Planritning stallbygge från gammal ladugård

Ainon

Trådstartare
Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall?
Det vi bestämt är att nedre delen ska bli en kall lösdrift, som man kan ta sig ner i från stallet genom en trappa (ligger i en sluttning så nedersta delen är golvet 2m lägre).

Får inte riktigt ihop något bra sätt att sätta boxar.
Är bara delen i mitten som har betonggolv, vänstra har hårdgjort grusgolv och högra delen har just nu inget golv. Vi funderar på om det är värt att gjuta betonggolv i delen till höger och flytta mellanväggen 1m åt höger för att lättare få in 3 boxar längs bakre väggen i mittendelen?
Eller kanske inte ger så stort mervärde med 3 uppvärmda boxar istället för två när det finns en liten lösdrift? (Gården har 10ha mark men hälften är inte lämplig som hagmark)
Ska man ha uppvärmd sadelkammare även om det är ett litet stall på egen gård?
Dörrar och fönster kan vi sätta in lite varsom, ska göra om väggarna, men går inte att sätta någon dörr ut på bakre delen av mittendelen (där 8m står) eller främre vänstra halvan av mittendelen om man inte vill ha en trapp upp till dörren.

Vi har inte krav på att ha ett visst antal hästplatser utan vill framförallt renovera ladugården till stall för att få det så attraktivt som möjligt vid en eventuell försäljning samt få en hög värdering så vi kan ordna bra med lånen. Vi ska ha det till andra djur :)


stallritning.png
 
Jag skulle göra två boxar. Hur många hästar får plats på lösdriften?

Vi har gjort såhär: lösdrift för två hästar, inga boxar (finns vid kris att låna hos grannen, vi har inte behövt på snart tre år), stallgång på hårdgjort grus, slängt en gummimatta på golvet. Liten uppvärmd sadelkammare och litet täckes-tork-rum.

Uppvärmd sadelkammare är det "första" vi gjorde. Så schabrak kan torka, lädret kan ha en bra plats och sådär.
 
Jag skulle göra två boxar. Hur många hästar får plats på lösdriften?

Vi har gjort såhär: lösdrift för två hästar, inga boxar (finns vid kris att låna hos grannen, vi har inte behövt på snart tre år), stallgång på hårdgjort grus, slängt en gummimatta på golvet. Liten uppvärmd sadelkammare och litet täckes-tork-rum.

Uppvärmd sadelkammare är det "första" vi gjorde. Så schabrak kan torka, lädret kan ha en bra plats och sådär.

Tanken är att den skulle rymma 2 stora hästar (blir 20kvm). Uppvärmt mindre rum låter alltså som något vi ska bygga. Vad har ni för golv där inne?
 
Tanken är att den skulle rymma 2 stora hästar (blir 20kvm). Uppvärmt mindre rum låter alltså som något vi ska bygga. Vad har ni för golv där inne?
Då behöver du ju bara två boxar, vill någon eventuell köpare bygga till så finns ju platsen i alla fall! helt ärligt, just nu bara en spånskiva. :laugh: ska lägga in en vanlig plastmatta ovanpå, någon gång. Lätt att städa och gör inget om det blir fuktigt.
 
Uppvärmd sadelkammaren är definitivt något ni ska satsa på, det är något de flesta (eller alla) vill ha. Inte bygga för litet heller, om det inte finns annat utrymme i ladan. Vi har en liten sadelkammare men större kallförråd och det fungerar bra.
 
Absolut uppvärmd sadelkammare! Det är guld värt när man inte har ett varmt stall. Det räcker med två boxar, vill nästa ägare ha fler så går det ju att göra två uteboxar på högersidan. Däremot tycker jag att trappan ner i lösdriften kommer att ta för stort utrymme av själva ligghallen, den måste ju byggas in på något sätt annars kan man ge sig sjutton på att någon häst lyckas skada sig på den. Måste det verkligen vara en trappa där? Man kan ju ha två luckor i väggen mot stalldelen, som kan öppnas för att slänga ner hö (om man nu vill fodra med hö inne i ligghallen) och så får man helt enkelt gå utifrån när man ska gå in i ligghallen. Jättebra med den lilla dörren in i ligghallen! Så man inte behöver gå in i hagen först om man ska in i ligghallen. Och även bra med skjutportarna, så man har möjlighet att stänga in hästarna i ligghallen. Själv hade jag även gjort ett tak utanför ligghallen (vid porten alltså), så hästarna kan stå under tak, utan att gå in helt i ligghallen, det blir även ett bra ställe att fodra; torrt även vid regn och väldigt lättmockat eftersom man inte har strö där utan bara grus.
 
Senast ändrad:
Om tanken är att det ska vara tre hästar på gården så bygg tre boxar. Annars kommer en häst bli ensam antingen i lösdriften eller stallet. Om vi säger att en häst behöver en veckas boxvila får antingen den stå ensam i stallet eller en annan ensam i lösdriften.
Uppvärmd sadelkammare eller inte skulle jag säga beror lite på hur resten av gården ser ut. Man behöver torka saker och hålla vissa saker rostfritt, men ibland kan det vara mer praktiskt att t ex göra det i ett pannrum eller källare på boningshuset.
Lösdriften blir nog inte godkänd för tre stora hästar heller. Jag vet inte hur mycket som går bort för trappan. Menar om vi säger att den tar en meter längs vägen blir lösdriften bara 20 kvadratmeter. Vilket inte räcker till tre stora hästar.

Om det var mitt stall och jag skulle ha tre hästar hade jag tagit bort väggen till höger, gjort betogolv på hela biten. Sedan gjort tre boxar längs ena väggen. Sedan beroende på hur stora boxarna ska vara ev gjort en mindre sadelkammare vid sidan om sista boxen. Jag hade också sett till att ha minst 2 meter till stallgång framför boxarna.
 
Är det lösdrift för 3 hästar så hade jag byggt 3 boxar och en eller 2 skötselplatser/ spolspiltor, dragit in vatten och satt in ngn form av avlopp för att lätt kunna högtryckstvätta stallet samt spola av hästarna.
Sen 2st rum för sadelkammare och foderrum eller bara ett till sadlar och ett torkrum/förvaring.

Hade ev tagit bort väggen åt höger för att få större stall, eller bara satt in en stor port för att kunna köra in höbalar och strö förvaring där, eller byggt sadelkammaren och foderrum där.
 
Jag håller med om antalet boxar till antalet hästar, det är värdelöst att ha för få boxar i förhållande till lösdriftshästar när man inte har så många.

För egen del använder jag nästan bara boxarna som skötselplats, har tänkte mer än en gång att nån smidig lösning med borttagbara fronter till boxar hade varit guld värd. Det blir ju mer öppet om fronterna inte finns om man ska ha hästar uppbundna. Å andra sidan är en riktig box mycket bättre om tex en häst lämnas ensam en stund.
 
Jag håller med om antalet boxar till antalet hästar, det är värdelöst att ha för få boxar i förhållande till lösdriftshästar när man inte har så många.

För egen del använder jag nästan bara boxarna som skötselplats, har tänkte mer än en gång att nån smidig lösning med borttagbara fronter till boxar hade varit guld värd. Det blir ju mer öppet om fronterna inte finns om man ska ha hästar uppbundna. Å andra sidan är en riktig box mycket bättre om tex en häst lämnas ensam en stund.
Finns ju boxar där fronten är 2st dörrar som går att fälla in helt så man får en enda stor skötselplats :).

Annars kan man ju t ex på en 3m boxfront ha en boxdörr på 150cm i mitten så att det bara är 75cm boxvägg på vardera sida och ha skötselplats, smidigare med stor dörr för att ta sig in och ut med sadel osv.
 
Jag håller med om antalet boxar till antalet hästar, det är värdelöst att ha för få boxar i förhållande till lösdriftshästar när man inte har så många.

För egen del använder jag nästan bara boxarna som skötselplats, har tänkte mer än en gång att nån smidig lösning med borttagbara fronter till boxar hade varit guld värd. Det blir ju mer öppet om fronterna inte finns om man ska ha hästar uppbundna. Å andra sidan är en riktig box mycket bättre om tex en häst lämnas ensam en stund.
På Åbyyravet har boxarna 2 dörrar som öppnas och blir då en skötselplats.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 487
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 635
Senast: Monifa
·
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp