Planerat barnalstrande?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Santa

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på hur många av er som gick systematiskt till väga när ni bestämt er för att försöka bli gravida. Började ni ha sex efter ett särskilt system eller lät ni slumpen avgöra? Vilket system använde ni i så fall??
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Jag tror inte på att man kan tillverka barn efter något slags system...Visst är våra barn planerade men inte mer än att vi hade bestämt oss för att försöka. Vi ville ha ett visst antal år mellan barnen, men det ville sig inte riktigt som vi ville.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Som föregående skrivare, det är svårt att vara systematisk i barnalstrande.

#1 Jag trodde inte jag var fertil men träffade en högst fertil man :D
#2 Jag tog ut min spiral och på två veckor var det "klippt" :banana:
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Tja, metoden vi kört har varit "nu kör vi hela vägen utan att tänka" och då har det blivit, direkt. Jag slutade med p-piller ett drygt år innan Lucas blev till (dock ett missfall först också) och vi körde med säkra perioder. Funkar super!
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Nr 1: Körde med säkra perioder men det var inte lätt när mensen var oregelbunden..... Men det var ingen fara om jag skulle bli gravid.
Nr 2: De säkra periodena var visst inte så säkra nej.... Men roligt ändå att bli gravid.
Nr 3 (blev missfall) Blev till en kväll efter gräl i vår allvarligaste relationskris! Hjälpte kanske till till viss del med relationskrisen.
Nr 4 Ville ha en sladdis länge och särskillt efter missfallet. Gav upp och tyckte att nu är jag väl för gammal. Men blev gravid efter en brakfest... mitt tillstånd var väl inte det allra ¤&¤#)" :angel:

Sammanfattningsvis: Har inte MEDVETET planerat en enda av mina graviditeter. Men eftersom vi har använt oss av alternativa preventivmetoder så har jag varit medveten om att chansen att bli gravid alltid funnits. Därför har jag alltid blivit :love: över mina graviditeter.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Våra barn har varit planerade. Ettan var lite svårt att få till eftersom maken jobbade borta i veckorna - när min aögglossningar var.. Men till sist lyckades vi..
Tvåan o trean har varit väldigt planerat, dvs typ "idag är det nog läge"... Och det var det...
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Hm system... Vi slutade använda kondom! ;) Och så försöker jag ha koll på ägglossningen så att vi försöker få till det strax innan. Framgångsrikt första gången, mindre framgångsrikt än så länge till nr 2...
 
Sv: Planerat barnalstrande?

I början körde vi bara på, efter att jag la p-pillerna. Vartefter det inte blev nåt resultat blev vi lite mer metodiska. Hade störtkoll på mina menscykler, räknade ut ägglossningsdagarna och använde t.o.m. ägglossningstest några tillfällen. Tempade ett par månader och kollade kurvor. Efter ett par års ihärdigt försökande kändes det lite mekaniskt. Ingen av oss var så jättesugna på sex längre, kändes mest som ett tvång. Så vi beslöt att ta det lite mer avslappnat. Inget hände ju i alla fall! Det tog ett bra tag innan sex kändes som en kul grej igen kan jag säga.

Vet inte hur det blir till våren, efter vårt första besök på infertilitetskliniken. Har ingen aning om hur läkarna vill att man ska lägga upp det eller hur man gör inför ev IVF/motsv. Så fort jag är nere i normalvikt igen börjar vi i alla fall ha ohämmat sex igen! Fram tills dess använder vi oss av säkra perioder för att undvika graviditet under min kraftiga viktminskning. Det är väl iofs mindre risker nu, när jag gått ner mer än hälften och inte går ner lika häftigt längre. Men man vill ju inte chansa medvetet.

De par jag känner som bestämde sig för att börja försöka la p-pillerna och efter ett par månader var de gravida. När allt funkar som det ska så verkar det gå väldigt snabbt! De enda jag känner som verkligen planerat medvetet efter vilken månad etc de ville föda barn är min mans bror med fru. De måste haft tok-tur som fick som de ville/planerade.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Inget av mina barn är ett enda dugg planerade.

De två första kom till trots P-piller.

Den tredje kom till trots att min sambo "borde" varit infertil.

Vi har haft tur.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Inte mer systematiskt än att vi slutade med p-piller.
"Blir det så blir det" var vår filosofi, och på två månader blev det! :love:
Vi hade däremot ingen som helst koll på ägglossningar och sådant, utan sex hade vi för att det är kul - eventuell graviditet var liksom en bonus.
Nu är jag halvvägs i denna (min/vår första) graviditet och ser jättemycket fram emot vår lille bebis.

Och sex har vi fortfarande av samma anledning som innan - för att det är kul! :) :d
 
Sv: Planerat barnalstrande?

En del använder systemet att ha sex dag 9, 11, 13, 15, 17 efter mensens första dag eller hur det nu är. Det jag tänker är nämligen att många är så gamla att de kanske vill ha barn ganska omgående när de väl har bestämt sig så vill man försöka bli gravid så fort som möjligt. Men allt hänger så klart på hur ofta man vill ha sex. Har man sex 3-4 ggr i veckan finns det ju liksom ingen anledning att ha ett system... ;)
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Så ambitiösa var vi inte. Dock hade vi ju ett hum om när det var mer troligt att jag skulle bli gravid.

Planerar man för mycket så tror jag faktiskt att kroppen på något sätt kan "låsa sig", det finns det ju flera exempel på.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Fast jag har förstått att ur barnalstringssynpunkt så skall mannen inte ha utlösning alltför ofta för spermierna blir inte riktigt mogna. Utan just 3-4 ggr/vecka var ganska perfekt. Kanske tom var tredje dag var lagom och då blir det ännu mer sällan.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Vilka exempel då? Vilka metoder har använts för att komma fram till att det var just den orsaken till att det inte blev nåt? Vad jag vet finns det ingen forskning som har påvisat att kroppen kan "låsa sig" om man så att säga försöker för mycket. Enligt läkare är det bara en bland många myter som florerar om barnalstrande!

Snarare är det så att många (män som kvinnor) är så lågfertila att det tar väldigt lång tid att bli med barn. Det finns tex kvinnor vars ägg bara är befruktningsdugliga någon timme varje menscykel (precis som hos vissa ston!). Inte så lätt att träffa rätt då. Bara en tanke...
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Menar du allvar! Jag tycker det låter jättemycket! För en 10-15 år sen var det iofs 3-4 ggr/dag som var det vanliga...men nuförtiden tycker jag inte det känns så nödvändigt med sex flera gånger i veckan.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

När man lämnar spermaprov ska man ju inte haft utlösning på minst tre dagar innan. Så utlösning var tredje dag är nog en bra frekvens för optimal duglighet på sperman.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Jag har inga forskningsrapporter att komma med. Men jag vet de som gjort fertilitetsutredningar, inget fel har hittats på någon part. Detta paret adopterade ett barn, inte så långt efter så blev hon gravid på naturlig väg.

Men vad vet jag, det kanske är ännu en myt som florerar?

Vi fick vänta på barn nummer 2, han lät vänta på sig. Jag kände mig pressad då, mest av omgivningen. Dock gjorde vi inga undersökningar eftersom vi hade ett barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 239
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 240
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 990
Senast: Unafraid
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp