på banan. Jag är ganska noga med att rida innanför spåret emellanåt.

Jag tror att det är väldigt individuellt hur man väljer att göra, men man ska inte behöva sitta och "rida till" en massa på framridningen. De flesta känner nog bara av att hästen är lösgjord och med en, och sedan känner man kanske av någon rörelse man tycker är lite svår eller bara vill testa av liksom :)
 
Jag lastar ur ca 1 timme innan (första) start. Skrittar på lång tygel i minst 20 min, sen trav och galopp (med fokus på att hon skall svara fram för skänkel) i fri form i ca 4-6 min. Efter det skritt igen med lösgörande arbete där fokus ligger på avslappnad och släppa ner nacken. Sen ca 10 min lösgörande arbete i trav och galopp (mkt övergångar). Sen skritt på halvlång tygel tills det är ett par minuter kvar till start, då gör jag några fattningar i galopp och kanske nån ökning med fokus på lite mer samling och tryck.

Min häst behöver mycket tid för att kunna titta och tänka innan start.

För en andra start samma dag behövs inte så mycket tid. Då sitter jag upp ca 30 min innan start, skrittar i 20, travar och galopperar i 7 och skrittar de sista minuterna innan start.
 
Jag tänker ungefär som ni gör, men det är när det inte riktigt funkar som jag vill som jag liksom inte vet hur jag ska lösa det. T ex om jag ska börja jobba hästen i skritt (som jag brukar börja med hemma) och vill ha den i en låg och rund form, rida lite volter och bågar och flytta för skänkeln. Men istället för att jobba på avslappnat så är hästen stark och lite för hög i formen, vill bara vara rak och springa iväg framåt. Den är inte med mig s a s.
jag vet ju att mycket (allt?) beror på mig. Min häst är inte speciellt tittig eller nervös av att komma bort, men blir gärna taggad och springig.
Så min fråga kanske egentligen är; vad gör ni om framridningen inte blir som ni tänkt er och vill? vad har ni för plan då?
 
Jag tänker ungefär som ni gör, men det är när det inte riktigt funkar som jag vill som jag liksom inte vet hur jag ska lösa det. T ex om jag ska börja jobba hästen i skritt (som jag brukar börja med hemma) och vill ha den i en låg och rund form, rida lite volter och bågar och flytta för skänkeln. Men istället för att jobba på avslappnat så är hästen stark och lite för hög i formen, vill bara vara rak och springa iväg framåt. Den är inte med mig s a s.
jag vet ju att mycket (allt?) beror på mig. Min häst är inte speciellt tittig eller nervös av att komma bort, men blir gärna taggad och springig.
Så min fråga kanske egentligen är; vad gör ni om framridningen inte blir som ni tänkt er och vill? vad har ni för plan då?
Jag tror det är viktigt att inte bli stressad av det. Jag försöker tänka att det är normalt att hästen blir lite spänd på nya ställen, men att det kommer lösa sig med tiden om jag bara är trygg och rider som vanligt. Sen gäller det att känna sin häst också. Jag har en taggad häst som funkar bäst om hon direkt får galoppera på några varv i stora språng och låg form. Då gör jag det och försöker glömma allt med att man faktiskt borde skritta först. En annan som jag har som också är taggad och het behöver lugna ner sig genom att skritta eller trava ganska monotont, inga övergångar i onödan! Jag tror en stor risk är att ryttaren är överlyssnande på framridningen och känner efter och känner varenda tecken på att hästen är nervös - och på så sätt ökar nervositeten.
 
Jag tänker ungefär som ni gör, men det är när det inte riktigt funkar som jag vill som jag liksom inte vet hur jag ska lösa det. T ex om jag ska börja jobba hästen i skritt (som jag brukar börja med hemma) och vill ha den i en låg och rund form, rida lite volter och bågar och flytta för skänkeln. Men istället för att jobba på avslappnat så är hästen stark och lite för hög i formen, vill bara vara rak och springa iväg framåt. Den är inte med mig s a s.
jag vet ju att mycket (allt?) beror på mig. Min häst är inte speciellt tittig eller nervös av att komma bort, men blir gärna taggad och springig.
Så min fråga kanske egentligen är; vad gör ni om framridningen inte blir som ni tänkt er och vill? vad har ni för plan då?
I såna fall skulle jag hållit mig till planen och fortsätt lösgöra och själv ta djupa andetag. Ibland funkar det att ha en hörlur i ena örat och verkligen komma in i sin egna bubbla.

Jag själv gillar inte när folk pratar med mig på framridningen så jag frågar inte direkt mina föräldrar/nån annan om hjälp ifall det känns fel. Jag tänker knappt på dem runtomkring. Jag vill bara vara ensam med hästen, och se till att ha kul när vi är där!

Men just det här att verkligen komma in i sin egna bubbla med hästen och lugnt låta både sig själv och hästen slappna av liksom, fortsätta rida.
Inte få stress över att det inte riktigt går som man vill. Bara fortsätta, och komma ihåg att man har roligt.
Bara böja igenom och lösgöra om hästen bara blir rak. När hästen inte blir eftergiven i handen måste du hålla om med benen och ge den det stödet.
Man kan inte övertänka på en tävling, man kan inte stressa över att det känns fel. Du klarar att ta emot problemet och rida igenom, det tror jag. ;) Du känner din häst och kan säkert några övningar/knep för om den blir sådär rak och vill springa iväg, eftersom du säger att den gärna blir taggad.
Har du någon tränare/kunnig som kan hänga med och stötta? Ifall du hade trivts med det. Vi är ju olika, som sagt trivs inte jag med det.
Vet inte riktigt utan skriver bara ur mina egna erfarenheter.
 
Om problemet är att du inte riktigt vet hur du ska rida hästen när den blir spänd och springig så är det i den miljö du kanske behöver rida för tränare. Så träna på bortaplan ett par gånger så kommer säkert din tränare kunna ge dig bra verktyg.
 
Jag brukar börja framridningen likadant som jag börjar ett vanligt pass hemma, efterhand lägger jag in sånt som ingår i programmet och lägger krut på sånt som vi behöver"öva"mer på. Om jag får problem av något slag brukar jag alltid tänka på vad min tränare skulle ha sagt. Att se till att han är framme för skänkeln är A och O, så många tempoväxlingar under hela passet. Ta djupa andetag själv och kom ihåg att du håller på med det här för att det är så kul! 😁
 
Jag tror det är viktigt att inte bli stressad av det. Jag försöker tänka att det är normalt att hästen blir lite spänd på nya ställen, men att det kommer lösa sig med tiden om jag bara är trygg och rider som vanligt. Sen gäller det att känna sin häst också. Jag har en taggad häst som funkar bäst om hon direkt får galoppera på några varv i stora språng och låg form. Då gör jag det och försöker glömma allt med att man faktiskt borde skritta först. En annan som jag har som också är taggad och het behöver lugna ner sig genom att skritta eller trava ganska monotont, inga övergångar i onödan! Jag tror en stor risk är att ryttaren är överlyssnande på framridningen och känner efter och känner varenda tecken på att hästen är nervös - och på så sätt ökar nervositeten.
När hästen är taggad hemma brukar jag faktiskt galoppera några minuter och det brukar hjälpa, ska prova det på tävling också.
Jag tror också att det är jag som känner efter för mycket, blir stressad och slutar rida.
 
I såna fall skulle jag hållit mig till planen och fortsätt lösgöra och själv ta djupa andetag. Ibland funkar det att ha en hörlur i ena örat och verkligen komma in i sin egna bubbla.

Jag själv gillar inte när folk pratar med mig på framridningen så jag frågar inte direkt mina föräldrar/nån annan om hjälp ifall det känns fel. Jag tänker knappt på dem runtomkring. Jag vill bara vara ensam med hästen, och se till att ha kul när vi är där!

Men just det här att verkligen komma in i sin egna bubbla med hästen och lugnt låta både sig själv och hästen slappna av liksom, fortsätta rida.
Inte få stress över att det inte riktigt går som man vill. Bara fortsätta, och komma ihåg att man har roligt.
Bara böja igenom och lösgöra om hästen bara blir rak. När hästen inte blir eftergiven i handen måste du hålla om med benen och ge den det stödet.
Man kan inte övertänka på en tävling, man kan inte stressa över att det känns fel. Du klarar att ta emot problemet och rida igenom, det tror jag. ;) Du känner din häst och kan säkert några övningar/knep för om den blir sådär rak och vill springa iväg, eftersom du säger att den gärna blir taggad.
Har du någon tränare/kunnig som kan hänga med och stötta? Ifall du hade trivts med det. Vi är ju olika, som sagt trivs inte jag med det.
Vet inte riktigt utan skriver bara ur mina egna erfarenheter.
Tack för tipsen, bara att försöka släppa prestationsångesten och gå in i min bubbla.
 
Om problemet är att du inte riktigt vet hur du ska rida hästen när den blir spänd och springig så är det i den miljö du kanske behöver rida för tränare. Så träna på bortaplan ett par gånger så kommer säkert din tränare kunna ge dig bra verktyg.
Jag tränar på bortaplan 1 gång/månad så det är inte att rida någon annanstans som är grejen utan jag tror det är själva tävlingsmomentet som är problemet. Hästen känner att jag är stressad och rider dåligt och blir spänd och vill bara gasa. Skulle behöva ha tränaren med på framridningen några gånger i så fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 002
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp