Planerat kejsarsnitt PRIVAT

Sporthorse

Trådstartare
Har någon gjort det? Jag vill gärna ha ett minimalt snitt och det lutar åt att vända mig till en privat klinik, vill gärna höra andra som gjort liknande samt vad ni fick betala och hur det hela gick till, nöjda? Missnöjda? Andra tankar och reflektioner? Samt vart vände ni er.
 
Har någon gjort det? Jag vill gärna ha ett minimalt snitt och det lutar åt att vända mig till en privat klinik, vill gärna höra andra som gjort liknande samt vad ni fick betala och hur det hela gick till, nöjda? Missnöjda? Andra tankar och reflektioner? Samt vart vände ni er.

Går det ens i Sverige? Alltså mitt snitt är gjort akut och fick dessutom sövas mitt i allt och ärret är minimalt. Det är såå tunt och jättekort. Förstår inte hur de fick ut en bebis genom det faktiskt. Idag 3.5 år senare syns det inte längre. Till min dotters förtret för hon vill ofta visa var ”doktorn sågade i mamma” för typ alla vi träffat.

Hursomhelst, ärren blir ofta fina, jag tror inte du behöver oroa dig :)
 
Går det ens i Sverige? Alltså mitt snitt är gjort akut och fick dessutom sövas mitt i allt och ärret är minimalt. Det är såå tunt och jättekort. Förstår inte hur de fick ut en bebis genom det faktiskt. Idag 3.5 år senare syns det inte längre. Till min dotters förtret för hon vill ofta visa var ”doktorn sågade i mamma” för typ alla vi träffat.

Hursomhelst, ärren blir ofta fina, jag tror inte du behöver oroa dig :)
Tror inte det går i Sverige, men utomlands går det.
Vart gjorde du kejsarsnitt? Mitt regionala BB tycks göra extremt stora snitt, och jag som redan har extrem förlossningsrädsla är nu lika orolig för att få ett lika hemskt ärr som tre andra som fött på samma sjukhus.
 
Tror inte det går i Sverige, men utomlands går det.
Vart gjorde du kejsarsnitt? Mitt regionala BB tycks göra extremt stora snitt, och jag som redan har extrem förlossningsrädsla är nu lika orolig för att få ett lika hemskt ärr som tre andra som fött på samma sjukhus.

Vilket är det?

Jag hade ett i mina ögon gigantiskt snitt. 2 år senare är det puts väck. Även kompisen som fick snittet lagt åt andra hållet (akut) läkte toppenfint.
Det handlar mer om hur man läker än något annat. Ett snitt är 10-15 cm, sen får man ägna sig åt att tejpa och hålla fint.
 
Vilket är det?

Jag hade ett i mina ögon gigantiskt snitt. 2 år senare är det puts väck. Även kompisen som fick snittet lagt åt andra hållet (akut) läkte toppenfint.
Det handlar mer om hur man läker än något annat. Ett snitt är 10-15 cm, sen får man ägna sig åt att tejpa och hålla fint.
Akademiska
 
Tror inte det går i Sverige, men utomlands går det.
Vart gjorde du kejsarsnitt? Mitt regionala BB tycks göra extremt stora snitt, och jag som redan har extrem förlossningsrädsla är nu lika orolig för att få ett lika hemskt ärr som tre andra som fött på samma sjukhus.

I Mölndal, Göteborg :) mitt är pytte/typ osynligt. Men även om du skulle få ett stort ärr så är det ju inget som syns direkt. Och i värsta fall kan man ju alltid snygga till det hos en plastikkirurg, har en kompis som gjort det och det blev superfint.
 

Såhär: jag förstår att det är läskigt, men du kan inte bygga bort alla risker.
Alla kirurger vet att man vill ha så små och fina snitt som möjligt och strävar efter det.
Det går att fixa efteråt om det inte blir bra. Man läker olika och har olika förutsättningar.
Försök sluta oroa dig för det du inte kan påverka.
Ibland ska man bara försöka skita i sina nojor istället för att eventuellt lösa ett eventuellt problem med att få snitt 80 mil bort.
Odla inte dina orostankar genom att försöka styra sjukhus eller föda privat (med snitt?).
 
Jag har gjort tre snitt ( alla i samma ärr s.a.s). Ärret är knappt synligt idag, snart 4 år efter det sista snittet.
Jag har gjort 4 snitt, alla i samma ärr, om en vecka är det 10 år sen sista snittet.
Och vet man inte exakt var ärret är så är det näst intill omöjligt att hitta.

Till TS
Det finns ingen läkare som gör större snitt än vad som är nödvändigt. Det finns till och med en vinst i att ha "så litet hål som möjligt" att tråckla ut barnet igenom, för det blir då en aning mer likt en vaginal förlossning.

Sen handlar det till stor del om hur bra läkkött man har. (och att man tar det tillräckligt lugnt medan det läker, så att det inte spricker upp)
 
Har någon gjort det? Jag vill gärna ha ett minimalt snitt och det lutar åt att vända mig till en privat klinik, vill gärna höra andra som gjort liknande samt vad ni fick betala och hur det hela gick till, nöjda? Missnöjda? Andra tankar och reflektioner? Samt vart vände ni er.
Jag har gjort 2snitt med 1,5års mellanrum och dom är gjorda i ”samma” ärr och trots att jag inte lagt någon energi på att tejpa och greja så har det blivit jättefint! Ärret är ca 15cm långt och 3-4mm brett, i nuläget lite rött fortfarande men det är bara 5mån sedan yngste sonen föddes. Sen har det blivit lite buligt i området men jag har 3-4kg kvar att gå ner plus att jag inte fått tillbaks alla muskler ännu så jag räknar med att det kommer bli i stort sett osynligt när det läkt klart.
Tycker inte du ska bekymra dej för det så mycket, det finns ju inga garantier för hur det kommer se ut oavsett var du gör det utan det handlar om läkningen.
Det finns saker som är betydligt viktigare att tänka på än ett ärr som täcks av kläder största delen av livet om du frågar mej.
 
Ingen operatör skär större än nödvändigt, ett mindre snitt är gynnsamt för både kvinnan och barnet. Sen handlar det om hur anatomin ser ut när de öppnar, och läkningsprocessen, som är individuell.

Jag har gjort tre snitt, det sista för 11 dagar sen så kan inte uttala mig om hur slutresultatet kommer bli nu men det gamla ärret var i princip osynligt, man fick leta efter det.
 
Förutom det @Pontevecchio skriver kan man även tejpa länge, det hjälper. Själv är jag alldeles för lat för att tejpa ärr, mitt blev smalt och blekt ändå men det var inte pågrund av någon fantastisk insats från mitt håll. Finns också silikontejp man kan tejpa med sen när ärret läkt, den bleker/ljusar upp och används inom estetisk kirurgi.
 
I så fall har de börjat med det de senaste 8 åren. Mitt är absolut minimalt och var praktiskt taget osynligt redan när det tog bort stygnen. Nu är det knappt ett vitt streck.

Men framför allt, dina vänner och hemskt ärr? Har de alltså problem med att ha ett ärr i bikinilinjen nästan i pälsen? Tror det är få som har så låga bikinitrosor att det kan synas ens om de rakar allt. Inte ens ärret jag har på min vrist skulle skämmas för sig placerat under trosorna.

Däremot vet jag ju att på 70-talet och tidigt 80-tal gjorde skar de längs med magen och ärret syntes rakt ned från naveln och var brett (en faster) men inte nu längre.
 
Tror inte det går i Sverige, men utomlands går det.
Vart gjorde du kejsarsnitt? Mitt regionala BB tycks göra extremt stora snitt, och jag som redan har extrem förlossningsrädsla är nu lika orolig för att få ett lika hemskt ärr som tre andra som fött på samma sjukhus.

Jag fick ett akut snitt med sonen för 14 månader sedan, var noga med att tejpa det och så vidare. Visst syns det, men absolut inte så att det stör. Spontant så tänker jag att det finns så mycket viktigare aspekter än det estetiska när man väljer vart man vill föda sitt barn, för det är ju trots det vi pratar om. Vill du få ditt barn i ett annat land? Och flyga hem med allt vad det innebär med en nyfödd?

Får du hjälp med din förlossningsrädsla? Jag hade en jobbig förlossning som inte kändes bra för mig, vilket jag var tydlig med att säga till ALLA i början, vilket ledde till att jag fick så himla bra support kring att bearbeta upplevelsen från vården och nu känner jag mig bara pepp och glad inför min andra förlossning som blir i juli. Om du säger att du känner dig väldigt rädd så bör du kunna få stödsamtal inför förlossningen och det kan hjälpa dig en bra bit på vägen! :)
 
Det man kan be om är att få sytt istället för ihopklammrat. Det ska underlätta läkningen.
Sen inte röka eller vara överviktig, allt sånt påverkar läkning.
Ok, jag är ju varken rökare eller överviktig ännu iaf ;)
Det är nog olika mellan landsting, som så mycket annat. Jag blev klamrad för snart 12 månader sen.
Läkte fint trots att kanterna inte låg perfekt mot varandra.
Det är just det där, allt ska gå så fort, läkarna bryr sig inte om hur din mage ser ut efteråt, bara ungen kommer ut snabbast möjligt, som oroar mig med kejsarsnitt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 287
Senast: Roheryn
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
981
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Viva
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 473
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp