Platsreservation på tåg - Etikettfråga

Caoimhe

Trådstartare
Imorgon är det dags för mig och katten att resa med tåg. För att försäkra mig om att vi får plats på tåget (och i djurkupén) så har jag köpt en fast sittplats på tåget. Nu är jag dock lite nervös, eftersom det brukar sitta ganska många människor utspridda i djurkupén trots att de inte har djur med sig, och jag är rädd att någon ska ha slagit sig ner på min plats utan att det är fullt på resterande säten.

Så, om någon har satt sig på det säte som du har betalat extra för, men det finns andra lediga platser i vagnen, ber du då personen att flytta på sig? Eller sätter du dig på ett annat säte och hoppas att det inte är bokat av någon annan?

Resan är strax under tre timmar, och jag kommer ha både en stor resväska och djur med transportvagn/väska.
 
Jag säger alltid till. Köper jag en platsbiljett är det för att veta att jag har en sittplats och slipper flytta runt. Det har aldrig varit några diskussioner (förutom den gången för ca 20 år sedan då SJ sålt samma platsbiljett till tre personer).
 
Jag säger alltid till, typ "ursäkta men jag har bokat den här platsen". Köper man en biljett utan fast sittplats får man vara beredd på att man kanske får flytta runt lite, men det ska såklart du inte behöva nu när du har betalat för det.
 
Beror på, dock har jag aldrig haft problem när jag åkt långt. Brukar ta tåg med så få byten sommöjligt å av nån anledning brukar dom ta längre tid på sig.
Var med om det på kortare sträcka en gång. Var inte i närheten av fullt så orkade inte bry mig å satte mig på en annan plats. Dock kom det folk på senare där jag satt på deras plats, dom sa inget utan fick direkt till tågvärden. Som kom å å pratade med mig, sa som det var att det satt folk på minskats så tågvärden hänvisade paret att sätta sig på andra tillgängliga platser (fanns en hel del) istället för att flera skulle behöva flytta på sig å skapa tumult i onödan.
 
Jag brukar tala om att jag har en viss plats men kan mycket väl sätta mig bredvid - risken är ju ändå att det kommer någon som boket den platsen så då vill jag åtminstonne ha "min" plats nära och blir den ledig så tar jag den.
Fast verkar den som ockuperat platsen grinig så får de vackert flytta på sig direkt!
 
Jag säger också till, typ "Hej jag har bokat den platsen" bara, om det inte varit väldigt lite folk på tåget, då har jag tagit nån annan plats.
Aldrig varit något konstigt och väldigt sällan någon blivit synbart irriterad
 
Jag sällar mig tlll skaran som säger till, har aldrig blivit sura miner.

Jag har även varit den som åkt utan bokad plats (pendelkort) och då är det med vetskap om att jag mycket väl kan sitta på någons plats, brukar då se till att inte sprida ut för mycket grejer, inte ha hörlurar med hög volym och absolut inte sova för att smidigt kunna flytta på mig.
 
Imorgon är det dags för mig och katten att resa med tåg. För att försäkra mig om att vi får plats på tåget (och i djurkupén) så har jag köpt en fast sittplats på tåget. Nu är jag dock lite nervös, eftersom det brukar sitta ganska många människor utspridda i djurkupén trots att de inte har djur med sig, och jag är rädd att någon ska ha slagit sig ner på min plats utan att det är fullt på resterande säten.

Så, om någon har satt sig på det säte som du har betalat extra för, men det finns andra lediga platser i vagnen, ber du då personen att flytta på sig? Eller sätter du dig på ett annat säte och hoppas att det inte är bokat av någon annan?

Resan är strax under tre timmar, och jag kommer ha både en stor resväska och djur med transportvagn/väska.
Ja!
 
Ber alltid person flytta på sig om sitter på min plats som jag har bokat. Har bokat den av en anledning! Oftast finns en obokad vagn som folk ,som ej bokat plats, av nån anledning inte hittar till ibland (sällan den är full).
På tågen jag pendlar med är den i princip alltid full 😇. Sätter man sig "fel" då får man ju vara beredd att flytta.
Men X40 har bekvämt nog ett antal Obokningsbara platser i andra vagnar de gånger det är mycket folk. Lär man sig var de är har man sitt på det torra om någon av de är ledig.
 
Åker jag med djur säger jag alltid till. Jag har två hundar och brukar därför alltid boka två säten för att få plats. Jag kan känna mig lite fånig de gånger när det finns gott om lediga platser i djurdelen av vagnen, men med två stora hundar är det inte alltid helt smidigt att behöva flytta sig senare när vagnen börjar bli full.

Åker jag ensam och har bokat plats händer det att jag sätter mig någonstans i närheten istället. Självklart är jag beredd att flytta på mig i så fall, men ganska ofta händer det att folk väljer att sätta sig på en annan plats. Något som får en lätt dominoeffekt när vagnen fylls på under resans gång och alltfler sätter sig på en annan plats än den de bokat...
 
Jag SA till, och damen (ja, i mitt huvud har jag ett annat ord...:rage: ) som satt på min bokade fönsterplats i en i övrigt fullsatt men knäpptyst vagn - "jag har inte åkt tåg på 30 år och jag skulle gärna vilja sitta här och njuta, jag blir åksjuk om jag sitter där" säger hon och pekar på den tomma stolen ut mot gången. Jag står där och försöker processa situationen, ska jag insistera på MIN fönsterplats som jag planerat sovapå typ 3 av de 5 timmarna jag ska vara på tåget efter min arbetsnatt jag kommer direkt ifrån, eller ska jag vara ogin och tjafsa när alla i vagnen hör samtalet m-y-c-k-e-t väl? Mina ögon fladdrar runt i vagnen för att söka stöd av någon, men alla sitter där och bara är tyssssta. Jag suckar djupt frågar hur långt hon ska (lika långt som jag ska) och säger, jag vill ha min plats efter nästa station. Ok? Tanten nickar glatt och jag sätter mig ner på ytterplatsen. Under resan tilll nästa station sitter tanten (host) och bläddrar i en veckotidning. Jag känner attt min irritation stiger. Vid nästa station så harklar jag mig och säger tyst, att jag vill byta plats. Det är fortfarande knäpptyst i den fulla vagnen, man skulle kunna höra en knappnål falla.

Tanten börjar böla. Snyfta och säger högt att hon mår sååå dåligt av att sitta på ytterplats. Jag som normalt är oerhört svag för russintanter är dock jefligt irriterad och trött, och nu skiter jag i att hela vagnen hör hur oerhört självisk jag är. Jag säger "jag är ledsen, men jag har betalt för och bokat exakt just den där platsen och den vill jag ha NU. Tanten flyttar över sig till ytterplats och jag får kliva över hennes väska som står framför henne.

Under hela resten av resan sitter hon och bläddrar och läser i sina veckotidningar, och r-å-k-a-r varje gång hon byter blad, att stöta till mig. Hon hostar och snörvlar, blänger surt på mig och tar fram en flaska hårspray med jämna mellanrum som hon sprayar håret - och mig med.

Jag bara blundar hela resan, sneglar då och då på henne när hon stöter till mig med armbågen. Jag kunde inte sova en blund på de där 5 timmarna på tåget.

Så jorå, säg till. Och ha en bra resa! :angel:;)
 

Liknande trådar

Äldre SJs regionaltåg gäller det. Det är säkert en mycket dum och uppenbar fråga, men jag är otroligt nervös för en tågresa jag ska göra och...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: sussantuss
·
Övr. Katt Hur gör ni när ni åker buss/tåg med era katter. Har mina föräldrar ca 3 timmars tåg/bussresa bort och vill ju ta med katten när jag åker...
Svar
10
· Visningar
2 364
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp