Bukefalos 28 år!

Plantera kryddor?

Rumpnissen

Trådstartare
Fungerar det verkligen att plantera kryddplantorna man köper i vanlig matbutik? Överlver dem? Har ni några bra tips på vad man ska tänka på?

Off topic: När jag skulle gå in på buke och skriva den här tråden skrev jag www.bacon.se, istället för www.bukefalos.com. Jag vet inte vad jag tänkte på. :rofl:
 
Sv: Plantera kryddor?

Plantering och odling av diverse görs nog bäst på Hem och Trädgårdsforumet. :laugh:
 
Sv: Plantera kryddor?

Det gjorde jag innan jag skrev mitt svar...vilket jag kanske borde nämnt. :D
 
Sv: Plantera kryddor?

Jag förstod nästan det. Men trianglade för säkerhetsskull. :laugh:

Undrar om det finns några verksamma moderatorer såhär på förmiddagen?
 
Sv: Plantera kryddor?

Ingen aning. En sån här snäll triangulering har kanske inte högsta prioritet? Du kan ju alltid starta en ny tråd på rätt forum och så låser säkert Moderatorn den här?

Jag kan ju svara lite grand på din fråga. Svaret blir: Det beror på vilka kryddor du menar. De har ju olika behov och krav. Men det är bara att testa! Tänk på att de inte är vana vid utelivet, så de måste avhärdas först i så fall.

Gräslök borde inte vara något problem. Basilika är nog också rätt så tacksamt, fast de vill stå skyddat för vind och vill ha mycket sol och vatten/näring. De är väldigt känsliga för kyla och regn. De fryser ner redan vid 4-5 plusgrader har jag för mig, Medelhavsdivor som de är. :D

Jag testar just nu att ställa ut koriander och persilja i uterummet. Får se om de tar sig igen, eller om jag måste kasta dem.
 
Sv: Plantera kryddor?

Ja, det fungerar men de är inte lika tåliga som de växterna man köper speciellt för att plantera ut.
 
Sv: Plantera kryddor?

Jag har också för mig att de är mycket känsligare. Finns annars att köpa kryddplantor för uteplantering där plantor säljs. Jag köpte citrontimjan, oregano och rosmarin igår och prydde min balkong med :)
 
Sv: Plantera kryddor?

Basilika tycker inte jag brukar bli bra. Den är så kraftigt uppdriven. Däremot håller den längre om man sätter om den i annan kruka.

Timjan och mynta brukar dock fungera jättebra att plantera om och ha kvar länge i köksfönstret, på altanen, balkongen - eller vad man nu har tillgängligt. De sprider sig ju med rotskott så sätter man dem i en större kruka så blir också plantan större så småningom. Både timjan och mynta trivs utomhus.
 
Sv: Plantera kryddor?

Min erfarenhet är att persilja och gräslök fungerar utmärkt att plantera om och ha på balkongen i alla fall. Sambon planterade ut citronmeliss i sitt kryddland och den såg fin ut hela sommaren (har inte sett hur den ser ut nu).
 
Sv: Plantera kryddor?

Tack för alla svar!

Tanken är att plantera inomhus, alt. på altanen (inglasad). Basilika är vad jag förstår känlig för både kyla och torka.

Timjan och citronmeliss verkar ga tacksamma? Hur är det med oregano och persilja?

Jag har bara plats för 3 kryddor så jag tänker välja de som är mest lättskötta. Har en vana att ha ihjäl det mesta.:o
 
Sv: Plantera kryddor?

Om du vill ha bra resultat och bättre förutsättningar så föreslår jag att du köper dina kryddplantor från en plantskola istället. :)
 
Sv: Plantera kryddor?

Oregano är också tacksamt, sprider sig via rotskott de med. Men jag håller med Lupin, ska du bara ha några så köp via plantskola. Det är nog bäst.

Persilja har jag faktiskt försökt att så på kruka i år och det går väl så där. De vill ju helst stå på friland då de vill ha mycket jord.
 
Sv: Plantera kryddor?

Oregano är ju också gott. :idea:

Jag har inte lust att åka till en plantskola, har ingen i närheten. Jag vill ju köpa idag. ;)
 
Sv: Plantera kryddor?

Kollade de två köpekryddorna jag använde allt av i matlagningen i helgen och sen ställde ut i uterummet...persiljan har börjt komma igen. :) Får se hur det blir med koriandern. Alltid kul med små experiment. :p
 
Sv: Plantera kryddor?

Men pröva med mataffärens. Det skadar ju inte. Mitt tips för att de ska ta sig bra är att du klipper ned dem lite innan du planterar om och sedan sköter du dem som vanliga krukväxter.
 
Sv: Plantera kryddor?

Jag har för mig att det är svårt att få de plantorna att överleva. Fokus har inte varit på bra rötter då de togs fram, snarare snabb tillväxt på bekostnad av allting annat. Det kan gå, men jag skulle inte satsa några pengar på det.

Vissa av mina plantagen-shoppade kryddväxter klarar sig väldigt bra utomhus i balkonglådor. Citronmelissen kan t ex se helt död ut av torka och ända skjuta nya skott från rötterna. Oreganon är i princip odödlig, gräslök är jättelätt och persilja hyfsat lätt. Basilika är dock omöjlig utomhus, tål inte vare sig blöta eller torka och avskyr kyla.
 
Sv: Plantera kryddor?

Tack för alla svar!

Jag ska göra ett försök så får vi se vart hän det leder!
 
Sv: Plantera kryddor?

Jag lyckades faktiskt jättebra med en mynta som jag köpte på ICA och planterade om. Den hade jag i nästan ett år. Tyvärr slängde jag den ganska nyligen då den angreps av hoppstjärtar som jag inte blev av med. Jag trodde i och för sig att det var trips - det var därför jag slängde den. Hoppstjärtarna är ju ofarliga (men det visste jag inte då).

Just nu sitter jag och väntar på egenhändigt frösådd mynta (och timjan, basilika och persilja).

Men nu funderar jag på om jag inte skulle vilja ha en dragon, så jag kanske köper en i mataffären och prövar hur länge jag kan hålla liv i den.
 
Sv: Plantera kryddor?

Jag hade i många år kryddor i en vanlig blomlåda på balkongen och alla kryddorna var inköpta på ICA, vanliga färska örtkryddor. Det som fanns i mina krukor och lådor var timjan, gräslök, oregano, dill och dragon. Funkade hur bra som helst och mkt billigare än att köpa på plantskola. Även vanlig basilika växte men den står bättre inne.

Jag petar fortfarande ner det som blir kvar om jag köper färska örtkryddor i affären men nu har jag en kryddhörna i stenpartiet på tomten, så nu försöker jag samla i hop ännu mer olika sorter. Timjan är en mkt stor favorit så där blir det nya sorter så fort jag hittar ngn jag inte har. Rosmarinen får nog lov att flytta in i växthuset trots allt, den tappar orken varje vår trots att jag försöker vattna den när vårsolen kommer. Jag vet att man inte ska sätta mynta i en rabatt om man inte vill bli översvämmad, men nu har jag iaf gjort det då vi gillar att dricka te. :d
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
435
Senast: Acto
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
799
Senast: Fetaost
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 765
Senast: hastflicka
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp