Plantera, men vad?

Account

Trådstartare
Hej! Jag har i uppdrag att fixa en plantering, men jag behöver lite hjälp med vad som ska stå där.
Önskemål är perenn, lättskött, ska klippas ner helt på hösten, blomma mycket och länge, gärna breda ut sig under säsongen, men inte sprida sig, ska dölja underlaget.
Lite osäker på väderstrecket, men tror det är nordväst
Vad söker jag?
 
Lavendel, smultron. Sen inga mer förslag 😂 de kanske inte passar ihop dock 🤪

Något jag blev lite inspirerad av var denna säsongs trädgårdstider, de gjorde någon lökgratäng, eller vad de kallade det för. De planterade olika lökar i flera lager. Lökarna blommade lite olika tider under vår och sommar!
 
Lavendel, smultron. Sen inga mer förslag 😂 de kanske inte passar ihop dock 🤪

Något jag blev lite inspirerad av var denna säsongs trädgårdstider, de gjorde någon lökgratäng, eller vad de kallade det för. De planterade olika lökar i flera lager. Lökarna blommade lite olika tider under vår och sommar!

Jag är total novis på blommor, men tänker som dig, ska det blomma länge behöver det nog finnas olika sorter. Känns som det mesta blommar bara ett par veckor?

Jag tänker schersmin och brudspirea, de verkar lättskötta plus att den första doftar såå gott och båda, särskilt den andra, är vackra.
 
Hej! Jag har i uppdrag att fixa en plantering, men jag behöver lite hjälp med vad som ska stå där.
Önskemål är perenn, lättskött, ska klippas ner helt på hösten, blomma mycket och länge, gärna breda ut sig under säsongen, men inte sprida sig, ska dölja underlaget.
Lite osäker på väderstrecket, men tror det är nordväst
Vad söker jag?
Omöjligt att säga, om man inte vet vilken odlingszon rabatten befinner dig i, vad det är för jord (näringsrik? Väldränerad?), och hur torrt eller fuktigt det blir där.
 
Omöjligt att säga, om man inte vet vilken odlingszon rabatten befinner dig i, vad det är för jord (näringsrik? Väldränerad?), och hur torrt eller fuktigt det blir där.
Zon 2 enligt zonkartan, men är precis i gränsen mot zon 4? Det är skyddat läge inne i stan.
Normaltorrt? Inget träsk och ingen öken :idea:
 
Zon 2 enligt zonkartan, men är precis i gränsen mot zon 4? Det är skyddat läge inne i stan.
Normaltorrt? Inget träsk och ingen öken :idea:
Då beror det på jorden. Skugga, sol eller halvskugga? Vilken höjd och vilken färg vill ni ha?

I princip alla perenner blommar max 2-3 veckor på ett år. När vill ni att det blommar?

Ska det bara vara en enda växt där, så blir lång blomning svårt. En del nävor kan blomma om, men då blir det bara enstaka blommor efter den första blomningen.
 
Hej! Jag har i uppdrag att fixa en plantering, men jag behöver lite hjälp med vad som ska stå där.
Önskemål är perenn, lättskött, ska klippas ner helt på hösten, blomma mycket och länge, gärna breda ut sig under säsongen, men inte sprida sig, ska dölja underlaget.
Lite osäker på väderstrecket, men tror det är nordväst
Vad söker jag?
Jag skulle satt näva på de här premisserna. Finns många sorter så det borde gå att hitta en som blommar länge och för olika ståndorter. Dessutom brukar den växa upp och täcka vissna tulpaner bra.
 
Stjärnflocka har lång blomning, typ hela sommaren.

Tulpanerna skulle jag inte lägga så stort fokus vid, de kan ju planteras med allt möjligt. Fokusera mer på vad du söker i fråga om färg, höjd och växtsätt samt vad som passar läget och jorden.
 
Jag skulle satt näva på de här premisserna. Finns många sorter så det borde gå att hitta en som blommar länge och för olika ståndorter. Dessutom brukar den växa upp och täcka vissna tulpaner bra.
Jag skulle också sätta näva. Lättskötta, inget att klippa ned, och sköter sig själva. Finns en anledning till att de är rätt vanliga i parkrabatter.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 572
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Jag har hittat ett par gamla utekrukor (ca 50 cm i diameter) som jag skulle vilja plantera något färgglatt, lättskött och hyfsat...
2
Svar
27
· Visningar
1 909
Senast: Sassy
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 300
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp