Planering av ligghall.

golden_tinka

Trådstartare
Är i planeringsstadiet av byggandet av en ligghall till ett par hästar och skulle behöva lite tips och ideér.
Måtten kommer bli 3*6 eller 4*6 m.
men frågan är var man ska placera utgångar, hur ska man bygga för att det ska bli riktigt stabilt.
och är det tillåtet att använda vindnät, på tex överdelen av nån av väggarna, för att på så sätt få in mer ljus!:)

Hur många cement plintar behövs en i varje hörn, dvs 4 st, eller en i varje hörn + mitt på 8 st eller flera?

Ska man ha plåttak eller vitt plasttak?
 
Sv: Planering av ligghall.

Så här byggde vi vårt
ligghall2.jpg


Plåttak, eftersom plast blir så fult efter ett tag. Funderade först på att ha en rad plast för ljusinsläpp. Men läste att knotten inte går in i mörka utrymmen så då ville jag ha det mörkt.

Stlk= 4x5m, med 9 plintar, en i varje hörn givetvis, en på mitten var kortsida, en på mitten på långsidan och en till varje innerdel av utgångarna. Det var min svåger som är snickare som ritade ut så många plintar, det behövdes för att stå stabilt o tåla kliande hästrumpor.

Ang utgångar så är det bra om det är två som placeras så hästarna kan fly ut om de blir trängda.

inuti, men jag vil ha sparkskydd i form av byggplyfa i framtiden.
ligghallen1.jpg
 
Sv: Planering av ligghall.

Den ser ju jättefin ut!:)
Vad är det för höjd på taket framtill resp baktill?
Hut mkt kostade den att bygga?

Kommer nog placera en öppning framtill i söderläge och en mindre på ena kortsidan!:)
 
Sv: Planering av ligghall.

Jag tror att det är bäst att ha öppningarna på en sida för att undvika drag.
 
Sv: Planering av ligghall.

Du vet om att du måste ha tillstånd av länstyrelsen för att bygga ligghall. Har du inte det kostar det dig 12.000kr när dom kommer på dig. Dom vill ha in en ritning hur du ska bygga. Dom ger dig alla regler som du ska följa. Lycka till!
 
Sv: Planering av ligghall.

Tror det kan bli svårt att få till båda utgångarna så kvandi har, eftersom den kommer stå inklämd mellan några träd!
 
Sv: Planering av ligghall.

Jag tycker att det ska finnas två ingångar på en ligghall, istället för en helt öppen långsida. Det blir mindre turbulens i vinden då tycker jag.

Det bästa är ju om vinden har fria vägar, för att minska turbulena och drag i ligghallen. Därför är det bra att ha en öppning på varje sida där vinden kan ta sig igenom obehindrat. Antingen kan man låmna små mellanrum mellan plankorna när man bygger väggarna eller så lämnar man en öppning längs hela väggen uppe vid taket (en några dm hög springa), mitt emot ingångarna.

Mindre turbulens innebär mindre blåst och drag, och mindre snö och väta, i ligghallen när det är dåligt väder.
 
Senast ändrad:
Sv: Planering av ligghall.

Tack för svaret!:)
Det jag tänkte mig var en öppning på ca 2,5m på långsidan och en mindre på 1,5m på kortsidan. Precis bakom finns det en gärdesgård så där kan jag inte placera nån öppning!
Så har man ett vindigenomsläpp på varje vägg, slipper man drag!?:laugh:
 
Sv: Planering av ligghall.

Så har man ett vindigenomsläpp på varje vägg, slipper man drag!?
Ärligt talat så har jag inga uträkningar på exakt hur flödet ska vara. Men En stor öppning och sen tre täta väggar bäddar för turbulens efter som att vinden inte har nånstans att ta vägen då förutom tillbaka där den kom in.

Du kanske kan göra en springa längs taket längs hela långsidan, det tror jag räcker. Den vind som kommer in via lilla utgången kan ju ta sig ut genom springan den också. Jag tror inte att det ska vara några problem. Vår ligghall har två utgångar på varje långsida, och mitt i hallen går en skiljevägg som delar ligghallen i två men lämnar en bra bit mellan sig och taket så att vinden kan gå in genom ingångarna, över väggen och ut på andra sidan. Draget hålls högt upp, blåsten har fri väg och nere där hästarna står är det vindstilla och helt torrt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 590
Senast: pajaztar
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 059
Senast: Miaa
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 301
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp