Planering och normalpersoner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag bestämt att hästen ska få vila en vecka. Det är ingen lång tid, men det ger mig ändå lite dåligt samvete. Men jag bestämde mig för att göra så, bara bestämma att nu får hon vila en vecka, punkt slut. Så kanske jag, med lite tur, mår lite bättre sen och orkar ta tag i ridningen på ett annat sätt. Vi får se hur det går.

Jag har inte fått så mycket gjort idag. Varit i stallet två gånger och varit ute med hundarna, det är väl vad jag har gjort. Och så handlat. Verkligen ingen spännande dag, men det brukar det oftast inte vara för mig heller. Eftersom jag inte jobbar, pluggar eller liknande så består mina dagar mest av att vara hemma och i stallet. Jag skulle önska att mitt liv innehöll något mer, men jag vet inte vad och hur. Har inte ens någon aning om vad jag skulle vilja göra, mer än det jag gör. Jag VILL liksom ingenting. Hur kommer man fram till vad man vill med sitt liv? Om man nu ska leva?

Jag borde försöka göra upp en planering för vad jag ska göra de närmsta dagarna. Har jag saker uppskrivna i en lista där jag kan kryssa av, är det lättare för mig att få det gjort. Inte lätt, men iallafall lättare.
Sånt jag behöver göra nu är att duscha (det låter äckligt, jag vet, men jag hatar att duscha och gör det för sällan), tvätta, städa, storhandla, skriva tydliga foderstater till hästarna, se över/betala räkningar, kolla upp om/ansöka om personligt ombud, leta fram rätt papper som ska skickas till csn, planera nyårsafton. Det är det jag kommer på nu iallafall, som måste göras den här veckan. Jättemycket (för mig) så jag måste lägga upp det med ett par grejer/dag, så finns det en chans att jag får iallafall det mesta gjort.

Jag vet att jag har det svårare än "normalpersonen" pga bland annat depression och ångest (och lite annat som jag funderar på), men jag har ändå så svårt att förstå hur "normalpersoner" klarar av sina liv. Ni som har heltidsjobb, häst/ar, hund/ar, partner, kanske barn, vänner... Hur GÖR ni? Hur orkar ni och hur hinner ni?
Jag kan liksom inte förstå hur jag i den bästa av världar skulle kunna göra "allt". Nu behöver jag ju inte bekymra mig om det eftersom jag varken har jobb eller pluggar, inte har partner, inga vänner osv så jag har inte så mycket som tar tid. Och orken har jag ju en rimlig förklaring till att den är dålig. Men ändå, hur fixar så många andra det?

Ja, det är rätt mycket jag inte förstår. Men vissa saker, kanske framförallt om mig själv, blir tydligare av att jag skriver ner det.
 

. Ni som har heltidsjobb, häst/ar, hund/ar, partner, kanske barn, vänner... Hur GÖR ni? Hur orkar ni och hur hinner ni?
Jag kan liksom inte förstå hur jag i den bästa av världar skulle kunna göra "allt". Nu behöver jag ju inte bekymra mig om det eftersom jag varken har jobb eller pluggar, inte har partner, inga vänner osv så jag har inte så mycket som tar tid. Och orken har jag ju en rimlig förklaring till att den är dålig. Men ändå, hur fixar så många andra det?
.
Jag tror att det är därför många har medryttare, har hästen på fullservice, eller är medryttare själva. Det är ju mkt att hinna med om man ska ha heltidsjobb - i alla fall om man har restid, samt partner, barn etc. Inte bara att hinna rent tidsmässigt men också att ha energi och ork.
 
Jag tror att det är därför många har medryttare, har hästen på fullservice, eller är medryttare själva. Det är ju mkt att hinna med om man ska ha heltidsjobb - i alla fall om man har restid, samt partner, barn etc. Inte bara att hinna rent tidsmässigt men också att ha energi och ork.

Ja så är det nog i många fall. Men jag känner även flera som inte har fullservice i stallet och inte har medryttare utan gör "allt" själv med hästen (eller till och med flera hästar i några fall) och ändå på nåt sätt får ihop livet med heltidsjobb, partner, vänner, boende och allt det där.
Nu bor jag inte i nån storstad och de flesta jag känner bor och har häst på samma sida stan, och in till centrum tar det max 20-30 min. Så restiden är ju rätt liten iallafall. Men ändå, jag förstår inte hur man får ihop det. Kanske har de ett vädligt litet sömnbehov?

Men ja, skulle jag någon gång klara av att jobba heltid skulle jag förmodligen behöva ha medryttare på hästen. Även utan vänner och partner.
 
Jag har ridhästen på mer eller indre fullservice, det enda jag gör är att mocka och göra kraftfoderhinkar. Jag har medryttare också. Jag rider själv 3-4 gånger i veckan när han rids fullt - så här års går han på halvfart och jag har inte det minsta dåligt samvete. Jag jobbar 75% med senare start på morgonen. Jag har två hundar som inte kräver så mycket, jag tränar sällan med dom men går promenader.
 
Jag har ridhästen på mer eller indre fullservice, det enda jag gör är att mocka och göra kraftfoderhinkar. Jag har medryttare också. Jag rider själv 3-4 gånger i veckan när han rids fullt - så här års går han på halvfart och jag har inte det minsta dåligt samvete. Jag jobbar 75% med senare start på morgonen. Jag har två hundar som inte kräver så mycket, jag tränar sällan med dom men går promenader.

Har du partner/familj också? Vänner, annan hobby? Känner du att du har tid med allt?

För mig tar det ca en timme att göra "allt" i stallet förutom ridning och själva biten runt hästarna, så jag tror inte jag skulle spara så mycket tid ändå på att ha fullservice. Dessutom bor jag i stort sett granne med stallet nu, närmsta fullservicestall (eller med möjlighet till det) tar minst 10 minuter att åka till, så då går ju tiden bort där ändå.
 
Har du partner/familj också? Vänner, annan hobby? Känner du att du har tid med allt?

För mig tar det ca en timme att göra "allt" i stallet förutom ridning och själva biten runt hästarna, så jag tror inte jag skulle spara så mycket tid ändå på att ha fullservice. Dessutom bor jag i stort sett granne med stallet nu, närmsta fullservicestall (eller med möjlighet till det) tar minst 10 minuter att åka till, så då går ju tiden bort där ändå.

Ja jag har sambo och tre vuxna barn. Annan hobby - mina avelshästar som jag har inacorderade och som jag träffar ganska sällan, men håller mig uppdatgerad hela tiden. Är funktionär på lokala SWB-föreningens treårstest osv så ofta jag kan. Jag har vänner som jag umgås med varje vecka på olika sätt.

För mig tar ett stallbesök 2 timmar om jag rider och kvällsfodrar (som jag gör 2ggr/vecka). Jag har 7 minuter i bil till stallet och 30-60 minuter till jobbet.

Ja jag tycker att jag hinner med allt vad jag vill göra.
 
Har du partner/familj också? Vänner, annan hobby? Känner du att du har tid med allt?

För mig tar det ca en timme att göra "allt" i stallet förutom ridning och själva biten runt hästarna, så jag tror inte jag skulle spara så mycket tid ändå på att ha fullservice. Dessutom bor jag i stort sett granne med stallet nu, närmsta fullservicestall (eller med möjlighet till det) tar minst 10 minuter att åka till, så då går ju tiden bort där ändå.
Känner du att du skulle vilja ha mer tid till annat? För i såna fall får man ju fundera på vad man kan ändra. Om byte av stall inte går att ändra- går det då att ta in medryttare, låta hästen vila ibland som du skrev om etc.
 
Känner du att du skulle vilja ha mer tid till annat? För i såna fall får man ju fundera på vad man kan ändra. Om byte av stall inte går att ändra- går det då att ta in medryttare, låta hästen vila ibland som du skrev om etc.

Nej alltså, som sagt, i nuläget är väl tid det enda jag har i princip. Så nu är det absolut inte att jag behöver få loss mer tid.
Jag tänker mer långsiktigt, OM jag någon gång i framtiden skulle kunna jobba heltid eller nästan heltid, hur jag skulle få ihop det. Om det ens går. Men andra lyckas ju, så på nåt sätt måste det ju gå.
 
Nej alltså, som sagt, i nuläget är väl tid det enda jag har i princip. Så nu är det absolut inte att jag behöver få loss mer tid.
Jag tänker mer långsiktigt, OM jag någon gång i framtiden skulle kunna jobba heltid eller nästan heltid, hur jag skulle få ihop det. Om det ens går. Men andra lyckas ju, så på nåt sätt måste det ju gå.

Det går men periodvis är jag skittrött. Då är det jobba, rida, sova i veckorna. Ffa på vintern är jag jättetrött.
 
Jag har just nu bara en häst. Just nu är det vad jag hinner.

Jag jobbar, har särbo och hund utöver hästen.

Jag står uppstallad med vissa tjänster i form av tex utsläpp+morgonfodring, lunchfodribg ingår. Jag och ägaren till hagkompis turas om med insläpp och mellis.
Kväll delar vi inackar på.

Jag åker oftast till min kille på helgen. Då brukar en elev ta min hästs skötsel.

Jag drar också ner på saker hästen inte bryr sig om när jag har ont om tid, tex borstar bara där utrustning sitter om det behövs, manen är inte alltid snyggt ryckt och lagom kort, mockar ”lagom” noga etc. Är också lite för dålig på att smörja tex.

Sen mat kan jag tex äta sånt som går snabbt till vardags.
Jag bor hyfsat litet nu och det är ju då lättstädat.
Jag har ju turen att kunna styra mina arbetstider väldigt mkt själv. Så är jag trött kan jag jobba mindre den dagen och mer andra. Eller flytta runt de dagar jag ska jobba baserat på energi och hur resten av livet kan kräva tid.
Det är en anledning till att jag orkar.

Sen så får faktiskt min häst stå om jag inte hinner.
Han är en riktigt energisk sak som gillar att få uppgifter och träna. Men han går i stor hage med kompis. Så jag resonerar så att om han inte blir kass i kroppen av vilan så tål han det om jag någon period har mkt annat.

För mig blev ”vad jag vill i livet” det som får mig att orka jobba både fysiskt och psykiskt. Jag fick först fundera över vad jag skulle orka/klara etc och sen göra det möjligt genom utbildning/erfarenhet.
Men iom kass kropp, adhd och sömnproblem så blev valet både enklare och svårare. Det fanns inte lika många val iaf. ;)
 
Jag har just nu bara en häst. Just nu är det vad jag hinner.

Jag jobbar, har särbo och hund utöver hästen.

Jag står uppstallad med vissa tjänster i form av tex utsläpp+morgonfodring, lunchfodribg ingår. Jag och ägaren till hagkompis turas om med insläpp och mellis.
Kväll delar vi inackar på.

Jag åker oftast till min kille på helgen. Då brukar en elev ta min hästs skötsel.

Jag drar också ner på saker hästen inte bryr sig om när jag har ont om tid, tex borstar bara där utrustning sitter om det behövs, manen är inte alltid snyggt ryckt och lagom kort, mockar ”lagom” noga etc. Är också lite för dålig på att smörja tex.

Sen mat kan jag tex äta sånt som går snabbt till vardags.
Jag bor hyfsat litet nu och det är ju då lättstädat.
Jag har ju turen att kunna styra mina arbetstider väldigt mkt själv. Så är jag trött kan jag jobba mindre den dagen och mer andra. Eller flytta runt de dagar jag ska jobba baserat på energi och hur resten av livet kan kräva tid.
Det är en anledning till att jag orkar.

Sen så får faktiskt min häst stå om jag inte hinner.
Han är en riktigt energisk sak som gillar att få uppgifter och träna. Men han går i stor hage med kompis. Så jag resonerar så att om han inte blir kass i kroppen av vilan så tål han det om jag någon period har mkt annat.

För mig blev ”vad jag vill i livet” det som får mig att orka jobba både fysiskt och psykiskt. Jag fick först fundera över vad jag skulle orka/klara etc och sen göra det möjligt genom utbildning/erfarenhet.
Men iom kass kropp, adhd och sömnproblem så blev valet både enklare och svårare. Det fanns inte lika många val iaf. ;)

Inte för att det kanske riktigt hör hit, men jag hoppas det är okej att jag frågar ändå :)
Hur kom du fram till vad du vill i livet? Och vad du skulle orka och klara?
Just det tycker jag är så himla svårt att komma på.
 
Inte för att det kanske riktigt hör hit, men jag hoppas det är okej att jag frågar ändå :)
Hur kom du fram till vad du vill i livet? Och vad du skulle orka och klara?
Just det tycker jag är så himla svårt att komma på.

Jag hade ju andra drömmar och planer som ung.
Jag ville bl.a. gå i pappas fotspår och jobba i IT-branschen och bli designer och AD etc.
Sen blev jag sjuk/skadad. Så jag var sjukskriven länge.

Under tiden red jag en del. Och hade jobbat med häst ett år efter gymnasiet.
Jag råkade på bra tränare och började träna för dem mer och mer.
Sen insåg jag att jag faktiskt både fysiskt och psykiskt mådde bra av att rida/träna hästar. Jag har alltid haft bra djurkänsla. Så jag gick som lärling ett par år och började sen jobba med hästar.
Mina år som skadad hade gett en hel del lärdomar om rehab och träning iom mkt kontakter med vårdpersonal.
Jag lärde mig mkt av att sammarbeta med duktiga såna, vet etc.
jag var beroende av kickar då och var väldigt bra på problemindivider. Så jag kom in sas genom att ta mig an de som var för mkt för vanliga tränare.

För mig är det avkoppling mentalt ofta att träna hästar. Jag är inte längre beroende av kickar och har glidit in mer på dressyrträning, rehab och mindre problemlösning.

För mig är det bra att få röra mig, både för trasig kropp och adhd. Och att få tänka, känna empati, lära ut och se framsteg.

Jag skulle aldrig fixa tex it-branschen som jag funderade på.
Jag vill ha mer liv sas i min vardag, känslor, aktivitet etc utom bara tanke.
Funderade på psykolog med och vet. Men klarar inte att varje dag mötas av så mkt lidande.
Och sitta still eller lyfta tungt eller monotona rörelser skulle mörda min kropp.
 
Har du gjort en npf-utredning någon gång?

Sen vet jag att du blivit tipsad om konsten att fejka arabiska, och att du hade svårt att läsa böcker, den finns som ljudbok hos bla nextory
 
Har du gjort en npf-utredning någon gång?

Sen vet jag att du blivit tipsad om konsten att fejka arabiska, och att du hade svårt att läsa böcker, den finns som ljudbok hos bla nextory

Jag har inte gjort någon npf-utredning. Vill göra, men psyks bedömning är att det inte finns skäl nog för det. Tyvärr, för jag är nog av en annan uppfattning.

Ja, jag fick tips om konsten att fejka arabiska, och blev även tipsad om var jag kunde provläsa några sidor. Det kändes som att det kan fungera, så jag ska ställa mig i kö på den på biblioteket :)
 
Jag har inte gjort någon npf-utredning. Vill göra, men psyks bedömning är att det inte finns skäl nog för det. Tyvärr, för jag är nog av en annan uppfattning.

Ja, jag fick tips om konsten att fejka arabiska, och blev även tipsad om var jag kunde provläsa några sidor. Det kändes som att det kan fungera, så jag ska ställa mig i kö på den på biblioteket :)
Det känns som dina och mina problem är liknande. Ska skriva ett längre svar när jag sitter vid datorn
 
Jag tror du får försöka släppa det dåliga samvetet när det gäller att motionera hästarna, du sa i någon annan tråd att de gick ute 13-14 timmar per dag. Jag förstår att det är svårt, har det själv också.

Sen gäller det nog att hitta aktiviteter som ger och tar energi, vilket jag vet är väldigt svårt, har själv inte hittat vad det är som ger mig energi. Sen försöker jag acceptera att många aktiviteter tar mycket mer energi av mig jämfört med "normalpersonen", vilket gör att jag behöver mycket mer återhämtning.
 
Jag tror du får försöka släppa det dåliga samvetet när det gäller att motionera hästarna, du sa i någon annan tråd att de gick ute 13-14 timmar per dag. Jag förstår att det är svårt, har det själv också.

Sen gäller det nog att hitta aktiviteter som ger och tar energi, vilket jag vet är väldigt svårt, har själv inte hittat vad det är som ger mig energi. Sen försöker jag acceptera att många aktiviteter tar mycket mer energi av mig jämfört med "normalpersonen", vilket gör att jag behöver mycket mer återhämtning.

Ja min ambition är ju att tävla, och då behöver såklart hästen vara i kondition. Och då måste hon ju ridas. Men lite vila någon vecka iallafall kommer väl egentligen inte göra någon skillnad? Kortare vila kanske rentav kan vara nyttigt?
Eller, jag försöker iallafall hitta något som ger mig lite mindre dåligt samvete :crazy:

Jag vet att hästarna och hundarna ger mig energi, men efteråt blir jag ändå helt slut så det kanske både ger och tar då?
Annars vet jag faktiskt inte direkt något som ger energi.
 
Ja min ambition är ju att tävla, och då behöver såklart hästen vara i kondition. Och då måste hon ju ridas. Men lite vila någon vecka iallafall kommer väl egentligen inte göra någon skillnad? Kortare vila kanske rentav kan vara nyttigt?
Eller, jag försöker iallafall hitta något som ger mig lite mindre dåligt samvete :crazy:

Jag vet att hästarna och hundarna ger mig energi, men efteråt blir jag ändå helt slut så det kanske både ger och tar då?
Annars vet jag faktiskt inte direkt något som ger energi.
Jag har en npf-diagnos, jag behöver mycket återhämtning för att orka. Vilket gör att jag med sorg får avstå från att köpa en till, då jag redan har en som är pensionär. Så det gäller att hitta sina begränsningar utifrån de förutsättningar man har.
 
Jag har en npf-diagnos, jag behöver mycket återhämtning för att orka. Vilket gör att jag med sorg får avstå från att köpa en till, då jag redan har en som är pensionär. Så det gäller att hitta sina begränsningar utifrån de förutsättningar man har.

Två hästar, varav en pensionär, är mindre än jag haft på många år. Och att inte ha dem är inte ett alternativ (om grundförutsättningen är att jag ska leva) då de ger så mycket positivt för mig, även om det är jobbigt också. Iallafall i perioder.
 
Två hästar, varav en pensionär, är mindre än jag haft på många år. Och att inte ha dem är inte ett alternativ (om grundförutsättningen är att jag ska leva) då de ger så mycket positivt för mig, även om det är jobbigt också. Iallafall i perioder.
Jag menar absolut inte att du ska göra dig av med hästarna, men ibland behöver man fundera över vilka ambitioner som är rimliga. Under lågsäsong kanske det räcker med att hästen går varannan dag, för sedan inför och under tävlingssäsong gå oftare. En sak som gjorde under för mitt hästägande var när jag flyttade till ett stall där alla pass ingår, för mig tar det mycket energi att ha tider att passa i stallet. Det gäller att hitta små saker som underlättar livet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 119
Senast: Wingates
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 751
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 635
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett tag nu varit lite bortskämd med mer energi än vanligt. Och jag har glatt mig så mycket åt det. Men idag finns inga spår av...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp