planerar hösten redan

lovehorses

Trådstartare
Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer?
Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller mindre.:D

Kommer ni att ändra några rutiner? hur? ex nya utfodringstider, nya hagar.
Har ni bokat grovfoder?
Vad ska ni ha för strö?
HUr länge ska hästarna gå på bete?
Ska ni göra om i stallet? bygga ut eller ta bort?

Ge varandra lite ideer å inspiration!

Jag funderar lite på att ändra fodringsrutinerna och testa på ett annat system.
I vinter har de fått mat, utsläpp senast 08, hö ca kl 12, hö ca kl 17, insläpp 20 och natt mat tidigast 22.
Nu funderar jag på detta system, frukost mellan 06-07, de får kraftfoder och en "tuss" hö inne. ca kl 08 får de komma ut och få en "tuss" hö till, hö kl 12 och kl 17 och insläpp, nattning ca kl 20.
Denna vinter blev morogon rutinerna så i ca 1-2 månader och hästarna var så mycket lugnare. Sen när de får olika högivor på morgonen, en häst ska ha 4 kg hö på morgonen en annan 2 kg. Då kan den hästen som äter mest få 2 kg inne och sen får alla hästtar 2 kg hö ute. Känns som en bra ide.

Möjligtvis ska jag få hyra/använda en till hage/mark som vi ska btgga upp.
Grovfoder är beställt blir hösilage, kommer att bli spån som strö då de e billigast å ta ett lastbilslass hit.
Hästarna kommer att gå dygnet runt ute till sista augusti men har vi bete kvar få de gräs dagtid. så länge de finns.
 
Sv: planerar hösten redan

Kommer ni att ändra några rutiner? hur? ex nya utfodringstider, nya hagar. Blir förmodligen så att hästarna kommer få gå i egna hagar i år.
Har ni bokat grovfoder? Japp det gjorde jag redan förra året
Vad ska ni ha för strö? Blir spån i år. Har ett litet plåtskjul bredvid stallet där vi ska förvara spån. Får se om det blir balar eller löst
HUr länge ska hästarna gå på bete? Tas nog in första September, men det beror helt på hur återväxten ser ut.
Ska ni göra om i stallet? bygga ut eller ta bort? Blir inga större förändringar i år.
 
Sv: planerar hösten redan

Jag har planerat klart för resten av året. Jag kommer att åka utomlands på praktik (obligatorisk i utbildningen jag går) november-december, och under den perioden får hästen vila pga brist på lämplig hjälp. Därför kommer jag att trappa ner träningen under hösten - som det ser ut nu i oktober, så att det inte blir att ställa av hästen från full träning till avställning på en gång.
Hästen står på fullservice och spån ingår i hyran. Inga större förändringar väntade. Kommer inte att gå på bete pga bantning, utan tillbringar sommaren i så gräsfattig hage som möjligt. Hö köpte jag under vintern.
 
Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer?
Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller mindre.:D

Kommer ni att ändra några rutiner? hur? ex nya utfodringstider, nya hagar.
Har ni bokat grovfoder?
Vad ska ni ha för strö?
HUr länge ska hästarna gå på bete?
Ska ni göra om i stallet? bygga ut eller ta bort?

Jag har redan börjat planera installningen, min installning börjar redan i juni, då mina inte ska gå på lösdrift längre. För att kunna begränsa och utfodra individuellt så måste de stå på box (de går inte på bete). Mina ska få testa en annan diet, där halm och lucern får ersätta en del av hösilaget. De ska stå på spån som vanligt. Ska eventuellt köpa en tidsinställd fodergrind så att de kan få lunch (förutsatt att jag får jobbet jag sökt, annars kan jag luncha själv). De ska få tillbaka sin gamla hage och denna ska utökas lite till våren/sommaren, så lite stängsling blir det innan installning.
 
Mina går inte på bete som i ute dygnet runt, så det blir ingen skillnad över sommaren direkt förutom att de inte behöver ha hö ute i hagarna då de går i beteshagar dagtid.
Från 1 juni får jag förmodligen lite andra rutiner i stallet då jag kommer att bo där och på så vis kunna sköta lite mer, vilket kommer bli till fördel för hästarna som att de kommer kunna få en senare nattfodring/sista högiva :)
 
Vi behöver hitta en häst och hästägare till som funkar med vårt koncept, det är nog den största förändringen.

Men våra går på bete in i oktober om väder och återväxt tillåter, sen lösdrift resten av året. Det enda vi vet att vi ska ändra lite är uppsättningen av hönäten och ev ha islänningarna i egen hage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
396
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 162
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp