Planritningar utomlands?

Fibusen

Trådstartare
Har fastnat lite på alla dessa ”en plats på landet” ”en plats i solen” osv, och blir lika förundrad över planlösningen varenda gång! O_o Husen kan vara JÄTTEstora, men kommer man in så är det små små, oftast smala och avlånga rum, och många gånger uttalar dom sig att det är så ”rymligt”?! Sen är det oftast en massa små ”sällskapsrum” instoppade här och var, stora, knepiga korridorer som är totalt meningslösa...

Ser planlösningen oftast ut så här i andra länder? Har funderat på det många gånger och kände nu att frågan måste få ett svar! 😅
 
Har fastnat lite på alla dessa ”en plats på landet” ”en plats i solen” osv, och blir lika förundrad över planlösningen varenda gång! O_o Husen kan vara JÄTTEstora, men kommer man in så är det små små, oftast smala och avlånga rum, och många gånger uttalar dom sig att det är så ”rymligt”?! Sen är det oftast en massa små ”sällskapsrum” instoppade här och var, stora, knepiga korridorer som är totalt meningslösa...

Ser planlösningen oftast ut så här i andra länder? Har funderat på det många gånger och kände nu att frågan måste få ett svar! 😅
Nu har jag inte överdrivet mycket erfarenhet från andra länder, men spontant skulle jag säga att det här med stora luftiga rum och öppen planlösning är väldigt skandinaviskt. Här säljs hus/lägenheter ibland med orden "with Scandinavian open plan living" och då kan man ofta räkna med att t.ex. köket och vardagsrummet sitter ihop.
 
Brukar tänka på att de sällan har hall. Var gör de av sina ytterkläder och skor? Tänker väl framförallt i England då, i varmare länder behöver de väl inte så mycket ytterkläder.
När jag var på språkresa till England 1999 så hade den familjen hall i alla fall, en lång smal med trappa.
 
Tillägg: Sen är det ju ofta så att fler (potentiella) sovrum säljer. Man kan - oftast - ta mer betalt för en lägenhet med 4 separata sovrum och ett pyttelitet kök, än en med 3 sovrum och ett större kök där det finns plats till t.ex. matbord. Det finns plats för en extra person, helt enkelt. Nu vet jag inte hur det är i resten av världen, men åtminstone här i UK där bostadsmarknaden ofta är ganska aggressiv så är det en stor anledning till att man hellre satsar på flera små rum. Framförallt eftersom det är ganska vanligt att folk köper för att sedan hyra ut (vilket man kan göra lite hur som helst här, det är inte alls lika hårt reglerat som i Sverige) till t.ex. studenter, DÅ kan man tjäna stora pengar på att ha ett extra sovrum/en extra person som betalar hyra! Du anar inte hur många märkliga, hemska "sovrum" jag sett här p.g.a detta...
 
Brukar tänka på att de sällan har hall. Var gör de av sina ytterkläder och skor? Tänker väl framförallt i England då, i varmare länder behöver de väl inte så mycket ytterkläder.
När jag var på språkresa till England 1999 så hade den familjen hall i alla fall, en lång smal med trappa.
Tänk att det där är något jag aldrig sett här, och då har jag ändå bott i UK (förvisso i Skottland och inte England) i 11 år. Kan inte dra mig till minnes att jag varit hemma hos någon där det inte finns en hall. Jag förknippar det mer med USA, men många nämner just England när de pratar om detta så jag antar att det är en grej här (där!) också :D
 
Ja! Alla dessa sällskapsrum, hur många vardagsrum kan man behöva?? Ett front-room liksom som verkar vara bara ett fin-rum som används när? När man har gäster? Vad ska man med ett rum som typ aldrig används till?

Okej visst, nu är ju jag en sån som inte kan tänka mig att ha en speciell matsal eller ta upp plats i vardagsrummet för ett stort matsalsbord heller menmen...
 
Tänk att det där är något jag aldrig sett här, och då har jag ändå bott i UK (förvisso i Skottland och inte England) i 11 år. Kan inte dra mig till minnes att jag varit hemma hos någon där det inte finns en hall. Jag förknippar det mer med USA, men många nämner just England när de pratar om detta så jag antar att det är en grej här (där!) också :D
Just i de där serierna, En plats på landet tex, så säger de "och så kommer man direkt in i vardagsrummet" och kliver in utifrån.
De har även varit i Skottland.
Funderar på om de bara hoppar över hallen hela tiden, men ser verkligen ut som om de kommer direkt utifrån ofta.
 
Just i de där serierna, En plats på landet tex, så säger de "och så kommer man direkt in i vardagsrummet" och kliver in utifrån.
De har även varit i Skottland.
Funderar på om de bara hoppar över hallen hela tiden, men ser verkligen ut som om de kommer direkt utifrån ofta.
Äsch, det är nog jag som inte varit runt tillräckligt mycket ;) Och nu när jag tänkte efter ordentligt kom jag på att jag faktiskt varit i två olika hus där man steg in rakt in i vardagsrummet... Det är nog vanligare i hus än i lägenheter, och jag tänkte felaktigt på min egen erfarenhet som mest kommer från lägenheter!
 
Jag tycker en matsal är perfekt, ett stort och rejält rum med ett likadeles stort och rejält bord. Gillar inte alls att äta i köket även om här är gott om utrymme, det är en arbetsplats och inte en matplats.
 
Just i de där serierna, En plats på landet tex, så säger de "och så kommer man direkt in i vardagsrummet" och kliver in utifrån.
De har även varit i Skottland.
Funderar på om de bara hoppar över hallen hela tiden, men ser verkligen ut som om de kommer direkt utifrån ofta.
I en del hus har de ett litet boot room i närheten av köket. Det motsvarar väl en hall.
 
En annan sak jag tänkt på med programmen, är att det ofta är pensionärer som letar bostad. Och fastnar för hus med två eller tom tre våningar.
När jag blir pensionär vill jag ha enplan, så det är lätt ta sig fram.
Fast just enplanshus är nog svårare att hitta i många andra europeiska länder än Sverige. Fler människor på mindre yta, så man bygger mer på höjden.
 
Tänk att det där är något jag aldrig sett här, och då har jag ändå bott i UK (förvisso i Skottland och inte England) i 11 år. Kan inte dra mig till minnes att jag varit hemma hos någon där det inte finns en hall. Jag förknippar det mer med USA, men många nämner just England när de pratar om detta så jag antar att det är en grej här (där!) också :D
Nu har jag visserligen betydligt färre år i landet än vad du har, men bodde i England och i hus, alla mina vänner bodde också i hus och jag kan inte minnas att jag varit hos nån utan hall. Med reservation för att det var rätt många år sen, så minnet kan ju svika.
 
Ja! Alla dessa sällskapsrum, hur många vardagsrum kan man behöva?? Ett front-room liksom som verkar vara bara ett fin-rum som används när? När man har gäster? Vad ska man med ett rum som typ aldrig används till?

Okej visst, nu är ju jag en sån som inte kan tänka mig att ha en speciell matsal eller ta upp plats i vardagsrummet för ett stort matsalsbord heller menmen...

Exakt! Såg ett program där det först var ett sällskapsrum där det stod ett bord med stolar, så fine, en ”matsal”, sen kom man till ett till sällskapsrum med några fåtöljer och en öppen spis, sen ett YTTERLIGARE sällskapsrum på övervåningen där det stod någon liten soffa och en öppen spis. Men inget av rummen hade tv? Den stod i ett ”vardagsrum” bredvid köket.

Utöver dessa sällskapsrum så hade dom klämt in 3 smååååå sovrum, 3 badrum, och till den fabulösa kostnaden av 800.000 pund ungefär, alltså runt 9 miljoner....

Man klev in direkt i köket, och bredvid låg det ett ”kapprum”/tvättstuga som dom kunde använda som entré när dom hade varit ute med hunden och den var smutsig.
 
Lika alla dessa badrum?! Är det 4 sovrum så har huset ungefär 5 badrum?! Är det ”svenskt” att hela familjen oftast delar badrum? Och ev har en extra lite toalett bara?

Vet inte hur många husritningar jag sett där enda badrummet med badkar (och det i särklass största) ligger så att man måste gå igenom någon slags "master bedroom" för att komma dit. Och resten har typ toalett och handfat och ev en dusch.

För barnen och eventuella gäster skulle väl aldrig vilja bada då eller? :confused: Förstår absolut vitsen med att ha en liten toalett i anslutning till varje sovrum, det verkar ju jättesmidigt om än väldigt osvenskt. Men ett stort fint badkar tänker jag att hela familjen vill ha glädje av utan att behöva knata genom föräldrarnas sovrum.
 
Vet inte hur många husritningar jag sett där enda badrummet med badkar (och det i särklass största) ligger så att man måste gå igenom någon slags "master bedroom" för att komma dit. Och resten har typ toalett och handfat och ev en dusch.

För barnen och eventuella gäster skulle väl aldrig vilja bada då eller? :confused: Förstår absolut vitsen med att ha en liten toalett i anslutning till varje sovrum, det verkar ju jättesmidigt om än väldigt osvenskt. Men ett stort fint badkar tänker jag att hela familjen vill ha glädje av utan att behöva knata genom föräldrarnas sovrum.

Även sett dessa större badrum där minst två rum gränsar till. Kul att stå där näck sen kommer gästerna in från andra sovrummet helt plötsligt! 🤣😅
 
Lika alla dessa badrum?! Är det 4 sovrum så har huset ungefär 5 badrum?! Är det ”svenskt” att hela familjen oftast delar badrum? Och ev har en extra lite toalett bara?
Men precis! När jag köpte min fyra var det flera som reagerade på att det bara är ett badrum. För mig som bor själv är det ju en klockren prioritering men jag kan förstå att familjer kan behöva åtminstone en gästtoalett också. Att däremot ha en toalett till varje sovrum känns ju så himla onödigt rent utrymmesmässigt om man nu inte bor i ett palats med fler rum än man någonsin kommer kunna använda 😅
 
Även sett dessa större badrum där minst två rum gränsar till. Kul att stå där näck sen kommer gästerna in från andra sovrummet helt plötsligt! 🤣😅

Ja, det har de ju i alla amerikanska serier ju! Alltid undrat om man går runt och låser alla två/tre (tre om det är en från hallen också) dörrarna varje gång man ska in dit, och sedan kommer ihåg att låsa upp dem efter sig ifall någon annan vill in genom en annan dörr? :confused: :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
747
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 649
Senast: Fidelin
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 197
Senast: Albatross
·
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp