Bukefalos 28 år!

Platt i bakhuvudet

P

Piffelina

Tyvärr så börjar Tyra bli det. Hon är två månader så än så länge finns det chans att det ändras. Men fröken ska minsann INTE ligga still på natten utan SKA ligga nedanför kudden :D Det spelar ingen roll att vi lägger upp henne på kudden för lik förbannat när man vaknar några timmar senare så ligger hon nedanför igen. För tre veckor sedan påpekade vi det för bvc som höll med om att hon var aningens platt, dock inget vi behövde bekymmra oss för. Men nu de senaste dagarna tycker vi båda att det är mer platt än innan. Självklart ska jag ringa bvc på måndag när de öppnar, men har ni några tips?
På dagarna sover hon i vagnen och där ligger hon hela tiden på kudden, där kommer hon ingen stans :p Ibland sover hon på vårat bröst också och ligger då på magen.
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Får inte nästan alla bebisar platt bakhuvud ? Våran hade det i alla fall. konstigt vore det ju annars eftersom dom mestadels spenderar stor del av dygnet timmar på rygg.
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Försök att få bebisen att ligga på sidan eller på mage när det är vaket under dagtid. Om jag inte minns helt fel fick jag rådet att lägga en ihoprullad handduk bakom ryggen för att barnet skulle ligga på sidan lite då och då.
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Arvid har superplatt bakhuvud, och mer på ena sidan dessutom. Det ser ganska roligt ut när man tittar. Som tur är så syns det inte så mycket för allt hår han har.

Mitt tips är att skaffa andningslarm ochlåta henne sova på mage då. :)
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Nu hittar jag inte det korrekta ordet men det finns "sovringskuddar" som man kan köpa till bebisar.

De ser ut som en mjuk ring och syftet med dessa är att barnets bakhuvud vilar i ringen och därför ligger det inte platt mot underlaget.
Jag fick med mig en sådan till mitt första barn.

BVC borde veta vad jag talar (svamlar) om så hör med dem på måndag.
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Låt henne ligga på magen istället. Dels slipper bebisen få platt nacke och dels får de bättre träning av (rygg- och nack)muskulaturen. :)
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Min son hade också platt bakhuvud. Syntes tydligt tills han var runt 8 mån, men nu syns det inte alls, i och för sig döljer håret en del, men han har inte mycket hår och det är inte speciellt tjockt heller.
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Enligt vårat bvc ska man försöka förebygga att de blir platta. Men det känns som det borde vara vanligt ja.

Jolanta och Lupin: Eftersom det är så mycket tal om PSD när de ligger på mage så undviker jag det. När hon ligger på oss är vi vakna och har då koll på hennes andning. Andningslarm har jag inte funderat på, men ska absolut kolla upp det :)
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Det är därför jag har andingslarm, då varnar ju dne om bebisen har andingsuppehåll.

Arvid sover på mage nu, men det har han valt själv. Hade jag haft a-larm när han var mindre så hade han fått sova på mage då också :)
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Vi har också fått reda på att man ska försöka förebygga så de inte blir platta.... vår lilla sover gärna på sidan, så då kan man växla på 2 sidor och ryggen! På sidan är precis lika ofarligt som på ryggen! Man får bara passa att de inte kommer så mycket på sidan så de rullar över på magen av sig själva... Däremot skulle hon aldrig få ligga på magen om vi inte har stenkoll på henne = aldrig på natten! men på dagen när man är med henne får hon ligga lite på magen ibland :)

förslag: lägg en stor kudde längst ner i spjälsängen så hon inte kommer neråt, så det blir som i barnvagnen :)
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Aha, det ska jag testa.

Nu har hon legat i vår säng själv i tre timmar och ligger fortfarande på kudden :) De få gånger när jag lägger henne i vår säng på morgonen, efter att min sambo åkt till jobbet, så ligger hon på kudden hela tiden. Varför kan hon inte göra det i sin säng också :confused:
 
Sv: Platt i bakhuvudet

På dagtid ligger hon för det mesta på magen i sitt babygym eller på oss och sover. Vi fick även rådet att när hon ligger i babygymmet på rygg så ska vi använda kudde, för då är det bara att lägga upp henne om hon flyttar sig. Detta gör vi sedan två veckor tillbaka.
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Du behöver inte oroa dig, det platta går tillbaka av sig själv när barnet blir större och börjar avlasta bakhuvudet. Men klarar din lilla av att kravla sig av kudden själv redan? Lägger du upp henne tillräckligt långt på kudden? (de ska ligga med hela skulderpartiet uppe på kudden)
Nåja, hittade iaf det här när jag googlade...

Från trygg hansas hemsida:

"Min baby har fått platt bakhuvud, är det farligt?
Barns skallben är mjukt och kan lätt formas om under tryck. Sedan vi började rekommendera att barn ska sova på rygg är det vanligt att vi ser barn med platta bakhuvuden. Det är inte farligt så länge skallomfånget ökar enligt tillväxtkurvan. När barnet blir äldre och börjar sitta, återtar huvudet successivt sin rundare form."
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Emil sov BARA på rygg, vägrade allt annat, tills han var ungefär 6 månader. Det resulterade såklart i platt bakhuvud. Nu är han 8½ månad och sista månaderna så ligger han mest på sidan, framförallt då han sover på dagen. Har självmant börjat göra det. Han är inte minsta platt på bakhuvudet nu, utan ser fullt normalt ut. :D Så jag tror inte att man behöver vara speciellt orolig, det rättar nog till sig med tiden då dom blir äldre.
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Min donna sovar bäst på mage, men sovar nästan alltid på rygg ändå för att mamma är nojjig ;). Jag har andningslarm i form av platta i sängen, plus ett litet larm man sätter på blöjkanten eftersom det andra inte funkar vid samsovning, i vagnen och i bilen.
Så om någon letar info om andningslarm är det bara höra av sig, jag har testat massa saker, även att fästa dem på gosedjur som jag hållt om i sängen för att kolla att larmen funkar :D.

Min tjej är inte platt, men hon är som sagt en del på mage och även på sidan.
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Japp, det har hon kunnat den senaste månaden. För tillfället är hon lite före sina jämnåriga, ialla fall enligt läkaren på bvc. Hon kan själv hålla uppe huvudet när hon sitter, även längre stunder, så hon är väl ganska stark i nacke/rygg, därav att hon kan flytta sig.
Japp, hon ligger tillräckligt långt upp på kudden.
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Så länge skallomfånget ökar enligt tillväxtkurvan så är det inget farligt att dom har platt bakhuvud. Småbarns skallben är mycket mjukt och formar sig lätt under tryck. När dom sedan börjar sitt, ev ligga på sidan så ändras formen ändå.
 
Sv: Platt i bakhuvudet

Nike har inte platt bakhuvud men hon sov de första fyra månaderna på sidan i vår säng. Nu sover hon mer på rygg men har inte fått platt bakhuvud alls.

Flera av hennes jämnåriga kamrater har dock det, en del jättemycket. Trots att de nu är 8 månader så har det inte försvunnit. Hur lång tid tar det?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 489
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 339
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 704
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp