Planerat kejsarsnitt PRIVAT

@Sporthorse Om du går på samtalen som krävs o s v, så är jag helt säker på att du kommer få beviljat ett kejsarsnitt. Har flera vänner som haft förlossningsskräck och det har inte varit några problem med att få göra snitt. Många läkare är ganska osympatiska (tycker jag), det känns säkert bättre när du får träffa barnmorskan. Om det inte känns bättre; be att få byta läkare/barnmorska.

Själv var jag mest orolig för att jag skulle skita på mig under förlossningen, larvigt men sant. :D Det blev en jättebra förlossning; ingen skit och sprack ingenting. Hade lätt kunnat hoppa upp och rida en sväng ett par timmar efter förlossningen. Hoppas att du får en lika bra förlossning och att du får den förlossningen du vill. Man får nojja, låt ingen förminska din oro. Prata med någon som lyssnar och förstår.
 
Självklart kommer du få snitt när du så tydligt önskar det. Det gäller bara att du är riktigt tydlig kring vad du kommunicerar för något. Må hända att du behöver gå på ett antal samtal först.

Och den som skrev att ingen får snitt utan en massa samtal, jag gick inte på ett enda samtal och fick snittet beviljat av läkaren på 10 minuter.

Men som sagt, jag var tydlig (och satt och fulgrät) redan på hälsosamtalet så det fanns väl dokumenterat genom hela graviditeten. Gick inte ett enda besök hos MVC utan att jag tog upp snittet, fram tills det beviljades.


Tycker ni som fortsätter tjata om vaginal förlossning med TS är oförskämda. Ser ni inte att hon bestämt sig? Sluta vara moraltanter. Som läkaren sa till mig, vaginal förlossning är inte för alla och det är okej!
 
fast @Nattljus det handlar inte om att vara moraltanter utan att det är så många felaktiga föreställningar som gör att många här känner att beslut kanske inte är helt korrekta.

Jag respekterar fullt ut att nån hellre vill snittas men att det skulle gå att köpa i Finland? Eller att Sverige är emot pga man inte gör det i v37?
 
fast @Nattljus det handlar inte om att vara moraltanter utan att det är så många felaktiga föreställningar som gör att många här känner att beslut kanske inte är helt korrekta.

Jag respekterar fullt ut att nån hellre vill snittas men att det skulle gå att köpa i Finland? Eller att Sverige är emot pga man inte gör det i v37?
Men lägg av, för mig är det viktigaste att få snittet beviljat, helst i Sverige, men som en sista utväg får det bli på annat håll. V 37 är inget krav, bara ett önskemål som jag tog upp mot slutet av samtalet.
Sen om det är för tidigt det får läkaren avgöra, däremot vill jag def ha ett kejsarsnitt före beräknad förlossning just för att slippa ett akut snitt. Det är många som lägger ett datum ca 1,5 vecka före beräknad förlossning.


Nu lämnar jag tråden. Kommer läsa det som jag tycket känns sakligt och av nytta.
 
Men lägg av, för mig är det viktigaste att få snittet beviljat, helst i Sverige, men som en sista utväg får det bli på annat håll. V 37 är inget krav, bara ett önskemål som jag tog upp mot slutet av samtalet.
Sen om det är för tidigt det får läkaren avgöra, däremot vill jag def ha ett kejsarsnitt före beräknad förlossning just för att slippa ett akut snitt. Det är många som lägger ett datum ca 1,5 vecka före beräknad förlossning.


Nu lämnar jag tråden. Kommer läsa det som jag tycket känns sakligt och av nytta.
Lägg av själv, din attityd är ytterst irriterande, liksom flera av dina påståenden i tråden.

Vi är flera i tråden som vare sig spruckit eller blivit klippt o därmed inte heller behövt sys. Inte heller har vi blivit ut töjda o sladdriga. :banghead:
 
Lägg av själv, din attityd är ytterst irriterande, liksom flera av dina påståenden i tråden.

Vi är flera i tråden som vare sig spruckit eller blivit klippt o därmed inte heller behövt sys. Inte heller har vi blivit ut töjda o sladdriga. :banghead:
Om min attityd irriterar dig så mycket, då behöver du knappast svara bara för att vara lika irriterande tillbaka. Det du skrivet har absolut ingenting med min tråd att göra. Jag har inte frågat vem som blivit sladdrig eller inte eftersom en vaginal förlossning inte finns på världskartan för min del!
Det jag efterfrågar är sånt som rör snitt. Om kejsarsnitt provocerar dig så mycket att du tar till och kallar min "attityd" dvs min fobi för att genomgå en vaginal förlossning och åsikter för irriterande, var då god att sluta skriva till mig öht!
 
Lägg av själv, din attityd är ytterst irriterande, liksom flera av dina påståenden i tråden.

Vi är flera i tråden som vare sig spruckit eller blivit klippt o därmed inte heller behövt sys. Inte heller har vi blivit ut töjda o sladdriga. :banghead:

Men vadå hennes attityd? Hon är ju uppenbart väldigt rädd och orolig!

Det är heller inget ovanligt att spricka. Mer än hälften av alla förstagångsföderskor får bristningar i underlivet. Sen är det verkligen inte alla som får problem av det, men likaväl som man inte ska förneka riskerna med kejsarsnitt så ska man inte förneka riskerna med vaginal förlossning.
 
80% av alla förstföderskor spricker varav 5-7% total sfinkter. Andelen varierar beroende på vart i landet. Finns ett sjukhus där så många som 20% av förstföderskorna får förlossningsskada grad 4. I Finland är det bara 1-2 % som får sfinkterruptur.

Av alla som gör planerat kejsarsnitt får 0% sfinkterruptur.

Det går bra för många men döm inte oss som inte vill chansa för vi dömer inte er som vågar. Tvärt om tycker jag ni är tuffa järnladies.
 
Nu lämnar jag tråden. Kommer läsa det som jag tycket känns sakligt och av nytta.

Jag hoppas du inte tagit illa upp av mina inlägg, eller tror att jag tyckte du skulle välja vaginalt ändå, för det var absolut inte syftet med dem. Det var mer bara för att ge en annan syn av vaginala förlossningar än den du har, för att inte ge dina förlossningsdemoner mer vatten på sin kvarn utan istället försöka dämpa dem lite i af.

Din upplevelse, din rädsla är lika verklig den och det respekterar jag fullt ut och nog tror jag du kommer att få ett snitt beviljat och att allt kommer att gå så bra det kan gå, även om det känns jobbigt och motigt för dig precis just nu, så hang in there :)
 
Jag har full respekt för rädsla, det är inget kul alls. Däremot måste man följa vårdens rutiner, och där ingår samtal. Man ska fatta ett genomtänkt och välinformerat beslut. Man kan inte styra datum. Men är @Sporthorse livrädd kommer vården bevilja, men få måste man samarbeta med dem. Ta emot stöd, samtal osv. Det är inte att tvinga.
 
Hyks gör snitt privat i Finland, men det kostar 10000 euro och man får inte välja mellan snitt och vaginal utan det ska vara medicinska skäl.
 
Jag fann bara HYksin, de erbjuder bara kejsarsnitt om det är medicinskt motiverat. Och sen får man ligga på vårdavdelning med andra mammor, inga pappor där inte. Och ca 100 lax för kejsarsnitt. Då låter mitt svenska sjukhus skojigare.

Inga andra än mamma och bebis fick sova på vanliga sjukhuset jag födde på heller. Var bara besökstid som gällde för resten av familjen.
 
Inga andra än mamma och bebis fick sova på vanliga sjukhuset jag födde på heller. Var bara besökstid som gällde för resten av familjen.

Jag och sambon hade eget rum på BB, va där flera dygn och fick vara kvar nästan hur länge vi ville, stannade dock bara två dygn! (Födde i örebro pga högt bmi men åkte direkt till karlskoga efter)
 
Jag och sambon hade eget rum på BB, va där flera dygn och fick vara kvar nästan hur länge vi ville, stannade dock bara två dygn! (Födde i örebro pga högt bmi men åkte direkt till karlskoga efter)

Ah, det var vanligt sjukhus i Finland jag menade. Alltså att det inte skulle vara något ovanligt att den privata kliniken hade så bara mor och barn får sova över, när även vanliga sjukhus har det.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Viva
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 353
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 456
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp