Plantera om sne kaktus

Araminta

Trådstartare
Det som började med en charmig skevhet, har stuckit iväg till ett (för kaktusen) livsfarligt lutande. Att vänta ut en naturlig böj tillbaka till lod låter sig inte riktigt göras då fallrisken är akut. Den har senaste åren stått stöttad mot fönster, vilket förhindrat fall men troligen också förvärrat problemet. Tidigare upprätningsförsök via omplantering har gett måttliga resultat men jag kanske har missat något knep?

Hjälp mig rädda min 30-åriga livskamrat!
 

Bifogade filer

  • 20230416_123700.jpg
    20230416_123700.jpg
    361,1 KB · Visningar: 53
Det som började med en charmig skevhet, har stuckit iväg till ett (för kaktusen) livsfarligt lutande. Att vänta ut en naturlig böj tillbaka till lod låter sig inte riktigt göras då fallrisken är akut. Den har senaste åren stått stöttad mot fönster, vilket förhindrat fall men troligen också förvärrat problemet. Tidigare upprätningsförsök via omplantering har gett måttliga resultat men jag kanske har missat något knep?

Hjälp mig rädda min 30-åriga livskamrat!
Plantera om den rakt i en kruka? Eller ställ den så att den lutar bort från fönstret - då kommer den börja växa mot ljuset.
 
Plantera om den rakt i en kruka? Eller ställ den så att den lutar bort från fönstret - då kommer den börja växa mot ljuset.

Jag ska ge det ett till försök. Dock misstänker jag att det är kaktusen som böjt sig strax ovanför jordplanet. Rotsystemet sitter ordentligt ner i krukan. Funderar på om man kan sätta kaktusen två-tre centimeter för djupt och på så sätt gräva ner böjen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp