Plast. Hur kan vi minska, byta ut och eliminera.

Tranan

Trådstartare
Jag har funderat över plaster eller polymer.
Om jag tittar runt mig så finns det så mycket polymerer som inte är nedbrytbara eller återvinbarar.
Spelar inte någon roll om jag är hemma, ute eller var jag än är. vi har mycket polymerer som är engångsbruk.
Polyuretaner (PUR), polyakrylnitriler (PAN) och polyvinylklorider (PVC) ansågs vara de farligaste polymertyperna enligt deras monomersammansättning, medan polypropen (PP), eten-vinylacetat (EVA), polyvinylacetat (PVAc) och polyeten (PE) bedömdes vara minst farligt.

Vi var snabba på att skrota sugrör, men plastlocken är kvar. Kan vi sluta med plastflaskor. Köra med aluminum istället som förvaring av väskor och mat från take out? Kan vi inte som en skogsnation utveka alternativ till plastfolie som är nedbrytbart? Eller är den reda det? Om vi nu har en straffskatt på plastpåsar som gör att man köper plastpåsar på rulle plus en påse som tar hem det hela. Detta är ett gigantiskt problem. och jag får känslan att företagen tar ut vinsten från fördelarna av plast utan att betal för nackdelarna med plast, Det får vi konsumenter göra. Ber om ursäkt för en smått rörigt inlägg men i alla fall. sjkut gärna in iderer.
 
Jag lever nästan helt plastfritt så kan tipsa om många plastfria alternativ för den som är intresserad :) Har till exempel bytt ut plastfolie mot bivaxduk, och har vattenflaska i metall.

Det svåraste är förpackningar, men det finns en del butiker som är förpackningsfria även om utbudet än sålänge är skralt.
 
Ja jag tycker att vi fortfarande använder mkt plast. Jag försöker att byta ut.
Det svåraste för mig är påsar till att städa kattlådan då jag använder hundbajspåsar samt de gånger då jag byter all sand i lådan. Då jag sorterar så blir det inte mkt sopor men någon gång ibland använder jag soppåsar och där har jag inte hittat alternativ.
 
Ja jag tycker att vi fortfarande använder mkt plast. Jag försöker att byta ut.
Det svåraste för mig är påsar till att städa kattlådan då jag använder hundbajspåsar samt de gånger då jag byter all sand i lådan. Då jag sorterar så blir det inte mkt sopor men någon gång ibland använder jag soppåsar och där har jag inte hittat alternativ.
Har du funderat på om kompostpåsar kan vara ett alternativ till hundbajspåsar när du rensar kattlådan? De är ju inget vidare när man tar hundpromenad men för såna ändamål borde de ju funka. Ev dubbla sådana om sanden du har blir väldigt blöt.
 
Ja jag tycker att vi fortfarande använder mkt plast. Jag försöker att byta ut.
Det svåraste för mig är påsar till att städa kattlådan då jag använder hundbajspåsar samt de gånger då jag byter all sand i lådan. Då jag sorterar så blir det inte mkt sopor men någon gång ibland använder jag soppåsar och där har jag inte hittat alternativ.

Har du funderat på om kompostpåsar kan vara ett alternativ till hundbajspåsar när du rensar kattlådan? De är ju inget vidare när man tar hundpromenad men för såna ändamål borde de ju funka. Ev dubbla sådana om sanden du har blir väldigt blöt.
Det finns nedbrytbara hundbajspåsar, men om du inte ska kompostera avfallet så tror jag nästan plastpåsar är bäst ur miljösynpunkt (kompostpåsar tar ju en del papper/energi att tillverka). Själv tömmer jag kattlådorna i en hink och slänger i en grop ute, men har nedbrytbar sand och möjlighet att göra så. I stan var det förbränning som gällde så då gick de i plastpåsar om jag inte kunde tömma direkt i soppåsen (som i och för sig också var plast, men lite mer effektivt än dubbla påsar, och den var återvunnen plast i alla fall).
 
Har du funderat på om kompostpåsar kan vara ett alternativ till hundbajspåsar när du rensar kattlådan? De är ju inget vidare när man tar hundpromenad men för såna ändamål borde de ju funka. Ev dubbla sådana om sanden du har blir väldigt blöt.
Jag bor i brf och det får inte slängas i kompostkärl utan de vanliga kärlen.
 
Det finns nedbrytbara hundbajspåsar, men om du inte ska kompostera avfallet så tror jag nästan plastpåsar är bäst ur miljösynpunkt (kompostpåsar tar ju en del papper/energi att tillverka). Själv tömmer jag kattlådorna i en hink och slänger i en grop ute, men har nedbrytbar sand och möjlighet att göra så. I stan var det förbränning som gällde så då gick de i plastpåsar om jag inte kunde tömma direkt i soppåsen (som i och för sig också var plast, men lite mer effektivt än dubbla påsar, och den var återvunnen plast i alla fall).
Ja just det, det har du rätt i. Har nyttjat de nedbrytbara hundbajspåsarna med blandat resultat. Man får känna lite på dem innan köp så det inte är de där som pajar för ingenting. Hade en där både själva materialet och svetsningen av dem kunde gå. Vet inte hur många gånger skiten ramlade igenom när man plockat upp det 🙈

Kompostpåsar finns även i nedbrytbar "plast" såg jag när jag googlade så det kanske finns i "lagom" storlek för hela lådan.
 
Jag försöker också leva plastfritt, men jag tycker att det är både krångligt och svårt. Vissa plaster kommer man liksom inte undan och då ska den sorteras rätt, men vad är rätt?
En del plast är nedbrytningsbar, det är ju bra. Men hur tillverkas den? Hur långt åker den till konsument?
Annan är återvinningsbar, det är bra. Men min kommun skiljer inte på det i plastinsamlingen, då blir jag sur.
Sen finns det plaster som bara är återvinningsbara men bara EN gång, hur ska jag veta?
Vissa är inte återvinningsbara alls.

Det är en djungel, men man får göra det man kan. Svårt att få det rätt :crazy:
 
Jag försöker också leva plastfritt, men jag tycker att det är både krångligt och svårt. En del plast är nedbrytningsbar, det är ju bra. Men hur tillverkas den? Hur långt åker den till konsument?
Annan är återvinningsbar, det är bra. Men min kommun skiljer inte på det i plastinsamlingen, då blir jag sur.
Sen finns det plaster som bara är återvinningsbara men bara EN gång, hur ska jag veta?
Vissa är inte återvinningsbara alls.

Det är en djungel, men man får göra det man kan. Svårt att få det rätt :crazy:
Det lättaste sättet att få det rätt är ju att bara skippa plasten helt. Jag tycker faktiskt inte det har varit så svårt alls. Lite dyrt ibland men för det mesta blir det ändå billigare i längden.
 
Det lättaste sättet att få det rätt är ju att bara skippa plasten helt. Jag tycker faktiskt inte det har varit så svårt alls. Lite dyrt ibland men för det mesta blir det ändå billigare i längden.
Det svåra tycker jag är med viss typ av mat där förpackningarna är plast. Ibland kan man ju välja själv att ta papper när man köper grönsaker men i min närmsta affär finns tex broccoli morot bara med plastförpackning.
 
Det svåra tycker jag är med viss typ av mat där förpackningarna är plast. Ibland kan man ju välja själv att ta papper när man köper grönsaker men i min närmsta affär finns tex broccoli morot bara med plastförpackning.
Jo, maten är det absolut svåraste faktiskt. Det är helt sjukt vad allt ska vara inplastat! Jag försöker aktivt välja maten utan plast/med så lite plast som möjligt men det blir ju extremt ensidig kost då.

Saknar verkligen torgmarknad med färsk frukt och grönt.
 
Jo, maten är det absolut svåraste faktiskt. Det är helt sjukt vad allt ska vara inplastat! Jag försöker aktivt välja maten utan plast/med så lite plast som möjligt men det blir ju extremt ensidig kost då.

Saknar verkligen torgmarknad med färsk frukt och grönt.
Det jag irriterar mig på att vissa grönsaker faktiskt håller längre med plast runt än annan. Tex gurka. Förr innan plastskatten kunde jag hitta gurka med nedbrytbar plast från majs, köpte alltid den när ursprung var lika. Sedan kom plastskatten och därmed försvann denna plast pga den blev för dyr för den också skattades samma. Det tycker jag faktiskt är sjukt. Vi tillverkar bättre plast som ger bättre hållbarhet som på riktigt inte är oljebaserad samt nedbrytbar i vanlig kompost på 6 veckor (testade) så skattar vi bort den. Jag vill bort från oljeberoendet samt bort från all plast i naturen.
 
Jo, maten är det absolut svåraste faktiskt. Det är helt sjukt vad allt ska vara inplastat! Jag försöker aktivt välja maten utan plast/med så lite plast som möjligt men det blir ju extremt ensidig kost då.

Saknar verkligen torgmarknad med färsk frukt och grönt.
Affärerna på min ort har frukt och grönt så man kan plocka själv. Jag använder flergångspåsar. Även de orientaliska/arabiska affärernas grönsaksutbud är i lösvikt. Någon enstaka gång är det plast runt någon grönsak. Försöker i görligaste mån låta bli det som är inpackat.

Jag tycker att det är andra saker än mat som är de värsta plastbovarna. Allt annat som kommer i plast. Batterier, tidskrifter, verktyg etc etc.
 
Det jag irriterar mig på att vissa grönsaker faktiskt håller längre med plast runt än annan. Tex gurka. Förr innan plastskatten kunde jag hitta gurka med nedbrytbar plast från majs, köpte alltid den när ursprung var lika. Sedan kom plastskatten och därmed försvann denna plast pga den blev för dyr för den också skattades samma. Det tycker jag faktiskt är sjukt. Vi tillverkar bättre plast som ger bättre hållbarhet som på riktigt inte är oljebaserad samt nedbrytbar i vanlig kompost på 6 veckor (testade) så skattar vi bort den. Jag vill bort från oljeberoendet samt bort från all plast i naturen.
Jag hållet helt med om att det är dumt att nedbrytbar plast skattas samma! Så himla idiotiskt verkligen!

Min tanke med grönsaksmarknad är väl att det 1, är närproducerat och 2, då inte behöver transporteras lika långt och därmed då inte behöver plasten för att hålla för det mesta. Men det är ju lite av en utopi idag.
Affärerna på min ort har frukt och grönt så man kan plocka själv. Jag använder flergångspåsar. Även de orientaliska/arabiska affärernas grönsaksutbud är i lösvikt. Någon enstaka gång är det plast runt någon grönsak. Försöker i görligaste mån låta bli det som är inpackat.

Jag tycker att det är andra saker än mat som är de värsta plastbovarna. Allt annat som kommer i plast. Batterier, tidskrifter, verktyg etc etc.
Det är ju väldigt olika beroende på var en bor, verkligen!

Jag tror inte det riktigt lönar sig att tänka att någon enskild plast är värre än den andra, inte när det kommer till vanliga konsumentvaror. Allt plast är skadlig.
 
Jag hållet helt med om att det är dumt att nedbrytbar plast skattas samma! Så himla idiotiskt verkligen!

Min tanke med grönsaksmarknad är väl att det 1, är närproducerat och 2, då inte behöver transporteras lika långt och därmed då inte behöver plasten för att hålla för det mesta. Men det är ju lite av en utopi idag.

Det är ju väldigt olika beroende på var en bor, verkligen!

Jag tror inte det riktigt lönar sig att tänka att någon enskild plast är värre än den andra, inte när det kommer till vanliga konsumentvaror. Allt plast är skadlig.
Jag köper det mesta lokalt, via Reko-ringar. De levererar tex ofta gurkan i plastpåse så den ska hålla sig längre eftersom det är utlämning var 14e dag. Ska jag då kunna ha färsk gurka, sallad mm dessa 14 dagar och inte behöva stödhandla har producenterna gjort så. Detta gör att jag kan handla just lokalt stora delar av året genom att anpassa mitt grönt. Detta är ju det bästa men ger också lite plast tyvärr. Jag försöker ta med plastpåsarna tillbaka och kan då lägga över och återanvända många gånger, samt de köper så gott de kan nedbrytbara.

Däremot så lämnar de ut i papperskassar som man också kan ta med och lämna till nästa gång. Tex vid abonnemang osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp