Planera ny rabatt

vilse

Trådstartare
Våren är här och därmed även det fortsatta arbetet i trädgården.:laugh:

Vi fällde en stor ful gran i trädgården idag, och nu är det dax att börja planera hur rabatten skall se ut där :banana:

Bilden nedan förklarar ganska bra hur det såg ut i morse, innan rivningen.
Tanken är att göra en rabatt av hela/delar av området som granen täckt (se grå ring), kantsten runt om och sen något trevligt inuti.

Bra att veta:
* sol stora delar av dagen
* Vi bor väldigt skyddat så det blåser knappt här
* Bör vara hyffsat lättskötta växter - samt växter som återkommer år efter år.
* Vi har sandmark här - är där två cm matjord blir man lycklig... Kommer ju dock gräva ut en del och fylla på med jord. Men trots allt, vatten bara rinner igenom försvinner fortare än man hinner blinka...
* Jag gillar storblommande blommor väldigt mycket, rosor, dalior ect.
* Jag gillar även bär/frukt/ätbart av de vanligare sorterna. Har för tillfället hallon, vinbär, jordgubbar, rabarber och äppleträd. Utökar gärna detta om man kan få in det på ett trevligt sätt :)


Trädgården
tradg%25C3%25A5rd.jpg

Nr 20 är där granen stått (grå ring är ungefär den bit som granen täckt)

Detta är vad som gick att hitta i trädgården i höstas:
4. Vildvin – femfingrad variant
5. Rhododendron
6. Jasmine
7. Kaprifol
9. Plommonträd?
10. Äppleträd
11. Äppleträd
12. Plommonträd?
13. Björk
14. Vildgräs?
15. Hallon
16. Röda/svarta vinbär
17. Rabarber
18. Jordgubbar
19. Trollhassel
20. Gran
21. Pion
22. Syrenhortensia
23. Benved
26. Ros
27. äppleträd
28. Smultronschersmin
29. Uppstammad ärtbuske


Såhär ser det ut nu:
gran.jpg





Så, någon som har tips på hur nya rabatten skall se ut? :laugh:
 
Sv: Planera ny rabatt

Oj, jag som trodde jag skulle fått massa svar på detta :p

Jag har i varje fall börjat planera lite nu ;) Som det ser ut nu så blir rabatten rund, då alla andra smårabatter mitt i gräsmatten är runda.
En diameter på 2m ligger inne på förslag (se bild).
Den kommer även bli upphöjd ca 20 cm.
Priset blir då lite under 700 kr för muren vilket känns ganska lagom...

rabatt.jpg


Än så länge är "stubben" kvar - ca 150 cm hög.
Kan det bli snygg att sätta rosor att växa runt den? Och sen sätta massa andra blommor runt om?

Någon som har tips på blommor som man gärna kan köpa i frön och odla upp själv, återkommande - samt blommar så mycket som möjligt?
 
Sv: Planera ny rabatt

Så här ligger det till. Att tillföra jord kan man ju alltid göra, men det är ändå bättre att välja en växt som tål torka och gillar när det är väldränerat, det tjänar ni på i längden.
Eftersom det har stått en gran där kan ni räkna med att jorden är något surare än på andra ställen i trädgården.

Vill du ha stubben kvar kan det bli svårt att plantera, även om ni gör en förhöjd växtbädd så lär inte perenner gå djupt med rötterna, granar har nämligen väldigt ytligt rotsystem och har antagligen massor av rötter i markytan. Men det går, självklart.

Djupfräser ni stubben och tycker det är helt okej att tillföra jord årligen så kan du plantera i stort sett vad som helst. Nästan alla växter gillar sol och väldränerat, förutsatt att ni vattnar då och då.

Jag hade nog gjort så här. Behållt stubben, fyllt upp med sandblandad jord (ingen billig skitjord på säck, gärna lite kompostjord) och sen planterat vita rosor, typ Swany eller Schneewittchen tillsammans med nävor. På stubben hade jag försökt få till att ett par klematis kan klättra.
 
Sv: Planera ny rabatt

Personligen skulle jag se till att få bort stubben för jag tror att det kan se konstigt ut med en "pinne" som sticker upp. Alternativt bygga typ ett rostorn runt den så att den inte syns. Rostorn är snyggare än stubbe..
 
Sv: Planera ny rabatt

Fast poängen med klättrande växter är ju att stubben inte skall synas, utan den skall vara full av blommor :)

Har för övrigt börjat gräva där nu, vänder på alla jord 20-30 cm ner och tar upp en hel del smårötter, och sågar av alla stora.
Fy tusan vilket jobb, där är myyyyycket rötter. Phu!
(Vem behöver ett gym när man har en trädgård!? :p )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp