Planskiss stall 2 boxar

the_connemara

Trådstartare
Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt!

2 hästar varav en inackordering. Försökte rita något med gott om plats men på liten ytan.

Jag kunde inte bestämma mig om jag ville ha uteboxar eller inte så de fick bli en kompromiss. Boxarna ska ligga vägg i vägg iom att det bara är 2 hästar. Boxarna föreställer de bruna 4*4 rutorna om ingen fattar det :angel: Den stora rutan i boxen ska föreställa någon form av hö o halmförvaring för att hindra spridning i boxen som ska bestå av tovbädd. Golvet ska vara nedsänkt men hur djupt vet jag inte ännu. Den lilla rutan ska föreställa en kraftfoderkrubba som ställs på golvet.

Fråga: Boxarna ska inte ha galler och vara murade, hur löser man enklast vattenkoppar om man vill placera den högra boxens vattenkopp i hörnet längst ned till höger?

9*5 m rummet till vänster ska föreställa en egen brandscell med grovfoderförvaring (hö småbal och halm småbal) som det gröna fältet. Staplar 2.5 m höga ger 24 m3, dvs ca 120 balar. Bredvid "på båda sidor" finns plats för pallar med torv. I ytterväggen en port för enkel inkörning av stora mängder. Antingen ett eget rum för kraftfoder eller kraftfoder i hörnet med rutan 3*3 m. Fråga: Är det bra/dåligt att ha vatten i ett foderrum (skulle representeras av det blåa)? Om man inte har ett rum utan fodret öppet är det väl dirket olämpligt att ha vatten i samma rum som gorvfoder, trots storleken på rum?

Området till höger med samma underlag som foderrummet är tänk som sadelkammare. Strunta i rutorna, de är ungefärliga ytor olika saker kräver men inte inplacerade rätt.

Uppbindningsplats är tänkt i stallgången mellan foderrum och sadelkammare samt spolspiltan som är utrymmet 3*3 längst upp till höger i skissen. Här hade jag velat ha nedsänkt golv på något vis för att kunna fukta hovarna på sommaren utan att det blir snubbelvarning.

Här kommer vattenfrågan in, två förslag till syns till höger i skissen som de blåa områdena. Någon stans i stallet vill jag ha en stor diskbänksyta för tvätt av stora hinkar, krubbor, skydd, bett mm. Gärna med någon form av torkanordning nära. Om man sätter vattet utanför sadelkammaren som den större rutan breddas såklart stallgången förbi. Mest trevliga tanken hittills men kanske onödigt ytkrävande så där mitt i? Alternativet är att ha en smidig plats i framkant av spolspilta men det vill jag helst inte.

Det vita i ovankant är utomhus under tak. Hur långt ut taket behöver gå för att ge tillräcklgit med skydd vet jag inte ännu. Det gröna är tänkt som grovfoderhäck som fylls på med morgonmat och en automat med lunchmat ovanför. Det bruna längst upp till vänster är tänk som gödselstack (gjuten platta), inte dimensionerad ännu.

Tanken är att hagen, iaf vinterhagen, ska ligga i direkt anslutning bakom stallet (i ovankant alltså) och gårdsplanen framför (underkant). Huset kommer troligtvis fortsätta i ett garage till höger om stalldelen, eller i vinkel. Eventuellt en genomgång inomhus (självklart olika brandceller dock!), det finns dock inte i denna skissen. Vänstersidan av skissen ska vara lättåtkomlig med större transporter av foder och tömning av gödselstack.

Mått på framförallt ytter/innerdörrar och boxdörrar är inte korrekta!


Planskissfrg.jpg



Några tankar?
 
Sv: Planskiss stall 2 boxar

Jag har också ett stall med 2 boxplatser, men innan ni börjar bygga vill jag bara lägga in en sak. Igentligen, om det går, så är det bästa att planera för 3 boxar istället för 2 .... det finns ett problem med att ha 2 boxar och det är när man tex är iväg och tävlar, så blir den andra hästen ensam i många timmar, kanske tom mer än så beroende på om man tex övernattar ngnstans. Vissa hästar klarar ju av det utan problem men säg att du tex får en inhyrning vars häst blir helt tokig av att bli lämnad ensam. (kanske tom bara av att den andra hästen är ute o rider..) givetvis tycker jag man ska försöka träna bort detta men det går inte på alla ändå.
 
Sv: Planskiss stall 2 boxar

Men hur menar du då att man skulle lösa det? Låna in en häst? Jag är nog mer skraj för att låna in en ny häst peridovis då. Och jag vill verkligen inte ha 3 hästar som regel, marken är redan dyr nog :crazy: Jag prioriterar gott om hagmakr/häst väldigt högt.

Vi har haft 2 hästar hemma i snart 20 år och hittills har alla nya lärt sig rätt kvickt som tur är.
 
Sv: Planskiss stall 2 boxar

nej tänkte mest på 2 inhyrningar, inte låna in då o då.
sedan kan man inte alltid lita på inhyrningar, en dag kanske hyresgästen flyttat huxflux och så står man där med en ensam häst. Man blir ju väldigt beroende av den andra hyresgästens häst.

vill bara tillägga att det var ett tips! inte ett måste :-)
(funkar det med 2 o dom funkar bra tillsammans o blir lämnade etc så är det ju bara bra)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Planskiss stall 2 boxar

Okej då förstår jag :)

Det är ju det här med markfrågan. Skåne har ju överlag skittrist mark och att då klämma in mer hästar på samma yta känns inte bra för mig. Men hittar vi en fin stor bit som kan kommas över så ska jag fundera på ditt förslag, behöver ju inte vara krångligare än att lägga till en box på längden liksom (+ foder, strö och sadelkammarplats). Man blir ju väldigt beroende som du säger. Bäst hade ju varit en ägare o två hästar, slipper man ha mer folk att komma överrens med och alla 3 hästarna ska inte ridas samtidigt ;)
 
Sv: Planskiss stall 2 boxar

Markbrist är inte roligt :( men man får i så fall planera för att grusa hagarna. Asfaltsgrus använder sig några av här och då blir det aldrig lerigt...

Jag har en liten grusad hage och den håller verkligen kvalité så det är värt att göra det.

Men ang din skiss så får andra säga sitt för här är det min sambo som kan sådant och jag ser ut som ett frågetecken :D

Man ska dock tänka lite på hurviida luftintaget går för ventilationen om man vill använda sig av fläkt. Vi kunde inte sätta ena boxen i det hörnet jag hade tänkt mig från början pga ventialtionen. (kan vara bra att tänka på)
 
Sv: Planskiss stall 2 boxar

Jag vill absolut inte ha några små grushagar. Grusa vid ingång osv har jag inget emot men min häst är van vid att gå i en väldigt kuperad skogshage på ca 0,5 ha med en annan häst och jag vill inte på något vis ställa honom på 100 m2 platt grus :( Varför tror du vi letat tomt ett tag :angel:

Ventialtionen är inte tänkt på alls ännu, vi kommer ha plant innertak. Men den vet jag är superviktigt så den biten kommer inte att glömmas av. Tack för tips :)
 
Sv: Planskiss stall 2 boxar

en gård med stora marker är guld värt verkligen!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 250
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 730
Senast: MaRomer
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp