Planering inför vintern angående vattenförsörjningen...

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej hästmänniskor!
Jag vill gärna få höra era synpunkter på Thermobar - eluppvärmd...eller någon annan variant som håller vattnet drickbart.
Jag har kört traditionellt och burit ut vatten på vintern och haft sönder mängder med hinkar och olika hackverktyg :(
Tänkte att den här vintern ska jag vara bättre rustad vad gäller vattnet och spara på både tid och kropp...
Vad rekommenderar ni?
Det är till 2 stora hästar & det blir jäkligt kallt ibland.
Jag är lite skeptiskt till el...vill helst inte ha eluppvärmt.
Mvh, "spar på ryggen" :)
 
Hej hästmänniskor!
Jag vill gärna få höra era synpunkter på Thermobar - eluppvärmd...eller någon annan variant som håller vattnet drickbart.
Jag har kört traditionellt och burit ut vatten på vintern och haft sönder mängder med hinkar och olika hackverktyg :(
Tänkte att den här vintern ska jag vara bättre rustad vad gäller vattnet och spara på både tid och kropp...
Vad rekommenderar ni?
Det är till 2 stora hästar & det blir jäkligt kallt ibland.
Jag är lite skeptiskt till el...vill helst inte ha eluppvärmt.
Mvh, "spar på ryggen" :)
Vi har byggt egen isolerad tunna, fungerat förvånansvärt bra! Dock blir det flottör och eluppvärmd till vintern, för att slippa bära!
 
Varför vill du inte ha el? Vattenslang och eluppvärmda vattenbaljor används flitigt hos oss under vinterhalvåret, inte bara till hästarna utan även får, getter och kvigor :)
Grisar och kossor har eluppvärmda vattenkoppar i stället, annars hade vi inte fått göra annat än att fylla baljor 😇
 
Vi byggde en egen isolerad låda med lock förra vintern. Bor i Norrland.

Var en ishinna på kvällen när det var som kallast, men inte mer än att hästarna kunde ha sönder den på egen hand. Och då talar vi om vatten som stått ute utan lock från 7 till 18 i -25 grader.

Fyllde med varmvatten på kvällen vid intag, på med lock och så tog locket av på morgonen :)

Önskar dock vi kunde ha el, men går inte att dra till hagen då den är på andra sidan av en väg sett från stallet
 
Varför vill du inte ha el? Vattenslang och eluppvärmda vattenbaljor används flitigt hos oss under vinterhalvåret, inte bara till hästarna utan även får, getter och kvigor :)
Grisar och kossor har eluppvärmda vattenkoppar i stället, annars hade vi inte fått göra annat än att fylla baljor 😇
Hej!
Jag är bara rädd att det ska hända något med elen som skadar hästarna eller att det börjar brinna...ja jag vet att jag är sjåpig vad gäller detta...men så är det :)
 
Vi har värmebaljor (med el, det är bara 24V till baljan) och slang i ett isolerat skåp med frysvakt som vi drar ut och fyller på med.

Vi slipper släpa vatten och det fryser inte.
 
När jag väger för och emot vad gäller vattenbalja med el så känns det som att el vinner - så jag har kapitulerat och gör ett försök.
(Att slippa hacka is, att slippa joxa på med vatten fram och tillbaks, ut och in, samt att kanske få behålla hinkarsenalen i helt skick - känns som det är värt mycket....
 
När jag väger för och emot vad gäller vattenbalja med el så känns det som att el vinner - så jag har kapitulerat och gör ett försök.
(Att slippa hacka is, att slippa joxa på med vatten fram och tillbaks, ut och in, samt att kanske få behålla hinkarsenalen i helt skick - känns som det är värt mycket....
Du kommer inte ångra dig! Vi ska köpa en till i år och hästarna älskar den och dricker bra på vintern numera!
 
köpte min thermobar år 2006 (herrejävlar vad gammal jag börjar bli :() och den fungerar fortfarande peppar peppar ta i trä ;)
Bästa investeringen ever, har också dragit fram en eluppvärmd vattenledning till baksidan av stallet så det enda som behövs är en 5 meters slang som är lätt att bära in i sadelkammaren vid minusgrader
 
Jag har också en Thermobar, 130 l till mina hästar som går på lösdrift. Jag har byggt upp den från marken efter jag haft en broddad unghäst som ställt sig i den förra...
IMG_0186.JPG
 
Jag har också en Thermobar, 130 l till mina hästar som går på lösdrift. Jag har byggt upp den från marken efter jag haft en broddad unghäst som ställt sig i den förra...
Mmm min plaskhäst (sommartid badar hon fötterna minst en gång varje dag ;)) kan bada i thermobaren ibland än så länge är hon åtminstone oskodd :crazy: men den har klarat det med tack och lov :) min thermobar är relativt hög, men hon kliver i den ändå ibland oftast har jag dock en badbalja till henne :p
 
Hej hästmänniskor!
Jag vill gärna få höra era synpunkter på Thermobar - eluppvärmd...eller någon annan variant som håller vattnet drickbart.
Jag har kört traditionellt och burit ut vatten på vintern och haft sönder mängder med hinkar och olika hackverktyg :(
Tänkte att den här vintern ska jag vara bättre rustad vad gäller vattnet och spara på både tid och kropp...
Vad rekommenderar ni?
Det är till 2 stora hästar & det blir jäkligt kallt ibland.
Jag är lite skeptiskt till el...vill helst inte ha eluppvärmt.
Mvh, "spar på ryggen" :)

Köpte min första Thermobar första vintern de fanns. 130 liters och den är fortfarande i funktion. Har köpt till ett lock som läggs på när den inte används. Har en till som är mindre.
Thermobar har thermostat så den värmer inte hela tiden. Och transformatorn är ansluten till elurtaget. Från transformatorn till Thermobaren går Lågström som inte är farlig för oss eller hästar.
Använder mig av Hippofix i vattnet somvattenrening och det blir inte sånbakyerie tillväxt i vattenkaret.

Den har aldrig krånglat eller något Sådant.
Rekomenderas varmt.
 
Köpte min första Thermobar första vintern de fanns. 130 liters och den är fortfarande i funktion. Har köpt till ett lock som läggs på när den inte används. Har en till som är mindre.
Thermobar har thermostat så den värmer inte hela tiden. Och transformatorn är ansluten till elurtaget. Från transformatorn till Thermobaren går Lågström som inte är farlig för oss eller hästar.
Använder mig av Hippofix i vattnet somvattenrening och det blir inte sånbakyerie tillväxt i vattenkaret.

Den har aldrig krånglat eller något Sådant.
Rekomenderas varmt.
Köper du den 1l flaskan? Har varit nyfiken på det, men här hade det gått åt en flaska om dagen om man ska docera "rätt"..
 
Köper du den 1l flaskan? Har varit nyfiken på det, men här hade det gått åt en flaska om dagen om man ska docera "rätt"..

Jag har använt det. Ger fräschare vatten ett tag när man har stående vatten men inget revolutionerande som märktes på djur etc och kunde inte motivera priset.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp