Planer 2023!

Bulldoozer

Trådstartare
Vi kanske börjat fundera på målsättningar för 2023 lite smått?

Nike, fyller åtta år men håller sig förhoppningsvis fräsch och kan kvala till SM i agility.

Tay är husses agilityhund och kommer förhoppningsvis upp i klass 3 där. Kanske startar han i nån lydnads och rallytävling?
Tar tag i att träna mot ett VP..

Spock ska röntgas, göra bph eller mh.
Kommer starta i rally, lydnad och agility om allt går som det ska. Börja valla ordentligt.

Sannolikt blir det en ny hund nån gång under året då Nike börjar bli äldre..

20221109_130651.jpg
 
Pajaz kommer mest troligt att flytta tillbaka till sin förra ägare. Jag kommer isf byta hund med henne av praktiska (och emotionella, för min del) skäl och oavsett om nykomlingen stannar eller inte så ska det gås MH. Den hunden är körd i helt andra sporter som det blir att sätta sig in i vilket ska bli intressant, även om jag har svårt att se ngn glädje i det för stunden.

Lär behöva värja mig för en våg av kritik för att Pajz flyttar men jag har kommit fram till att det blir bäst för honom. Jag och förra ägaren känner honom bäst och detta blir bäst för oss alla, även om jag gråter varje gång jag tänker på det. Han kommer inte tävlas men aktiveras och leva det bästa livet han kan med ngn som kan rama in honom på ett sätt som jag inte kan. Jag känner mig både misslyckad och lite stolt över att jag kunnat tänka på honom och inte är självisk, trots att livet verkligen inte varit lätt sista året.
 
Jag hoppas på ett bättre år 2023 än det som varit!

Ebbot och jag har inga särskilda mål förutom välbefinnande och en önskan om långt liv.
Vi ska fortsätta med våra promenader och att vara med på allt i vardagen ❤️

Dock skulle jag vilja köpa en till hund men känner mig lite osäker på det, efter all otur vi haft.
Jag har iallafall bestämt mig för att köpa en annan ras än den jag har idag. Dock har jag inte lyckats bestämma mig för ras, tittar högt och brett, litet och stort. Men jag hoppas våga ta klivet att köpa när jag väl har bestämt mig för ras.
 
Planen är väl att Ammo inte ska vara så åsidosatt under 2023, att vi ska hinna träna mer och så. Kanske tävla lite om lusten finns + om han fortsätter vara lika fräsch ställa honom som veteran i augusti.

Plus då ev valp.
 
För min äldsta hund (9) beror det på hur hon mår - hon behandlades för malignt lymfom i år. Sista kollen hittade de inga tecken på att det var någon cancer kvar, och håller det i sig så att karensen på medicinerna går ut i vår så kommer vi nog åka ut och tävla lite - rallylydnad, lydnad och kanske testa någon agilitytävling. Kommer det tillbaka blir det bara träning och ha kul på annat sätt så länge som möjligt.

För mellanhunden (6) är planen att träna rallylydnad och komma ut på någon rallytävling under året i fortsättningsklassen. Eventuellt också börja jobba på spår igen för att se om vi kan komma iväg på en appellklass i spår, och se om vi kan jobba på apporteringen tillräckligt mycket för att våga oss på att starta en startklass i lydnad. Hon gillar inte att bära saker i munnen, så det har tagit tid att ens få henne att bära en mjuk sak som kastas - för att inte tala om en hård träapport som ligger stilla på marken :angel: (eller metallapport och sånt kul som finns högre upp i brukset :p )

För valpis (8 månader) så är planen bara att börja träna mer seriöst. Och sedan utifrån det så får vi se om träningen går i någon speciell riktning eller mot något speciellt mål. Dock kommer det ju bli dags att göra BPH och röntga, så det ska i alla fall göras.
 
Känns som om det gäller att planera väldigt lågt i hopp om att något ska bli av.

Lily:
VG på internationell utställning.
BPH.
LC-licens.
Tävling, om det hinns med. (Beror mycket på när hon är mogen nog att ta licens)
Träna mer med sikte på tävling i rallylydnad.

Sedan hoppas jag att båda damerna håller sig pigga, friska och oskadade.

För egen del hoppas jag på massor av saker, men inget riktigt hundrelaterat. Jag jobbar på med salukin som ras (skriver för salukins medlemstidning, jobbar för att få fler att gå BPH, försöker sprida information om LC, rasens ursprung m.m.). En dröm vore att komma iväg på fotoresor för att se intressanta salukis som finns runtom i världen, men eh... Pengar. Får se om något kan bli möjligt.
 
Kul tråd! Inspirerande att läsa andras mål. Kommer vara roligt att titta tillbaka december 2023 och se vad som hände under året.

Min plan är att börja med skyddet (har redan två helgkurser planerade), klara BH-prov och BSL1 bara jag tar mig i kragen och kommer igång med spåret. Har ändå varit på två helgkurser i spår i år men är så dålig på att ge mig ut och få mängdträning :angel: Om vi känner oss mogna så klart.

Jag blev lite kär i tävlingslydnaden när vi gjorde startklass. Hoppas kanske vi klarar en klass 1 men har i alla fall som mål att våga starta klass 1, så får det gå som det går.

"Latjolajban mål" är att springa Muddy Paws i april, gå en kurs i rallylydnad eller någon annan kurs som inte är prestationsfokuserad. Mest för att få vana att komma iväg och få vana att vara runt andra ekipage och bara ha roligt tillsammans. Gå några vandraningsleder i sommar och testa drag med skidor nu i vinter!

Sen ska jag både flytta och byta tjänst i början på året. Och tävla i min icke-hund-sport. Ja, jag är en tidsoptimist :D
 
Vi ska fortsätta lära oss grunderna i agility om vovve får hålla sig fräsch(10,5år). Vi tar det på ett lättsamt sätt och har bara målet att jag ska lära mig grunderna med honom för att kunna ta det vidare med nästa hund sen. Skulle vilja köpa valp från en intressant kull men känner att det kanske inte är läge än då jag helst inte vill ha 3 hundar(har ju två gamlingar nu)och jag känner att det är skönt om dottern på 3år blir lite äldre och mer självgående först. Vill verkligen att det ska bli rätt från början med valpen och inte känna att det blir för mycket så det tar bort glädjen.
Känner jag att agilityn blir för mycket för Jack så tänkte jag kanske hoppa på någon rallylydnadskurs till våren, det tycker han ju också är kul.
Men först och främst har vi agilityträning inplanerat en gång i veckan enda fram till mars så hoppas att vi kan fullfölja det:D
Känner att han är för gammal för att börja tävla agility men jag tänkte att jag kanske kan ställa upp som funktionär på någon tävling för att på så sätt lära mig hur det funkar :) kan tycka att det är väldigt trist att jag kom på så sent att agility är livet :meh:
 
Humla
Tävla lite NW. Hade varit häftigt att ta 4/4 sök, även om det är på en inofficiell tävling.
Träna agility. Så lätt att prioritera bort då hon inte vill tävla och Sparven har så mycket mer tryck i sig.

Sparven
Kurs och förhoppningsvis klara Doftprov NW. Kanske lite inofficiella tävlingar.
Blåbärstävlingar i agility i sommar.
Jobba med hans osäkerheter.
 
Planen är att gå ett par nybörjarkurser under våren, får se vad det finns för utbud och vilka som passar tidsmässigt.
Jag tror mest på Agility även om jag gärna provar olika saker 😊
Skulle gärna prova på någon form av spår eller sök.
 
Planen är att hundarna ska få mer tid och energi av matte i år :heart

Målen är att ställa Zeppelin på EDS, försöka få 2 vet-cacib till på honom (så måste ju utomlands) och helst ett dansk championat!
Lemmy ska jaga det sista nordiska certet och kanske plocka upp rallyn igen?
Busa ska..vara Busa.. nä men det hade kanske varit roligt att se vad hon tycker om utställning? Någon inoff kanske?
Sid hoppas jag vi ska få veta vad som felas med honom, han ska få tillbaka sin päls, må bra och fortsätta vara våran lilla pajas! :love:
 
För valpen (bc)
Komma igång med vallningen, det är väl egentligen prio 1. Men det får bli efter avskiljning på lammen, vi ska ha en tidig lamning så förhoppningsvis är det inte så långt fram i tiden.
Jag vill ju ha en hund som kan hjälpa mig hemma, siktar på VP år 2024 och vill gärna tävla någon klass också så småningom (kanske 2025?).

Jag hoppas komma med i en lydnadsgrupp och tävla i startklass, målet är att komma ut på tre tävlingar som träning. Anmält mig till en tävling i mars.
Går allt bra på tävling (vågar knappt planera längre än så) så ska vi börja träna mot klass 1.
Det hade varit kul om vi kunde starta i en ny klass om året, men då är det ju rätt mycket som ska klaffa.

Specialsökskursen vi går nu kommer att ta slut i februari och jag vill hinna med en till under året, troligen blir det till nästa vinter.
Målet där är också att komma ut på en (inoff.) tävling men tidigast 2024.

Sen ska vi röntga höfter och armbågar.
Jag funderar även på att i samma veva röntga armbågsleden- tar gärna input om det. Jag tänker att då har man en utgångsbild för framtida problem om dem skulle dyka upp. Hon har inga problem i dagsläget men träningen kommer ju att bli tuffare i takt med att hon blir äldre.

Vuxna hunden (liten terrier)
Jag hade velat testa viltspår, tror att det hade varit grejen för henne. Men då måste jag kolla upp mark jag kan använda osv. eller så gör jag det väldigt enkelt för mig och testar i en av mina hagar till en början.
Hon har varit rätt åsidosatt (förutom gos, det får hon i mängder) sen valpen kom. Vill hitta något vi kan göra en dag i veckan eller två så att hon får anstränga sig, som inte är så fysiskt.
Eller så plockar jag upp specialsök på henne också, vi har gått kurs ihop tidigare och tränade rätt flitigt förut.
 
@Pilot vi har röntgat ed på Tay och kommer göra det på Spock. Det är inget vanligt förekommande problem i rasen men när man kör agility vill man gärna veta att armbågarna ser ok ut. Det inte nån jättekostnad heller när man ändå gör det i samband med hd röntgen. Tror nästan alla Tays syskon också gjort ed röntgen och alla var ua.
 
Efter att ha ägnat många år åt noswework, så sadlar vi nu om och satsar på rallylydnad och lydnad startklass
Melker fyller 7 år 2023, en golden retriever med härlig inställning till samarbete har verkligen visat att han tycker det är roligt med rally och lydnad.
Vi debuterade vår första rallytävling i början av december 22 med godkänt resultat, och nu är vi så taggade på 2023 och vad vi kommer kunna prestera ihop.

En stor anledning till att jag väljer att pausa tävlande i NW, är de ohyggligt höga startavgifterna, som bara fortsätter att stiga. Vi kommer fortsätta träna, men kursgående och tävling läggs åt sidan 2023.
 
För valpen (bc)
Komma igång med vallningen, det är väl egentligen prio 1. Men det får bli efter avskiljning på lammen, vi ska ha en tidig lamning så förhoppningsvis är det inte så långt fram i tiden.
Jag vill ju ha en hund som kan hjälpa mig hemma, siktar på VP år 2024 och vill gärna tävla någon klass också så småningom (kanske 2025?).

Jag hoppas komma med i en lydnadsgrupp och tävla i startklass, målet är att komma ut på tre tävlingar som träning. Anmält mig till en tävling i mars.
Går allt bra på tävling (vågar knappt planera längre än så) så ska vi börja träna mot klass 1.
Det hade varit kul om vi kunde starta i en ny klass om året, men då är det ju rätt mycket som ska klaffa.

Specialsökskursen vi går nu kommer att ta slut i februari och jag vill hinna med en till under året, troligen blir det till nästa vinter.
Målet där är också att komma ut på en (inoff.) tävling men tidigast 2024.

Sen ska vi röntga höfter och armbågar.
Jag funderar även på att i samma veva röntga armbågsleden- tar gärna input om det. Jag tänker att då har man en utgångsbild för framtida problem om dem skulle dyka upp. Hon har inga problem i dagsläget men träningen kommer ju att bli tuffare i takt med att hon blir äldre.

Vuxna hunden (liten terrier)
Jag hade velat testa viltspår, tror att det hade varit grejen för henne. Men då måste jag kolla upp mark jag kan använda osv. eller så gör jag det väldigt enkelt för mig och testar i en av mina hagar till en början.
Hon har varit rätt åsidosatt (förutom gos, det får hon i mängder) sen valpen kom. Vill hitta något vi kan göra en dag i veckan eller två så att hon får anstränga sig, som inte är så fysiskt.
Eller så plockar jag upp specialsök på henne också, vi har gått kurs ihop tidigare och tränade rätt flitigt förut.
Tycker det är självklart att röntga armbågarna. Det är ju så smidigt när hunden redan är sederad, och även om det inte är något stort problem i min ras så är det ett stort problem för de individer som blir drabbade.
 
Planer för Lilla hund:

- starta appellen i spår och bli uppflyttade
- starta i startklass lydnad och bli uppflyttade
- prova på vallning och fixa ett NHAT
- prova på agility
- ta simkörkort så vi kan simträna inomhus under tidig vår, höst och vinter
- gå i avel och förhoppningsvis bli far till ett gäng små blivande colliestjärnor :heart

Planer för Stora hund:
- fortsatt vara frisk och kry
- träna spår och lydnad för skojs skull
- gå kurs med dottern i trickträning eller liknande

Planer för hundlivet generellt:
- åka på läger!
- gå coachgrupp med fokus på mental träning och känsla i lydnaden
- försöka dra ner på det ideella arbetet (inte det lättaste...) och ha ett lagom engagemang i rasklubben
- gå instruktörsutbildning och bli allmänlydnadsinstruktör
 
Det blir att ta tag i spårningen ordentligt. Gå nån kurs och eventuellt tävla. Vi tränar lite hemma med hans uppfödare och han går som en klocka.

Sen är planen att han ska ställas ut åxå. Kompisen tyckte jag skulle ta med honom till Tånga eller My dog, men det får vänta lite. Vi behöver träna. Han blir osäker i koppel och behöver träna på att hålla sig i skinnet trots att det finns andra hundar.

Försöka komma igång med nw. Gå nån kurs när det finns någon lämplig och jag har råd
 
Chess, 7 år, hovawart
-Fortsätta spårträna (viltspår)
-Ev våga testa starta elitspår
-Hålla sig frisk och i form (opererades för livmoderinflammation och juvertumör i våras)

Cindy, 1 år, strävhårig tax
-Mellan jaktsäsongerna ska hon viltspårtränas
-Starta viltspårsprov och om det går bra ta henne till champion
-När jaktsäsongen drar igång igen är målet att starta jaktprov och ta henne till champion även där
-Ev ställa ut henne igen för att kunna plocka ut eventuellt jaktchampionat
-Jaga så mycket vi hinner med! Det är ändå det som är roligast :D
 
@YlvaG vad är det för ras på hundarna?
Jag tycker du gör helt rätt, du och tidigare ägare vet ju vad som blir bäst för hunden och det är ju det viktigaste.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund I förrgår arrangerade vi blåbärstävling i agility, Spock debuterade med husse och var rejält övertaggad 🤣. Dom missade nåt hinder och...
101 102 103
Svar
2 048
· Visningar
141 714
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 632
Senast: Carolininen
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 080
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 291
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp