Bukefalos 28 år!

plastic padding?

Buck

Trådstartare
hästen har trampat av sig en sko och lite väl mycket hov for med. hovis var ute idag och satte på nya skor men fick bara in 2 sömmar på insidan av vä bak hov då hästen har en gammal spricka där och med det av hov väggen som åkte med gamla skon gjorde det svårt att få dit sömmar.

hovslagaren sa åt mig att ta på plastic padding för att undvika att hästen trampar av sig skon (sticker ju ut lite där gamla sprickan + nya skadan är) samt för att få hoven att hålla bättre när den växer ut igen.(hästen sparkar med vä bakben i boxen så det gör det ju inte direkt lättare att det bara är 2 söm på insidan och 4 på utsidan).

vi har plastic padding hemma men när jag frågade pappa om jag kunde ta av det till hästen så sa han att det var giftigt och man bör undvika hud kontakt.

sökte lite på buke och fick fram trådar som både innehöll "pp är jätte bra för att få hoven att hålla ihop!" och "pp är giftigt!! använd det absolut inte till hästar!!"

jag litar på min hovslagare och vill att skon ska sitta kvar på hästen så hoven växer ordentligt och inte slits upp om skon trampas av. men känner inte direkt för att smeta på ngt giftigt på min hästs hovar...

hjälp???
 
Sv: plastic padding?

Förr lappade man alltid hovar med plastic padding innan det kom riktiga hovplast avsedda för hovar, så överlever gör de att få plasticpadding på hovarna. Finns annars att köpa riktig plast tex vettec har även små engångstuber (så att man inte behöver den stora sprutan för att applicera det som kostar en hel del), jägersro travshoppen har dem, du kan även kolla med swevet i Sjöbo de har i alla fall de stora på sin hemsida mkt möjligt att de har de mindre engångstuberna också.
 
Sv: plastic padding?

Eftersom det finns medel gjort speciellt för det, så tycker jag inte det finns någon anledning att använda något som faktiskt är giftigt även om den inte dör av det.
 
Sv: plastic padding?

kl

har beställt hovplast nu, hoppas det blev rätt sort :/... var inte direkt billigt ju.
 
Sv: plastic padding?

kl

har beställt hovplast nu, hoppas det blev rätt sort :/... var inte direkt billigt ju.

Hmmm låter som att det inte blev rätt om det var så dyrt, wettecs små tuber (som är de enda du kan använda utan deras "pistol") kostar nog runt en hundring möjligen lite mer. Om du köpt de stora tuberna så måste du ha pistolen också som kostar typ 4-500:- de går inte att använda utan den.
 
Sv: plastic padding?

jag beställde en stor från strömsholm... men vet inte hur det blev med beställningen(valde bank betalning/förskott och förde över men har nu gått 4 dagar och inget paket :/) ska ringa nu och avbeställa om det går.

förstår inte hur man ska beställa från sjöbo, finns inga prisuppgifter eller ngt att klicka på.
 
Sv: plastic padding?

jag beställde en stor från strömsholm... men vet inte hur det blev med beställningen(valde bank betalning/förskott och förde över men har nu gått 4 dagar och inget paket :/) ska ringa nu och avbeställa om det går.

förstår inte hur man ska beställa från sjöbo, finns inga prisuppgifter eller ngt att klicka på.

Du kan inte använda den stora utan deras pistol så har du inte beställt den också (kostar runt 500:-) så försök avbeställa direkt. Finns ingen som helst möjlighet att få ur massan ur de stora utan pistolen.
De jag vet som beställt från sjöbo har ringt dit. Hovcompaniet i Malmö som egentligen vänder sig till hovslagare och även skickar saker kanske också kan skicka till privatperson om du ringer honom, vet i alla fall att de har de stora men de har troligen också de små engångs som är de enda du kan använda utan pistolen.
Annars har som sagt jägers shopen dem men då får du ju köra dit och handla.
 
Sv: plastic padding?

Vet du vilket som håller bäst?

Vettecs håller helt klart bättre än pp, jämför man med bondnflex är det nog skit samma jämfört med pp inget av det håller någon längre tid.

Vettec är den enda jag hittills upplever i alla fall klarar hyffsat att det växlar mellan blött och torrt de andra ramlar direkt när hoven blir för fuktig (om det handlar om utvändiga ifyllnader vid trasiga hovar så att det så att säga inte har stöd av något annat för att hålla sig kvar)
 
Sv: plastic padding?

Skaffa en hovslagare som gör sitt jobb ordentligt istället för att kladda själv
 
Sv: plastic padding?

kl

Vi har testat lite olika plaster efter det att pålle drog av sig skor och sabbade hovväggarna;

PP är bra att snabbreparera skador på hovarna med, men det håller inte länge, så det är inte optimalt men kan vara en nödlösning enl mina erfarenheter. Den blir för hård/stum och spricker sedan trillar det lös då det inte är gjort för att utsättas för så mycket rörelse som en hästhov gör.
Att det skulle vara giftigare än något annan tvåkomponentsplast tror inte jag heller, men hudkontakt bör ju ändå undvikas.

Vettec har vi även provat, de små sprutorna. Det funkade hyffsat länge men dessvärre dyrt och de små sprutorna måste användas på en gång (torkar ihop), det är små mängder i sprutorna så det räcker inte till större fix. Höll inte optimalt länge för oss. Större lagningar kräver stora sprutan och att man gör det innan skon sätts på plats för att det ska hålla bättre.

Även en till plast som hette "hoof builder" tror jag? Det var den som höll måttet bäst tyckte jag, det stelnade snabbast och hade längst hållbarhet. Dock i burk och lite trögare att jobba med.

Vi har också slängt på flapsulor så att de skadade delarna fick vila helt och växa ned i fred, funkade allra bäst och det gick jättebra att sko den hästen så. Så det är också ett tips :)
 
Senast ändrad:
Sv: plastic padding?

Skaffa en hovslagare som gör sitt jobb ordentligt istället för att kladda själv

Ibland kan man vara tvungen att vara uppfinningsrik på egen hand också, medans man inväntar att hovslagaren ska ha tid för att fixa pålles fötter ;) (nödlösningar)
 
Senast ändrad:
Sv: plastic padding?

Skaffa en hovslagare som gör sitt jobb ordentligt istället för att kladda själv

hovslagaren hade ingen hovplast hemma helt enkelt och då vi har verkstad och pp hemma så sa han att det var ett bra alternativ till hovplast. denna hovslagaren är den enda som häst inte har försökt mörda och som faktiskt lyssnar på min häst jobbiga krav med att inte lyfta bakbenet mer än max 2dm. han är också den enda jag vet som slår på nb skor och den enda som fått skorna att sitta kvar på hästen (med förra hovslagaren var rekordet 5 veckor). skon flög nu av först vecka 10, jag hade såklart glömt boka ny tid annars brukar hon skos var 6-7 vecka. så nej jag tänker inte skaffa en annan hovslagare.

nu så har hästen dock gått med boots i hagen och ridningen sen i måndags och hoven och skon har hållit. på måndag åker jag in till jägersro och köper hovplast så jag kan rida ordentligt nästa vecka.
 
Sv: plastic padding?

Vi har också slängt på flapsulor så att de skadade delarna fick vila helt och växa ned i fred, funkade allra bäst och det gick jättebra att sko den hästen så. Så det är också ett tips :)

Gjorde jag också!
Och efter en sommar med flapsulor fick hästen mycket bättre hovar!
Före det var det en hiskelig cirkus med PP och andra hovplaster, och även biotin och andra medikament.

* Jenny *
 
Sv: plastic padding?

Skaffa en hovslagare som gör sitt jobb ordentligt istället för att kladda själv

Håller faktiskt med, om inte hovis har plast så får de väl införskaffa? Ingen av de hovsar som skor i vårt stall skulle drömma om annat än att köpa in det om det behövdes. De fixar, vi betalar ;)
 
Sv: plastic padding?

Håller faktiskt med, om inte hovis har plast så får de väl införskaffa? Ingen av de hovsar som skor i vårt stall skulle drömma om annat än att köpa in det om det behövdes. De fixar, vi betalar ;)

Och du ringer ut hovis ett par gånger extra i en skoperiod för att plasten har släppt ? För plasten sitter aldrig kvar på plats en full skoperiod de perioder det växlar mellan blött och torrt. Då är det väldigt bra att kunna ersätta den plast som ramlat bort själv.
 
Sv: plastic padding?

Hovis eller hovis kollega är i stallet rätt ofta men jag hade nog ringt ut om jag tyckte det behövdes.

Har inte haft så stora skador att det gjort så mycket när väl plasten trillat efter ungefär fyra veckor. Den skjuts ju bort av hoven varefter den växer ut.
Jo, förstår helt klart att man kan fylla i själv, men det var inte ursprungsfrågan eftersom hovis sade att hon skulle fixa själv.
Jag hade föredragit att hovis gjorde det från början i alla fall.

Men jag har faktiskt i detta nu plast som suttit en och en halv skoperiod som utfyllnad på ett ställe just nu ;). Den fäste verkligen ordentligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 669
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 301
Senast: super
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
23 990
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 677
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp